Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål inden start af enkeltmandsvirksomhed - Indskud?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Startkapital, indskud eller hvad end det nu hedder - men hvordan gøres det i praksis?

Jeg skal snart til at starte en enkeltmandsvirksomhed og har derfor nogle spørgsmål ang. startkapitalen. Som det er lige pt. bruger jeg af min lønkonto til virksomheden (endnu ikke registreret), men dette kan bogføringen ikke lide (eller kan den?)

 

I SummaSummarum er der en kolonne under Egen Kapital der hedder "Indskudt kontant i virksomheden", og dette vil derfor gøre "Banken" positiv, hvorved jeg kan betale fakturaerne uden at "Banken" går i negativ. Kunne jeg også bare lade "Banken" gå i negativ - men skal jeg ikke kunne dokumentere hvor pengene så er kommet fra på en måde?

Som virksomhed bliver man beskattet af overskuddet, ikke sandt. Så hvis jeg nu vælger at indskyde nogle kontanter ved hjælp af "Indskudt kontant i virksomheden, hvorefter det måske ender med at alle kontanterne ikke bliver brugt i løbet af året, bliver jeg så beskattet af de "IKKE BRUGTE" kontanter - hvilket jeg syntes virker ulogisk/forkert/dumt?

 

Hvordan kan man ellers gøre dette med startkapital for at få regnskabet til at gå op?

 

Med Venlig Hilsen

Thomas Jespersen

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det kommer anpå om du vil oprette en virksomhed under virksomhedsordningen eller blot som personligt ejet selskab (enkeltmandsvirksomhed).

Det er kun under virksomhedsordningen, at det er nødvendigt at skelne mellem indskud og hævninger til/fra virksomheden, fordi viksomhedens økonomi her SKAL holdes adskilt fra privat økonomien.

Med venlig hilsen

Anders

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders.

Hvilke positive og negative aspekter er der ved virksomhedsordningen fremfor et personligt ejet selskab - hvad er forskellen i store træk?

Som mine planer er pt. vil jeg blot starte virksomheden som et personligt ejet selskab - men hvad siger du så om økonomien i et sådan tilfælde?

 

Med Venlig Hilsen

Thomas Jespersen

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Det positive ved virksomhedordningen er at du kan fradrage renter til gæld i skatteregnskabet, og at virksomhedsøkonomien er helt adskilt fra din privatøkonomi. Dermed hæfter du ikke personligt for eventuelle tab i din virksomhed, men med en andel bestemt af hvilken virksomhedsform du vælger.
se mere om virksomhedsformer her: http://www.startvaekst.dk/virksomhedsformer

Det negative ved virksomhedsordningen er, at du skal betale 25 % i selskabsskat af årets resultat, med mindre du hæver hele overskuddet til personlig indkomst ved slutningen af året, så du undgår viksomhedsskatten. Til gengæld skal du så betale skat af det hævede beløb, som personlig indkomst.

Så hvis pengene yngler med mere end 25 % i din virksomhed, er det en fordel at lade pengene stå i virksomheden, hvis du kan undvære dem i din privat økonomi.

Med venlig hilsen

 Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det for noget sludder!!!

Du kan altid fratrække renter af gæld!

Du hæfter altid personligt i en enkeltmandsvirksomhed.

Du opretter ikke virksomhed i virksomhedsordningen!

Du tager først stilling til VSO, når du laver selvangivelsen!

Hvis du hæver alt i VSO, betaler du fuld skat.

MvH

Peter

 

 

 

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Belæg for hvad?

 

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt enig med PeterYes

Virksomhedsskatteordningen er ikke en virksomhedsform, men derimod en beskatningsform, som kan udjævne indkomsten for enkeltmandsvirksomheder, således der i de "gode år" kan opspares overskud i virksomheden, som senere kan hæves i de "dårlige år".

Virksomhedsskatteordningen kommer til sin fulde ret, hvis den personlige indkomst overstiger grænsen for topskat.

 

Man hæfter altid personligt i en enkeltmandsvirksomhed, uanset beskatningsform.

Tonny

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 36
Fra  Excelsis Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er præcis hvad jeg har skrevet og sendt links om. Prøv lige at læse mit svar engang til.

Med venlig hilsen

Anders

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Belæg for hvad?

 

MvH

Peter

Hmm... han har ret så langt, at man har flere muligheder for valg af beskatningsform, men konklusionen er ikke korrekt.

Så du har ret, det tidligere indlæg fra Anders er noget sludder.

Tonny

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)