Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. VSO

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er universitetsstuderende, og har oprettet en enkeltmandsvirksomhed som jeg agter at køre under virksomhedsordningen, da jeg ellers kommer til at tjene for mange penge imens jeg er på SU.

Min forståelse er at penge der forbliver i virksomheden (forudsat fuldstændigt adskildt regnskab, seperat driftskonto til firma, osv) kun beskattes en foreløbig 25%. Hvis de hæves til privat, beskattes der så det som jeg normalt ville skulle beskattes.

Jeg har dog lige nogle spørgsmål omkring det rent praktiske.

1) Skal rubrik 221 i min forskudsopgørelse oplyse det jeg forventer at hæve fra virksomheden til privat (Altså min 'løn'), eller skal det oplyse det fulde beløb jeg regner med at tjene i virksomheden, før ting som at hæve til privat? Det første er det, der giver mening for mig, da det bestemmer størrelsen af b-skat der sendes på giro kort (Se nr.2).

2) Har jeg forstået det rigtigt at jeg overfører min 'løn' til min private bank konto, og så betaler B-skat via giro kort 10 gange årligt? 

Det sidste spørgsmål er egentligt bare en bekræftelse omkring hvordan ting skal se ud i e-conomic, da jeg fornemmer jeg måske(forhåbentligt) er på rette spor.

Jeg har som eksempelregnskab bogført en faktura på 16000kr (12800kr eks. moms) til en debitor, med en vare fra gruppe 1010 (Varer med moms). Derefter har de betalt ind på min firmakonto de 16000kr, og jeg har indtastet en Indbetaling i e-conomic, som kreditere dem for 16000kr og har modkonto 5820 (Bank). 

For derefter at betale mig selv 'løn', har jeg oprettet en Lønning på eksempelvis 4800kr, hvor jeg debitere konto 6131('Årets hævninger, øvrige') med 5820 som modkonto. 

Hvis jeg bruger 'Resultat' fanen, så får jeg at aktiver og passiver går op, Aktiver på 8000kr og Passiver på -8000kr (De 8000 kommer fra 12800-4800).

Det forvirrer mig lidt at der står linjer som 'Egenkapital - Periodens resultat, -12.800kr'. Men jeg formoder at siden aktiver og passiver balancerer, så er det nogenlunde rigtigt, det jeg har gjort?

Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Lytter lige med her - sidder selv i samme situation!

Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der kan komme med en hjælpende hånd? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

1. Rubrik 221...Overskud i virksomhed. Dine hævninger har intet med overskuddet at gøre.

2. B-skat at dit overskud og øvrige indtægter/udgifter.

For at slå det fast....hævninger og overskud har ikke noget med hinanden at gøre.

I princippet kan du hæve 200k og kun have et overskud på 100k, såfremt der er likviditet

i virksomheden.

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er med på at hævninger ikke er en udgift i virksomheden. Men det jeg så ikke forstår er følgende:

Antag at virksomheden tjener 100.000kr i dette år. Og at jeg har tænkt mig at hæve 50.000 til privat konti. De 50.000 jeg hæver skal jeg betale B-skat af, men de resterende 50.000 der stadig står på firmakontoen skal jeg da kun betale en foreløbig virksomhedsskat på 25% af?

Hvis jeg indtaster 100000 i rubrik 221 og ber om at vise ændringer, giver den et ratebeløb på b-skat på ca. 3500kr om måneden. Det passer jo ikke?

For at gøre det kort: Hvis rubrik 221 er overskuddet af virksomheden, hvorfor bestemmer den så størrelsen af b-skat, når det kun er hævninger til privaten jeg skal betale b-skat af?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Fordi du ved VSO skal bruge rubrik 184 og nedefter.

 

MvH

Peter

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du betaler ikke kun B-skatterater af det som du hæver. Formålet med B-skatterater er at disse skal dække den estimerede skat som ikke dækkes af den estimerede A-skat.

Alt det du laver på forskudsopgørelsen er jo først og fremmest et gæt. Hvis du forskudsopgør et resultat 100000 og herefter at 50000 skal fragå til virksomhedsbeskatning så vil B-skatteraterne også skulle dække 12500 kr. i virksomhedsskat udover den almindelige personlige skat.

Håber det hjælper dig til at forstå. Din forskudsopgørelse er et gæt på din indkomst og man betaler B-skatterater når den gættede A-skat ikke kan dække den samlede beregnede skat. Dine B-skatteraters størrelse afhænger derfor også af den konkrete skatteberegning herunder fradrag...

 

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

TD..dine bemærksninger ændrer dog ikke på, at det vil være en god idè

at forskudsregisrere sig, hvor der tages hensyn til VSO.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de oplysende svar. Jeg tror jeg har nogenlunde styr på det nu, dog er jeg lidt forvirret omkring hvornår man betaler de 25% virksomhedsskat. Det virker ikke som om at 25% af det man i rubrik 434 siger man opsparer i VSO bliver lagt oven i den totale B-skatterate som skat.dk oplyser mig, det eneste det medvirker til der er at reducere mængden af AM-bidrag der skal betales.

Er det rigtigt forstået, at jeg ved årets slut betaler 25% af beløbet opsparet i VSO, i virksomhedsskat?

Igen, mange tak for jeres svar :)

Mvh,

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja....25%.

Du kan i rubrik 434 forskudsregistrere den del, der skal beskattes med 25%.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)