Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

indskud på iværksætter konto

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

har fået følgende besked fra min revisor

"

Ændringer

Folketinget har netop vedtaget nogle ændringer, der forbedrer reglerne.

Ændringerne gælder allerede fra og med indkomståret 2010. Ændringerne er i hovedtræk følgende:

  • Det er en betingelse for fradragsret for indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, at personen er fuldt skattepligtig og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark.
  • Der kan indbetales 60 % af nettolønindtægten, dog kan der indskydes 250.000 kr. uanset lønnens størrelse."

jeg har talt med skat 4 forskellige personer, men kunne ikke få bekræftet om det er korrekt og da det ikke fremgår af vejledningen til pkt 27 på min årsopgørelse er jeg i tvivl. jeg har nemlig 250'000kr i topskat som jeg gerne vil have fradrag for :-)

tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Wilmadog:

Folketinget har netop vedtaget nogle ændringer, der forbedrer reglerne.

Ændringerne gælder allerede fra og med indkomståret 2010. Ændringerne er i hovedtræk følgende:

  • Det er en betingelse for fradragsret for indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, at personen er fuldt skattepligtig og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark.
  • Der kan indbetales 60 % af nettolønindtægten, dog kan der indskydes 250.000 kr. uanset lønnens størrelse."

Teksten er du såment ok - spørgsmålet er så hvordan du læser teksten. Du kan kun få fradrag, hvis du rent praktisk indbetaler et beløb på en iværksætterkonto. Der er ikke tale om et fradrag som du er gået glip af.

/Henrik

Tilmeldt 6. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

det er jeg fuldt klar over men førhen hed det sig max 40% af ens nettoløn og altid 100'000kr, men nu 60% og altid 250'000kr - det er jo noget sjovere at kunne få fradrag i topskatten for 250'000kr end det lidt mindre jeg selv kunne indskyde ved de tidligere 40%, men er det korrekt og hvorfor ved skat det ikke??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Wilmadog:
men er det korrekt og hvorfor ved skat det ikke??

Det blev vedtaget for ca. en måned siden - så din revisor er rigtig nok på den.

Hvis du vil have fradrag for 2010 mener jeg at fristen for indbetaling er 13. maj 2011.

Desværre har du nok været uheldig at ikke få fat i de rette medarbejdere hos SKAT.  Det tager nogen gange lidt tid at få kommunikeret nye love ud til alle i en stor organisation......

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Wilmadog:
men er det korrekt og hvorfor ved skat det ikke??

Det blev vedtaget for ca. en måned siden - så din revisor er rigtig nok på den.

Hvis du vil have fradrag for 2010 mener jeg at fristen for indbetaling er 13. maj 2011.

Desværre har du nok været uheldig at ikke få fat i de rette medarbejdere hos SKAT.  Det tager nogen gange lidt tid at få kommunikeret nye love ud til alle i en stor organisation......

/Henrik

Tilmeldt 6. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

tak for dit prompte svar.

tillægsspørgsmål kan man oprette et Aps i DK hvis eneste aktivitet er et GMBH i Tyskland?

da jeg ikke tænker at en iværksætterkonto kan benyttes til opstart af et selskab i nabolandet.

fortsat god aften

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Wilmadog:

da jeg ikke tænker at en iværksætterkonto kan benyttes til opstart af et selskab i nabolandet.

Det har været muligt siden 2004 at bruge de indskudte midler til etablering af et selskab i et andet EU-land.

/Henrik

Tilmeldt 6. Jan 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har nu fået min årsopgørelse for 2010, hvis jeg indskyder 250'000kr på iværksætterkontoen hvad får jeg så tilbage i skat? jeg har betalt lidt over 500000kr i skat sidste år.

fortsat god dag

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen det er jo så fuld fradrag op til topskatten, idet denne form fragår den personlige

indkomst.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)