Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sagsøgt, men ikke råd til advokat - Hvad gør jeg hvis min sag er rigtig god?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe mig. I denne uge blev alle mine iværksætterdrømme knust. Skype-Crying

Sagen er den, at jeg det sidste års tid har brugt rigtig meget tid på at udvikle et internetbasseret produkt. Det er nu færdigt, og jeg forsøgte så at kaste det online. Men straks som det tiltrak noget trafik, bl.a. på lidt simpel blog og Facebookomtale, fik jeg en e-mail. I mailen står der, at jeg skal lukke min service indenfor 2 dage, og at jeg skal indbetale 10.000 kr. på deres konto, som "honorar" for det arbejde de har lagt i det.

Det er åbentbart en af deres klienter der har troet at jeg krænkede deres rettigheder, og dermed bedt dette firma om at true mig med en sag. I mailen stod der nemlig også, at vi ville få en sag på nakken, hvis ikke de 10.000 kr. blev overført og siden lukket (siden = produktet).

Jeg har derefter talt med adskillige jurister, der alle siger at jeg har en ret god sag, og at firmaet der truer mig med en sag, ikke kan vinde den. De er alle 100 % sikre på at jeg ville vinde sagen, men selvom jeg nu kender det juridiske grundlag og har de juridiske argumenter, så har jeg ikke råd til at hyre en advokat, til sagen er vundet.

Selve produktet er irellevant. Det jeg er i tvivl om er... Hvad fanden gør jeg?

1) Jeg har brugt et års hårdt slid på at få det færdigt.

2) Min sag er rigtig god, ifølge adskillige uddannede jurister.

3) Ingen økonomiske midler til at hyre en advokat.

 

Og lige et sidespørgsmål... Hvordan kan de tillade sig bare at sende en regning på 10.000 kr., uden at give mig nogen form for advarsel?! Så kan de jo i princippet bare sende mig regninger til jeg går konkurs! Hvis det er muligt at afpresse folk på denne måde, så hopper jeg ud af landet som førsteprioritet. Det kan simpelthen ikke passe.

Og det skal lige siges, at det firma der har sendt mig mailen på vegne af deres klient, er en stor og anerkendt juridisk organisation. Der er altså ikke tale om en enkelt advokat eller revisor, der tror han/hun lige kan presse lidt penge ud af en fattig iværksætter som mig. Det er vel nok bare en stor en af slagsen. Smile

Men gud... eller rettere, Amino... Kan dette passe, og hvad søren gør jeg? Jeg har aldrig været den stor fan af at bede, da jeg altid har troet på at jeg kan styre mit eget liv. Men her står jeg overfor en virksomhed der, ifølge deres mail, kan lukke min virksomhed ned, knuse mine drømme og lukke mig ned personligt - Alt sammen, bare fordi jeg endnu ikke har fået succes, og dermed ikke råd til en advokat, og kæmper en kamp for at få noget jeg brænder for, til at lykkes. Og jeg er hammerstolt af mit produkt! Smile

nu beder jeg lige en søndag aften, på at I erfarne og ihærdige iværksættere, kan hjælpe mig med at finde en udvej. For dette produkt er alt hvad jeg har brændt for det sidste års tid, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal give mig til, hvis ikke det bliver til noget. Jeg har endda måttet låne mig til de 10.000 kr. de sendte på regning, og... står dermed allerede i gæld p.g.a. denne sag, som jeg på ingen måde har kunnet forudsige ville komme.

Og så tænker I måske at jeg skulle have sat mig bedre ind i om det jeg gør er rigtigt, før jeg begyndte at arbejde på dette produkt, men igen havde jeg trukket i alle tråde jeg kunne, inkl. uddannede og studerende jurister, og blev forsikret adskillige gange om, at mit produkt på ingen måde ville bryde nogle regler.

Så nu beder jeg jer, kære Aminoer, iværksættere, SEO-eksperter, programmører, jobsøger, ledere, investorer og flinke borgere. Kan I hjælpe mig med at finde en udvej?

Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du allerede betalt de 10000 kr? for så erkender du jo egentligt at du gør noget forkert.

Jeg har ikke nogen løsning til dig, men hvis de er så sikre på du vinder sagen ville jeg da måske bruge de 10000 kr på advokat i stedet for at betale dem der har lagt sag an mod dig.

Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

En meget trist historie. Men har du prøvet ringe til dem som har sendt dig emilen ?
Det undre mig nemlig, at de sender dig en mail og ikke et brev.

Jamen hvis du er 100% sikker på du overholder alle regler og må sælge det produkt som du sælger, kan du bare ignorer dem!

Måske er det bare en konkurrent, som prøver skræmme dig væk.

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

tjaa hvis de hiver dig i retten kan du få beskikket en advokat.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skønhed & Personlig pleje:
Jamen hvis du er 100% sikker på du overholder alle regler og må sælge det produkt som du sælger, kan du bare ignorer dem!

