Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. VSO

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er universitetsstuderende, og har oprettet en enkeltmandsvirksomhed som jeg agter at køre under virksomhedsordningen, da jeg ellers kommer til at tjene for mange penge imens jeg er på SU.

Min forståelse er at penge der forbliver i virksomheden (forudsat fuldstændigt adskildt regnskab, seperat driftskonto til firma, osv) kun beskattes en foreløbig 25%. Hvis de hæves til privat, beskattes der så det som jeg normalt ville skulle beskattes.

Jeg har dog lige nogle spørgsmål omkring det rent praktiske.

1) Skal rubrik 221 i min forskudsopgørelse oplyse det jeg forventer at hæve fra virksomheden til privat (Altså min 'løn'), eller skal det oplyse det fulde beløb jeg regner med at tjene i virksomheden, før ting som at hæve til privat? Det første er det, der giver mening for mig, da det bestemmer størrelsen af b-skat der sendes på giro kort (Se nr.2).

2) Har jeg forstået det rigtigt at jeg overfører min 'løn' til min private bank konto, og så betaler B-skat via giro kort 10 gange årligt? 

Det sidste spørgsmål er egentligt bare en bekræftelse omkring hvordan ting skal se ud i e-conomic, da jeg fornemmer jeg måske(forhåbentligt) er på rette spor.

Jeg har som eksempelregnskab bogført en faktura på 16000kr (12800kr eks. moms) til en debitor, med en vare fra gruppe 1010 (Varer med moms). Derefter har de betalt ind på min firmakonto de 16000kr, og jeg har indtastet en Indbetaling i e-conomic, som kreditere dem for 16000kr og har modkonto 5820 (Bank). 

For derefter at betale mig selv 'løn', har jeg oprettet en Lønning på eksempelvis 4800kr, hvor jeg debitere konto 6131('Årets hævninger, øvrige') med 5820 som modkonto.