Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis min hund spiser naboens kat - hva så?

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes der er nogle lidt for hurtige svar i denne tråd omkring hvad man må/ikke må og hvad loven siger.

Omkring hunde i snor siger Bekendtgørelse af lov om hunde at det ikke er tilladt at lufte hund uden at denne er i snor, med mindre man har fuld kontrol over hunden. Samtidig skal snoren være så kort at hunden er tæt på ledsageren:

Bekendtgørelse af lov om hunde:
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren.

Derudover er der en række af hunde der altid skal være i snor, uanset om ejeren har kontrol over hunden eller ej.

Omkring katte og ejerens ansvar, er det altså katteejerens ansvar at holde katten på privat grund. Katteejeren er erstatningsansvarlig for alt hvad katten foretager sig i andres haver. En kat må ikke løbe frit rundt, uagtet hvad der er skrevet tidligere i tråden og hvilke undskyldninger en katteejer måtte have.

Og jo, det er faktisk tilladt at fjerne omstrejfende katte på en "hensigtsmæssige måde". Man er ikke erstatningspligtig hvis katten skulle komme til skade eller dø, når man fjerner den.

Kattens værn har skrevet en udemærket artikel om det her:
http://www.kattens-vaern.dk/?side=47

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

CharlotteR:

...Den kan også med katte, den forstår bare ikke, at det ikke er legetøj, når de løber rundt i haven....

Charlotte

Jamen det må da så være op til dig at lære den, at katte ikke er legetøj.

Som Lasse Smith også siger, så er det ejerens ansvar at træne hunden ordentligt.

Med venlig hilsen

Tommy

Ps. Jeg er ikke udelukkende katteven, jeg kan stort set lide alle dyr.

Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:

CharlotteR:

...Den kan også med katte, den forstår bare ikke, at det ikke er legetøj, når de løber rundt i haven....

Charlotte

Jamen det må da så være op til dig at lære den, at katte ikke er legetøj.

Som Lasse Smith også siger, så er det ejerens ansvar at træne hunden ordentligt.

Med venlig hilsen

Tommy

Ps. Jeg er ikke udelukkende katteven, jeg kan stort set lide alle dyr.

 

Jeg vil ikke træne min hund til ikke at løbe efter katte i min egen have. Den gør det kun i min have ligesom den også løber efter fuglene i min have. Jeg synes ikke det siger en dyt om mine evner som hundetræner.

Noget helt andet. Jeg synes IKKE det er iorden at have sin hund gående uden snor på offentlig vej. Jeg bliver bange når jeg går tur med min hund og møder en løs kamphund. Jeg er ligeglad med om ejeren har styr på den eller ej - det er et levende væsen, man kan aldrig være 100% sikker.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

CharlotteR:
Noget helt andet. Jeg synes IKKE det er iorden at have sin hund gående uden snor på offentlig vej. Jeg bliver bange når jeg går tur med min hund og møder en løs kamphund. Jeg er ligeglad med om ejeren har styr på den eller ej - det er et levende væsen, man kan aldrig være 100% sikker.

Mine hunde er sjældent på offenlig vej uden snor og det er collier, så ikke den store frygt.


Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

CharlotteR:

Jeg vil ikke træne min hund til ikke at løbe efter katte i min egen have. Den gør det kun i min have ligesom den også løber efter fuglene i min have. Jeg synes ikke det siger en dyt om mine evner som hundetræner.

Det var ikke et angreb på dine evner som hundetræner. Det er bare dit ansvar at lære hunden hvad der er rigtigt og forkert, så hvis du synes det er forkert at den bruger andre dyr til legetøj, så må du lære den at den ikke må gøre det.

Det lyder efter min mening mere som om du er træt af katte i din have og egentlig bare ville have grønt lys til, at du er uden for erstatningspligt hvis det lykkes din hund at fange en af kattene.

Eller er det helt galt?

Med venlig hilsen

Tommy

 

 

Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JA, du er helt galt på den. Som skrevet har jeg selv kat. Jeg har intet imod at naboens kat kommer i min have. Jeg passer endda på ikke at lukke hunden ud hvis jeg kan se katten. Jeg vil simpelthen bare ikke komme ud for, at min hund fx kunne blive krævet aflivet, hvis uheldet er ude. Kunne det blive krævet ville jeg se om jeg kunne kræve, at katten ikke må komme i min have. Derfor jeg spurgte.

Igen.. jeg er IKKE træt af katte i min have. De må ligge på min bil hvis de kan få varmen der. Det skal bare ikke gå ud over min hund hvis den får taget en bid af dem.

Omvendt ville jeg heller aldrig bebrejde en anden hundeejer hvis min kat blev spist i deres have og jeg ville SLET ikke påstå at de skulle træne hunden til ikke at jagte min kat. Jeg har givet flere naboer vandpistoler så de kan holde min kat ude af haven, hvis de er trætte af besøg.

Charlotte

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Easy Match ApS Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Easy Match ApS Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Arhh det var nu mere informationen omkring lovgivningen i artiklen jeg tænkte på;-)

Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor vildt med den artikel. Jeg har også trådt i en lort (der ikke var min hunds) i min indkørsel og så i stilletter! Ganske forfærdeligt. Svineri at nogle er så dårlige til at samle op, men måske lige i overkanten at skyde hundene. Kan det ikke give nogle kæmpebøder til hundejer hvis man har beviser?

 

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)