Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par simple bogføringsspørgsmål (e-conomic):

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Situationen er den, at jeg i de første måneder efter min virksomheds oprettelse (enkeltmandsvirksomhed) har betalt omkostninger igennem en privat konto (klassikeren). Jeg har nogenlunde styr på, hvordan det hænger sammen med mellemregningskonto osv. Der er tale om et ret begrænset antal bilag, hvoraf langt de fleste er betalt kontant.

1. Er det korrekt forstået, at jeg skal benytte finansbilag til at bogføre fakturaer betalt kontant? Umiddelbart mister jeg jo så overblikket over de kreditorer, jeg har betalt kontant?

2. Jeg har læst mig frem til, at man for overskuelighedens skyld (hvis man har mange transaktioner), bør bogføre ud fra transaktionsdatoerne på kontoudskrifterne for kontantbetalte fakturaer. Umiddelbart ser jeg bare en masse bøvl med periodeafslutninger og momsregnskaber, hvis man ikke benytter den faktiske fakturadato?

3. Hvad kræves der af bilag/dokumentation for private indskud/hævninger? Umiddelbart har jeg kun kontoudskrifter.

4. Hvordan forholder jeg mig bogføringsmæssigt til, at andre personer har indskudt kapital undervejs?

5. For lige at vende tilbage til det med mellemregning osv. Her har jeg bogført et domænekøb + kortgebyr i e-conomic, hvilket ser således ud i kassekladden:

Jeg er rimelig sikker på, at jeg har gjort det rigtigt, men problemet opstår, når jeg så tjekker resultatopgørelsen, som giver et resultat på 286,64, men det burde vel være med negativt fortegn?

6. Er det fint nok bare at afstemme mellemregningskontoen af og til, eller bør jeg som minimum gøre det fx hver måned eller kvartal?

På forhånd mange tak!

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kunne virkelig godt bruge lidt hjælp her Smile Alle bidrag påskønnes.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus:

5. For lige at vende tilbage til det med mellemregning osv. Her har jeg bogført et domænekøb + kortgebyr i e-conomic, hvilket ser således ud i kassekladden:

Jeg er rimelig sikker på, at jeg har gjort det rigtigt, men problemet opstår, når jeg så tjekker resultatopgørelsen, som giver et resultat på 286,64, men det burde vel være med negativt fortegn?

Hej Magnus

Din bogføring ser fin ud. Resultatet på kr. 286,64 er korrekt. For det første løftes der moms af beløbet på 356,-, så det bliver reduceret til kr. 284,80. Dertil kommer kortgebyret uden moms. Positive resultater giver negative fortegn og omvendt (ulogisk men det giver god mening alligevel...)

Resten af dine spørgsmål vil jeg ikke tage stilling til.

Michael

 

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Indkøberen/Fokus:

Hej Magnus

Din bogføring ser fin ud. Resultatet på kr. 286,64 er korrekt. For det første løftes der moms af beløbet på 356,-, så det bliver reduceret til kr. 284,80. Dertil kommer kortgebyret uden moms. Positive resultater giver negative fortegn og omvendt (ulogisk men det giver god mening alligevel...)

Resten af dine spørgsmål vil jeg ikke tage stilling til.

Michael

Mange tak for dit svar. Jeg er med på, at (+-)286,64 er det korrekte tal, men jeg har stadig til gode at se et resultat for en overskudsgivende virksomhed benævnt med negativt fortegn og vice versa. Jeg fandt dog ud af, hvad der var galt. Af en eller anden årsag fik jeg valgt saldobalance frem for resultatopgørelse, hver eneste gang jeg prøvede.

Jeg har dermed fået "løst" spørgsmål 5.

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Magnus,

Jeg kan da forsøge at hjælpe dig lidt Big Smile

1) Hvis du gerne vil have overblik over alle de faktura som du har modtaget fra dine kreditorer kan du gøre følgende. Bogfør faktura som en kreditor faktura og bogfør betalingen med din mellemregning som modpost istedet for banken. Så skulle du have løst det prolem.

2) Nu ved jeg ikke hvilken form for virksomhed du har eller hvor mange faktura du har, men er helt enig i at det mest rigtige er at bogføre salget ind på faktura dagen og og bogføre indbetalingen ind den dag du modtager pengene.

3) kontoudskrifter bør være ok - forudsat at du har den oprindelige faktura på det der er betalt!

4) Hvilken form for kapital er skudt ind? Det er enkeltmands virksomhed, ikke? Hvis der er tale om lån - så skal det krediteres lån og debiteres banken.

Med venlig hilsen

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)