Hej aminoer, Jeg har haft lidt problemer på et par af vores kunders sites i forhold til Duplicate content... Helt konkret har det drejet sig om produktvisninger på webshops hvor produkter indgår i mere end een varekategori. Jeg har spurgt mig lidt for og fået bekræftet af forskellige SEOer at det af google betegnes som DC. Men nu sidder jeg så og godnat læser lidt på googles egne sider og finder dette: Duplicate content on a site is not grounds for action on that site unless it appears that the intent of the duplicate content is to be deceptive and manipulate search engine results. If your site suffers from duplicate content issues, and you don't follow the advice listed above, we do a good job of choosing a version of the content to show in our search results. However, if our review indicated that you engaged in deceptive practices and your site has been removed from our search results, review your site carefully. If your site has been removed from our search results, review our Webmaster Guidelines for more information. Once you've made your changes and are confident that your site no longer violates our guidelines, submit your site for reconsideration. Se det here her:http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66359 Som jeg lige læser det "blåstempler" det jo sådan set disse tilfælde!? Men hvad er sandheden? Er der nogen eksperter der ved hvordan man helt konkret skal forholde sig - hvad er facts, hvad er op, hvad er ned og hvad er DC?
|
Sandheden er virkeligheden, Regin. Hvor mange af din kundes produktsider med duplicate content er udenfor supplerende indeks?
Naturligvis siger Google, at de gør et godt job ;-) Men hvad siger du? Har din kundes site URL'er med indgående links, der spildes mere eller mindre, fordi den pågældende URL er i supplerende indeks?
Du kan til slut spørge dig selv, hvorfor samme Google bruger så mange linjer på at anvise, hvordan duplicate content og spild af linkjuice undgås? Eller hvorfor de gør en masse ud af at implementere Canonical URL tag? Ingen af delene skulle være nødvendigt, hvis de var så gode til at finde ud af det.
Sandheden i citatet er der dog. Google STRAFFER ikke for duplicate content. Men sitet med duplicate content ranker bare dårlige og udnytter langt fra mulighederne. Det er ikke en straf fra Google - det er en konsekvens af dårlige webbureauer og/eller genbrug af tekster.