Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svensk moms

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vallensbæk
Tilmeldt 29. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan forstå der ikke bør være moms på en faktura fra Sverige men gælder det både varer og ydelser så som hotelophold, konferencefaciliteter mv.?

Og hvis der er moms på, hvordan skal jeg så bogføre det?

Venlig hilsen

Pia

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Pia

Det du spørger om, er, hvordan du forholder dig til moms på de ydelser, du køber i Sverige?

Moms på erhvervsmæssige udgifter afholdt og forbrugt i Sverige kan kun søges retur via momsrefusion efter de svenske momsregler. Momsrefusion sker gennem SKATs webportal og kun der.

Dvs. du kan ikke bogfører fakturaer og kvitteringer mv. inkl. den svenske moms i dit danske skatteregnskab - du kan kun bogføre ekskl. svensk moms.

Drejer det sig om varer du køber i Sverige med videresalg for øje i DK, må der gælde reglen om erhvervselsmoms, dvs. fakturaren bør ekskl. moms. Men er varen købt og forbrugt i Sverige skal du omkring momsrefusion for at få momsen retur.

Håber, det er et svar, du kan bruge ;-)

Mvh. LeonN c'',)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener nu nok, at man kan/skal bogføre den svenske moms (i sit regnskab, generelt). Lige præcis konferencer som Pia nævner er en af de ydelser, hvor det svenske firma skal pålægge svensk moms.

I SummaSummarum ville jeg bruge konto 66160 Moms af ydelser fra udlandet.

Det er lidt besværligt, at få moms retur fra Sverige. Medmindre beløbet er over et vist beløb kan man først søge når året er slut. Og behandlingstiden er henved 3 måneder.

Ronnie

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ronnie

Hvis du med den svenske moms mener, den moms man får retur i momsrefusion, så har du ret, den skal da bogføres.

Men mener du derimod en svensk faktura på erhvervsmæssige udgifter afholdt og forbrugt i Sverige, så kan man ikke bogføre fakturaen med moms, som var det en dansk faktura,  i det danske skatteregnskab og så samtidig tilbagesøge den svenske moms.

Den moms kan man kun få tilbage via momsrefusion.

Mvh. LeonN c'',) 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 29. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for jeres svar. Det er guld med sådan et forum her for er godt forvirret over momsreglerne :-) Og det er jeg faktisk stadig.

Vi skal afholde en arrangement i Sverige for en kunde her i DK - altså det hele foregår i Sverige og vi skal viderefakturer i DK (og det går jeg ud fra vi skal med 25% moms?).

Jeg har fundet at konferenceydelser i Sverige deles i to

Logi - som er indkvartering mv. Her vil vi modtage faktura + Svensk moms. Og det er denne vi kan søge tilbage, korrekt? Men hvordan bogfører jeg denne faktura?

Selve konferencen - som er lokale, mad, varer og ydelser. Her bør vi modtage faktura uden moms - det tror jeg jeg har styr på at bogføre. Men nu står der så at ydelserne er omfattet af omvendt betalingspligt (reverse charge) - gør det en forskel for min bogføring.

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pia

Selv tak ;-)

Indledningsvis vil jeg lige sige, at jeg ikke er revisor, men jeg byder gerne ind efter bedste evne - og håber du så kan bruge svarende. :-)

Mht. arrangementet i Sverige, må det vel gælde, at du skal afholde udgifter efter gældende regler, og så viderefakturere videre til kunden inkl. dansk moms.

Momsen på logi kan tilbagesøges, men her skal du være opmærksom på, hvordan de svenske momsregler er for moms på logi. I moms øjemed bliver du siddestillet med en svensk virksomhed, derfor er det de svenske momsregler der gælder.

Dvs. hvis en svensk virksomhed kan løfte hele momsen på logi, jf. de svenske momsregler, så kan du søge hele momsen retur - hvis momsbeløbet altså overholder minimumskravet, som er 50 EURO.

Mht. reverse charge, som i øvrigt blev indført som hovedregel pr. 1. januar 2010, skal du betale momsen og dvs., at du skal betale momsen, som var det indgående moms i DK.

Og så håber jeg inderligt, at du ikke er blevet mere forvirret af mine svar. Det kan vi jo ikke ha' ;-)

Mvh. LeonN c'',)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 29. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Nu er det godt nok længe siden men har været væk og indblandet i andre opgaver. Men vil da lige sige mange tak for svarene. Forståelsen går den rigtige vej :-)

Dog er jeg usikker på hvordan jeg skal viderefakturere logi som måske kan være pålagt svensk moms. Jeg vil jo driftsførere det fulde beløb (altså beløbet inkl. svensk moms) og herefter søge momsen tilbage. Men skal  jeg så trække den svenske moms fra inden jeg lægger DK moms på fakturen til vores kunde?

Eksempel

Logi SEK 50.000 + 19% moms (sek. 9.500) = 59.500.

Venlig hilsen

Pia

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pia

Du kan ikke driftsførere beløbet inkl. svensk moms i dit danske skatteregnskab. Er momsrefusion muligt efter gældende regler, skal den svenske moms søges retur. Og det mener jeg, det er i dit tilfælde.

Efter min bedste overbevisning skal du trække den svenske moms fra inden du pålægger DK moms.

I øvrigt mener jeg, at der er tre momssatser i Sverige: 25%, 12% og 6%.

Der er 12% moms på overnatning/hotel.

Håber det kan bruges.

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 29. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er selvfølgelig 12 og 19% som jeg fik skrevet. Så kom denne viderefakturering også på plads - dejligt :-)

Men hvordan konterer jeg så den regning med svensk moms. Jeg skal jo betale de 59.500 - hvor gør jeg af de 9.500?

Vh Pia

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hele regningens pålydende skal betales - og er det i øvrigt ikke 56.000 SEK, hvis momsen er 12%?

Mht. kontering, så ved jeg faktisk ikke, om der i kontoplanen er en specifik konto til udenlandsk moms (Ronnie skrev tidligere om en sådan), som måske (eller netop?) er til at "parkere" udenlandsk moms på - indtil momsen er tilbagesøgt.

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)