Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket HD kamera skal jeg vælge?

Side 6 ud af 8 (72 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Interessant - hvilket kamera brugte du?

SmileCarsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

uha kan ikke lige model nummeret, men det er en gammel panasonic sag (de gamle dv bånd kameraer) optog digitalt på bånd. der må være noget mere moderne der kan det samme nu om stunder.

jeg kan godt tjekke modellen når jeg kommer hjem, er lige ude og "rejse" lidt så er først hjemme igen her efter den 5.

vil nu tro det er noget de fleste kameraer kan så længe de har stik til at tilslutte computeren direkte med.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Andersen:

uha kan ikke lige model nummeret, men det er en gammel panasonic sag (de gamle dv bånd kameraer) optog digitalt på bånd. der må være noget mere moderne der kan det samme nu om stunder.

jeg kan godt tjekke modellen når jeg kommer hjem, er lige ude og "rejse" lidt så er først hjemme igen her efter den 5.

vil nu tro det er noget de fleste kameraer kan så længe de har stik til at tilslutte computeren direkte med.

Men så snakker vi heller ikke DSLR kamera lyder det som om. Det er i virkeligheden det det handler om her. Jeg vil gerne have DSLR kameraets fede kvalitet, men gider ikke bøvle for meget når der skal tages flere timers sessions.

Til det Panasonic kamera jeg har bestilt, har jeg bestilt et 32gb kort med til. Det burde give fin optagetid. Om ikke andet kan jeg købe et ekstra kort og bruge dette mens jeg tømmer det første.

Nu er jeg ikke den store DSLR haj, men hvor mange har firewire udgang og kan bruge denne istedet for det interne medie?

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

en usb2/3 udgang burde kunne gøre det samme, så længe de har featuren indbygget

der kommer problemet så nok bare med varmen i DSLR som kan give problemer da de ikke er designet til at filme så lang tid.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var egentlig svar nok - nemlig at du bruger et video-kamera.

Jeg tror ikke, at Firewire er slået igennem på DSLR'ne endnu. Jeg checkede lige Nikons D7000, som er Nikons nyeste seriøse kamera - ingen firewire. Jeg tvivler på, at man kan køre 25 billeder i fuld HD over en USB, men måske nogle DSLR-kameraer kan streame video til en computer i lavere opløsning.

SmileCarsten

 

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Tinglev
Tilmeldt 30. Dec 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

jeps videokamera

som jeg ser det er firewire lidt på vej ud igen, selv om det i mange år har været det foretrukne :)

usb2 kan klare teoretisk 480mbit/s og et hd signal burde kunne holde sig inden for 15-40mbit hvis ikke jeg tager fejl, så det burde der slet ikke være problemer med at overføre.

Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 278
Fra  Ballistic Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er desværre lige nu ingen DSLR kameraer der kan sende et signal via firewire eller usb som vi kender det fra "gamle dage" - de fleste HDV kameraer burde dog kunne det.

//Meik

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg har flere kameraer og et væld af lys og lydudstyr som jeg bruger i forskellige sammenhæng.

Lad mig starte med DSLR, som der er lidt misforståelser omkring i denne tråd. Jeg har et Canon 5D, som er et af de absolut bedste i klassen. Det laver nogle helt fantastisk flotte billeder - både stills og HD video.

Når det så er sagt, så ER der også en række alvorlige problemer med at lave video på DSLR

1) De er ikke beregnet til at "filme" med. Autofocus og WB følger typisk ikke med når du bevæger dig rundt med kameraet - det skal du klare manuelt. Og zoomen er ikke indrettet til at arbejde når du filmer. Ergonomien er heller ikke indrettet til det.

2) Du kan ikke live streame det signal du optager til en større skærm i fuld HD. Canon 5D kan streame via HDMI men kun i SD når man optager (full HD når du efterfølgende afspiller). Den indbyggede skærm er som regel lige lille nok til at kunne stille ordentligt skarp uden at zoome helt ind.

3) Der kan kun optages realtivt kort tid ad gangen. På 5D er det ca 12 minutter i fuld opløsning.

4) Lyden er næsten ubrugelig! Mit Canon 5D er toppen af poppen når det handler om billeder. Lyden er på niveau med en kassettebåndoptager fra 70'erne :)
Og det hjælper ikke rigtig så meget med ekstern mikrofon, for der er kun en mini-jack indgang med en elendig indbygget mikrofonforforstærker. Så du kan ikke engang bruge en ekstern forforstærker, for der er ikke nogen linieindgang. Dertil kommer, at du ikke kan monitorere det du optager, mens du optager - der findes ikke en hovedtelefon- eller lineudgang!
Dem der bruger Canon 5D til prfessionelle produktioner, hvor der skalæ optages live lyd, optager det ved siden af og ligger det så sammen i redeigeringen. Heldigvis findes der i dag programmer, som kan autoomatisere dette.

 

Så udover min 5D har jeg også en rigtig camcorder - en Sony HVR V1, der optager i full HD (dog med de ovale pixels, så det reelle format er 1440x1080 - men det gælder de fleste camcordere i mellemklassen).

Den kan alt det 5D ikke kan. Det er lavet til at filme med. Autofocus og auto WB fungerer perfekt, og det samme gælder zoomen. Og så er der en ordentlig skærm og søger, der gør at man faktisk kan stille skarpt mens man filmer. Dertil kommer så de professionelle mikrofon/line indgange med balanceret XLR, fornuftige mikrofonforforstærkere med fantom power.

Billederne kommer ikke helt op på siden af 5D, men de er faktisk forbløffende flotte. Man skal dog være lidt mere omhyggelig med lyset end på en 5D.

 

I forhold til lyden, så vil jeg absolut advare mod billige klipsmikrofoner! Det lyder langt bedre med en god boom-mikrofon (kræver dog så en ekstra mand til at holde den, hvis den ikke kan monteres fast et sted). Du kan få en ret fornuftig boom mikrofon til godt en tusse - f.eks. en Røde NTG-2, som jeg bruger. En klipsmikrofon i samme kvalitet koster 3-6 gange så meget.

Jeg bruger selv DPA klipsmikrofoner (4061 og 4071 - med og uden pressence boost). Det er noget afd et bedste der findes på markedet (og de er danske) - men de koster så også en del :)

Klipsmikrofoner kræver dog stort set altid en del efterbehandling, så hvis du ikke har mulighed for det, er det blot endnu en god grund til at fravælge dem.

Skal du vælge en lidt billigere klips mikrofon vil jeg anbefale, at du tester Rødes nye PinMic. Jeg har ikke selv testet den, men konceptet ser fornuftigt ud og prisen er forholdsvis lav.

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay deMib

Nu skræmmer du mig helt - for satan Indifferent

 

Nu blev jeg helt i tvivl?????


Hvad skal jeg vælge og hvad skal jeg ikke? jeg forstod ellers at DSLR skulle være rigtig godt at filme med!?



- Christoffer

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu fik jeg tykket mig igennem Demibs indlæg - tak til Demib for en grundig gennemgang.

Meget kort synes jeg, at det kan opsummeres således:

Hvis du ved, hvad du har med at gøre (mht. WB, lysindstilling, zoom, autofokus osv), så kan DSLR lave fantastiske optagelser, som du ikke kan lave med et dedikeret video-kamera. Hvis du ikke har fuldstændig styr på tingene, vil du med stor sandsynlighed få bedre resultater ved at vælge et dedikeret video-kamera.

Blot min udlægning på baggrund af min erfaring fra foto-verdenenSmile

SmileCarsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 6 ud af 8 (72 indlæg)