Jeg har kigget lidt på min CTR, på den organiske søgning. Og resultatet er mildest talt lidt forbløffende. Når resultatet ligger på 1. pladsen (organisk, lige under Adwords) ligger CTR på 12 - 16% lidt forskelligt fra søgeord til søgeord. Herefter halveres CTR for hvert trin ned af placeringen: 2. pladsen 6-7% 3. pladsen 3-4% for at jævnes lidt ud på de sekundære placeringer længere nede igen.
For det første troede jeg at CTR, ville være meget højere, på plac. 1,2 og 3 og jeg ville også forvente at CTR, var omtrent ens for de 3 placeringer, fordi jeg forventer at brugerne sammenligner produkter fra forskellige webshops - men det kan jeg så udlede at det kun er omtrent ½-delen der gør. Er en CTR på 12-16% virkelig godt nok, når man ligger som nr. 1 ? Hvad ligger din CTR på, på de forskellige placeringer, det vil jeg gerne sammenligne med, inden jeg begiver mig ud i at eksperimentere med andre meta descriptions. |
Du kan jo altid arbejde med en bedre titel og beskrivelse. Det er meget normalt at det første resultat har samme CTR som 2 og 3 tilsammen. 4-10 er langt lavere og ingen gider tælle på side 2.
Jeg har AdWords søgeord med CTR på 60-70 (resultater fra i går med over 10 søgninger), så er der ikke meget tilbage til konkurrenterne og de organiske resultater. Forskellen på 1,2 og 3 organisk har også meget at gøre med antallet af annoncer ovenfor.