Det er nok ikke nogen god idé ligefrem at ignorere den.

Men du bør anfægte deres krav, og forklare skriftligt  til dem (så du har dokumentation), at du modstrider kravet og ikke er enig i deres udlægning af sagen.
Samtidig kan du gøre indsigelse mod det beløb/faktura de vil have du skal betale, du skal ikke bare betale det. Sålænge der er indsigelse kan de ikke sende dig til inkasso eller lign.

Deres eneste mulighed vil således være en retssag, hvor de formentlig godt selv er klar over at deres sag er dårlig, hvorfor de så aggresivt forsøger at skræmme dig til at bukke under.


Hvis det er som du siger at alle jurister du har talt med siger du har en meget sikker sag, så ville det undre mig om dem du har fået brevet fra overhovedet har tænkt sig at gøre mere ud af sagen. Det koster jo også dem en masse penge at føre en sag (uanset hvor store de er).

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Henrik

Det er meget vigtigt at du ikke indbetaler nogle penge til dem, da det nemt kan tolkes som en indrømmelse af skyld.

Måden det virker på når man for en faktura, som man ikke mener at et andet firma har krav på, så sender man en skriftlig indsigelse, hvori man redegør for hvorfor de ikke har noget krav.

Når der er gjort indsigelse på en faktura, kan den ikke blive sendt til inkasso!!!

Når du har lavet din indsigelse, så er det op til modparten at stævne dig, hvis de vil havde at du skal betale fakturaen. Det koster dem penge, og det er slet ikke sikkert de er villige til at gå så langt, men hvis de gør så er det klogt at hyre en advokat, selvom at jeg ville tro at det er muligt at repræsentere sig selv i så lille en sag.

Held og lykke!

PS: Sørg lige for at annonymisere denne post, der er ikke nogen grund til at det står på nettet at du ikke har råd til at forsvare dig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

henrikladefoged:
Kan I hjælpe mig med at finde en udvej?

Prøv at kontakte Advokatvagten nær dig - og få en juridisk vurdering af din sag og ikke mindst mulighederne.

/Henrik

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Det er meget vigtigt at du ikke indbetaler nogle penge til dem, da det nemt kan tolkes som en indrømmelse af skyld.

Fuldstændig enig. Og som Henrik Koudahl siger, så kontakt advokatvagten.

mvh
Michael

Tilmeldt 3. Apr 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Mange tak for de allerede talrige gode råd og svar.

Men problemet er, at hvis jeg ikke indbetaler pengene, så lægger de sag an. Og det tror jeg de gør, på baggrund af de klienter de har (store organisationer) og manglende teknisk viden indenfor mit produkt. De har allerede sat en deadline, og også selvom jeg har talt med dem over telefonen og forklaret min sag og mine holdninger. Lige lidt hjalp det.

Problemet er, at jeg er bange for at få sagen for hovedet, uden at have råd til at gennemføre den. Det er jo hammerdygtige jurister jeg er oppe imod, og selvom min sag er god, vil de uden tvivl ikke være lette at knække, ganske enkelt p.g.a. deres formodede kompetence. De har ihvertfald vundet en del af de sager man har hørt om i nyhederne.

Så scenariet er følgende:

1) Indbetal pengene, luk siden, og undgå en sag (jeg har allerede lukket siden - deadline for betaling er i morgen).

2) Lad være, og find penge til at hyre en advokat der kan hjælpe mig. Her risikerer jer at komme i dyb gæld, måske indtil sagen er overstået. Og for at være helt ærlig, er dette præcis hvad jeg er bange for. Jeg har haft et sidejob som har holdt mig kørende mens jeg udviklede mit produkt, men jeg vil jo blive nødt til at flytte fra lejligheden, miste job og penge osv., hvis modstanderen gør det godt. I værste fald, vil jeg måske ikke være i stand til at finde økonomiske midler nok, til at gennemføre sagen eller til at vinde den. Jeg vurdere forholdet til min bank, at være "student-middel".

Jeg håber I kan følge mig.

Og lige en sidste ting... de 10.000 kr. de siger jeg skal betale... lidt min fejl, men det er ikke som regning. De har bare bedt om at jeg indbetalte dem på en konto, via. e-mail. En form for "honorar" for det arbejde de har lavet, og som de jo "selvfølgelig" skal have betaling for. Altså ikke nogen faktura, regninger eller girokort.

Men som sagt... hvis jeg ikke indbetaler pengene, lægger de jo sag an. Og det ændrer formen for deres betalingsanmodning jo ikke på.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du betaler anerkender du skyld og åbner for nye regninger. Så du er nødt til mandag morgen at få en advokat med ind over, som kan råde dig i forhold til de nærmere omstændigheder.

mvh

Michael

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)