Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at bruge fodboldspillernes navne?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg står og skal påbegynde at lave et form for et managerspil. I den forbindelse skal jeg bruge verdens fodboldspillere. Dvs. deres navne, billede, klub osv. Det har jeg helt styr på hvordan jeg skaffer osv. 

Problemet er så bare, er det lovligt at bruge deres navne og data i et managerspil. F.eks benytter holdet.dk , drommeholdet.dk osv sig af fodboldspillernes navne. 

Nogle der ved om det er lovligt uden at skulle til at købe en licens til flere 100.000 kroner?

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er ikke lovligt, men hvad det koster at bruge deres navne har jeg ikke styr på. Regner med at du skal kontakte DBU hvis du bare vil have rettighederne til de danske spillere, UEFA hvis det er til europæiske og FIFA hvis du skal have alle verdens spillere med. Men regn med at det koster kassen hvis du skal have andet end danske spillere.

Kan spillet virke uden de rigtige navne? Jeg spillede i mange år Hattrick, hvor alle navne er opdigtede, og det virkede helt fint.

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Fredslund Hansen:

Nej, det er ikke lovligt, men hvad det koster at bruge deres navne har jeg ikke styr på. Regner med at du skal kontakte DBU hvis du bare vil have rettighederne til de danske spillere, UEFA hvis det er til europæiske og FIFA hvis du skal have alle verdens spillere med. Men regn med at det koster kassen hvis du skal have andet end danske spillere.

Kan spillet virke uden de rigtige navne? Jeg spillede i mange år Hattrick, hvor alle navne er opdigtede, og det virkede helt fint.

Tak for svaret! :-)

Dvs. at drommeholdet.dk og holdet.dk f.eks har betalt i dyre domme til FIFA for at må bruge spillernes navne i deres spil? 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, det kan du roligt regne med at de har.

De ved allesammen at deres navn+nr er penge værd - så alle der anvender det skal have tilladelse først, og det får de kun mod betaling :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Nielsen:

ja, det kan du roligt regne med at de har.

De ved allesammen at deres navn+nr er penge værd - så alle der anvender det skal have tilladelse først, og det får de kun mod betaling :)

Okay, er det noget du ved eller gætter du dig til det. Det kunne være lidt sjovt at finde ud af hvad man skal "punge" ud med, hvis man vil bruge spillernes navne osv :-)

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Det er noget jeg ved :) handler primært med licensprodukter (tekstil).

Jeg ved ikke hvem du skal tale med ang beløbet, men ring til klubben og spørg så vil de henvise dig til et firma du skal forhandle kontrakten med.

Et kvalificeret bud vil være en garantisum på ca 100k og en procentvis afregning af omsætningen. Dvs du skal lægge 100k inden du overhovedet må vise produktet til nogen.

Et alternativ kunne være at kontakte TopToy el Hasbro og sælge dem ideen til spillet - så kan du få en procentdel af salget og slippe for risikoen/besværet....men din indtjening vil så også blive reduceret.

Mvh

Morten

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

Tak for svaret.

Jeg har dog hørt, at man godt må bruge spillernes navne, men ikke deres klubnavne. Er det korrekt?

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

du må gerne anvende deres navne såfremt det ikke er et unikt navn, og såfremt der ikke dannes associationer til de specifikke personer.

Du må også gerne anvende klubfarver (ikke mønstre) hvis der ikke er spillernavne på.

En fodboldspiller i brøndbyfarve med navnet SCHUMACHER bør således ikke give problemer da han jo ikke findes - men der er mange advokatfirmaer der lever af at føre retssager for at beskytte licensrettigheder, så træd varsomt for de får løn for at føre sager uanset om de vinder dem eller ej. Dette da licensejerne gerne vil undgå alle former for plagiat og derfor er de interesserede i at føre alle sager der blot er i nærheden af en gråzone, da det reducerer antallet af plagiater voldsomt. Disse sager kan nemt tage 3-4år...og koster kassen.

Så træd varsomt.

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret. Det ser ud til, at jeg bliver nød til at lave spillere med fiktive navne, fremfor at tage spillernes rigtige navne. Desværre :-(

 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

enig...jeg tror det vil blive noget billigere for dig i længden.

MEN - hvis spillet er godt så overvej at sælge ideen istedet. Så kan køberen bøvle med licens på spillerne osv - og selv betale det. Så får du jo i stedet et beløb for salget + en procentdel af fremtidig salg (afhænging af salgsaftalen naturligvis).

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)