Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn eller udbytte i ApS - for at få modregnet betalt virksomhedsskat??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lige overskue min søns ApS frem for hans tidl. personlige selskab under virksomhedsordningen.

Jeg forstår, at hvis han i år (år et i hans ApS) hæver løn, så vil der aldrig være både virksomhedsskat og personlig skat, da overskud jo reduceres.

Næste år 2012 derimod? Hvis han der hæver løn - som spiser af overskud overført fra i år, så sker der vel ikke reduktion af den personlige skat - men den i år 2011 betalte 25% virksomhedsskat - eller?

Skal man derfor i ApS kun hæve løn i det omfang det kan ligge i årets eget overskud - og hvis man skal hæve penge fra overført overskud fra året/årene inden, så skal det ske ved at man hæver udbytte - som jeg ville tro blev modregnet tidligere betalt virksomhedsskat.

Løn vil vel aldrig blive modregnet tidligere betalt virksomhedsskat - eller?

Bliver udbytte?

Som i forstår er jeg noget forvirret her så tak for alle svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For at kunne give et godt svar skal vi vist lige indlede med at dele begreberne op så jeg også kan finde ud af det :).

Hævninger, betalt virksomhedsskat og opsparet overskud er begreber som vedrører vso

Løn, udbytte og selskabsskat vedrører hovedanpartshaveren og selskabet...

Det er generelt en ulempe ved selskabsstrukturen at dennes indkomst ikke indgår i den private indkomstopgørelse. Derfor kan han ikke få udbetalt betalt selskabsskat fra tidligere indkomstår når der realiseres et underskud. Sagt på en anden måde

=> underskud i selskaber kan ikke tilbageføres til tidligere år men kun fremføres til senere indkomstår. Så underskuddet kan udnyttes i det tilfælde at der tjenes penge i senere indkomstår.

Med hensyn til løn/udbytte så skal du ikke nødvendigvis udlodde udbytte blot fordi der ellers kommer underskud via udbetaling løn. Selskabet vil dog realisere et underskud jf. ovf. om dette kan udnyttes. Man kan også overveje om der fremkommer kapitaltab med de udsigter selskabet har. Hvorfor ikke kontakte revisor som har indblik i sagen?

Jeg kender selvfølgelig ikke den konkrete sag men hvis der i den tidl. enkeltmandsvirksomhed har været opsparet overskud og der så er blevet foretaget en skattefri virksomhedsomdannelse så påhviler skatten anparterne i tilfælde af salg (opspsaret overskud nedbringer skattemæssig anskaffelsessum for disse).

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det, så er det, som han hæver i løn, det bliver beskattet som "almindelig indkomst".

Det som får lov at blive i virksomheden bliver beskattet der.

Hvis han hæver noget af det opsparede overskud, hvoraf der allerede er betalt virksomhedsskat, så mener jeg det er sådan, at han betaler fuld indkomstskat af dette, men efterfølgende får han så modregnet den virksomhedsskat, der er betalt af samme beløb.

I min optik, så er forskellen ved at hæve det som løn og hæve det som udbytte, at du kan slippe lidt billigere i skat,  hvis det udloddes som udbytte, da udbytte beskattes som kapitalindkomst. Men det kan, så vidt jeg ved, så også kun gøres én gang om året, altså udloddes udbytte. Det betyder altså, at man i hvert fald skal planlægge sin personlige økonomi væsentlig bedre, hvis man kun har udbetaling én gang om året.

Men jeg er ikke skattekspert, så måske der er aspekter, som jeg ikke har forstået eller har indsigt i, men det er i hvert fald som ovenstående, at jeg har forstået det.

Men det er helt klart en god idé lige at tage fat i en revisor!

Hvis man påregner et underskud fra start, eller måske de første par år, og man stadig har noget indkomst ved siden af (f.eks. et lønmodtagerjob eller deltidsjob) så kan det måske være værd at overveje, om man skal starte virksomheden som personligt ejet. På den måde kan man trække virksomhedens underskud fra i sin lønindkomst, hvilket medfører du kan spare lidt i skat... men igen, det er kun som jeg har forstået det!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Ravnsbjerg Byriel:

Som jeg forstår det, så er det, som han hæver i løn, det bliver beskattet som "almindelig indkomst".

Det som får lov at blive i virksomheden bliver beskattet der.

Hvis han hæver noget af det opsparede overskud, hvoraf der allerede er betalt virksomhedsskat, så mener jeg det er sådan, at han betaler fuld indkomstskat af dette, men efterfølgende får han så modregnet den virksomhedsskat, der er betalt af samme beløb.

Ja sådan er det i virksomhedsordningen, men sådan mener jeg ikke det er i et ApS - der er det 25% af overskuddet i virksomhedsskat, og hæver man så resten kort inde i året efter - så er det personlig skat af det beløb TROR jeg

Scenarier:

1: Hævet 100.000 i løn som = hele overskud år 1 i APS = 50% = 50.000 kr

Betalt skat i ApS af de 100.000 i overskud år 1 = 25.000 kr

2: Hævet de resterende 75.000 to dage inde i det nye år = 75.000 *50% personlig skat = 37.500 og dermed ialt 62.500 i skat af ApS overskuddet på 100.000 kr før det er i lommen på indehaveren og eneste medarbejder - men jeg er usikker

Jeg er enig med dig i betragtning om at vente med ApS hvis man har arbejde ved siden af, men det har min søn ikke, og han behøver ApS da det er et projekt han behøver begrænse ansvaret for, hvis noget gik helt galt (total lovlig filmproduktion) Derfor ApS

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)