Situationen er den, at jeg i de første måneder efter min virksomheds oprettelse (enkeltmandsvirksomhed) har betalt omkostninger igennem en privat konto (klassikeren). Jeg har nogenlunde styr på, hvordan det hænger sammen med mellemregningskonto osv. Der er tale om et ret begrænset antal bilag, hvoraf langt de fleste er betalt kontant. 1. Er det korrekt forstået, at jeg skal benytte finansbilag til at bogføre fakturaer betalt kontant? Umiddelbart mister jeg jo så overblikket over de kreditorer, jeg har betalt kontant? 2. Jeg har læst mig frem til, at man for overskuelighedens skyld (hvis man har mange transaktioner), bør bogføre ud fra transaktionsdatoerne på kontoudskrifterne for kontantbetalte fakturaer. Umiddelbart ser jeg bare en masse bøvl med periodeafslutninger og momsregnskaber, hvis man ikke benytter den faktiske fakturadato? 3. Hvad kræves der af bilag/dokumentation for private indskud/hævninger? Umiddelbart har jeg kun kontoudskrifter. 4. Hvordan forholder jeg mig bogføringsmæssigt til, at andre personer har indskudt kapital undervejs? 5. For lige at vende tilbage til det med mellemregning osv. Her har jeg bogført et domænekøb + kortgebyr i e-conomic, hvilket ser således ud i kassekladden: Jeg er rimelig sikker på, at jeg har gjort det rigtigt, men problemet opstår, når jeg så tjekker resultatopgørelsen, som giver et resultat på 286,64, men det burde vel være med negativt fortegn? 6. Er det fint nok bare at afstemme mellemregningskontoen af og til, eller bør jeg som minimum gøre det fx hver måned eller kvartal? På forhånd mange tak! |
Jeg kunne virkelig godt bruge lidt hjælp her Alle bidrag påskønnes.