Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Duplicate Content! Hvad gælder?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg har haft lidt problemer på et par af vores kunders sites i forhold til Duplicate content...

Helt konkret har det drejet sig om produktvisninger på webshops hvor produkter indgår i mere end een varekategori.

Jeg har spurgt mig lidt for og fået bekræftet af forskellige SEOer at det af google betegnes som DC.

Men nu sidder jeg så og godnat læser lidt på googles egne sider og finder dette:

Duplicate content on a site is not grounds for action on that site unless it appears that the intent of the duplicate content is to be deceptive and manipulate search engine results. If your site suffers from duplicate content issues, and you don't follow the advice listed above, we do a good job of choosing a version of the content to show in our search results.

However, if our review indicated that you engaged in deceptive practices and your site has been removed from our search results, review your site carefully. If your site has been removed from our search results, review our Webmaster Guidelines for more information. Once you've made your changes and are confident that your site no longer violates our guidelines, submit your site for reconsideration.

Se det here her:http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66359

Som jeg lige læser det "blåstempler" det jo sådan set disse tilfælde!?

Men hvad er sandheden? Er der nogen eksperter der ved hvordan man helt konkret skal forholde sig - hvad er facts, hvad er op, hvad er ned og hvad er DC?

 

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandheden er virkeligheden, Regin. Hvor mange af din kundes produktsider med duplicate content er udenfor supplerende indeks?

Naturligvis siger Google, at de gør et godt job ;-) Men hvad siger du? Har din kundes site URL'er med indgående links, der spildes mere eller mindre, fordi den pågældende URL er i supplerende indeks?

Du kan til slut spørge dig selv, hvorfor samme Google bruger så mange linjer på at anvise, hvordan duplicate content og spild af linkjuice undgås? Eller hvorfor de gør en masse ud af at implementere Canonical URL tag? Ingen af delene skulle være nødvendigt, hvis de var så gode til at finde ud af det.

Sandheden i citatet er der dog. Google STRAFFER ikke for duplicate content. Men sitet med duplicate content ranker bare dårlige og udnytter langt fra mulighederne. Det er ikke en straf fra Google - det er en konsekvens af dårlige webbureauer og/eller genbrug af tekster.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad Google skriver der, så er der flere andre faktorer der spiller ind end blot Google's evne til at vælge "den rigtige" af de sider som har samme indhold på forskellige sider/url's.

Én af dem er fx backlinks - hvis dit produkt findes på 2 forskellige URL's, så vil nogen brugere måske linke til det ene og andre til det andet. Istedet for at have fået 2 gode backlinks til "den rigtige" af dine sider som google vælger til at ranke først, så har du nu kun 1 backlink. Derved vil dit resultat og placering i Google alt andet lige blive dårligere med kun 1 backlinks i forhold til 2.

Det er blot et eksempel, der er mange andre gode grunde til at undgå DC. Og så er google ikke så dygtige til at vælge "den rigtige" side som de beskriver, det har jeg masser erfaring med på mine egne websites Indifferent

Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 247
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Duplicate content kan skyldes mange ting.

 

Titlen er ens på alle dine sider. f.eks "Bo's biler" går igen på alle titler i steder for 

"Bo's biler - Forside" - "Bo's biler - Kontakt".

 

En anden ting kan være selve teksten på siderne. Hvis en side med et produkt er ens med et produkt på en anden sides beskrivelse vil det blive betegnet som duplicate content på den side med den mindste page rank

Dette kan løses ved at skrive anden beskrivelse af produktet på sin egen side, og en anden tekst til en anden side. Og igen en helt tredje tekst til en tredje side. Dette vil også give en større page rank til de sider som der linkes til.

Dette er noget som jeg har hørt til at fordrag.

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Takker for svar, som jo godt nok bekræfter min egen forestilling. Men som ikke über ekspert på området bliver man jo let forvirret (kald det let påvirkelig), omkring hvad der holder og hvad der ikke gør.

Et lille tillægsspørgsmål: hvordan ser google så på variable i urlerne - altså eks.

www.minside.dk/enunderside.html?tæller=dettemed

og

www.minside.dk/enunderside.html

Vil de to sider blive opfattet som DC - igen syntes jeg at have læst at man kunne definere at de IKKE skullle regnes som to sider, men er det korrekt?

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 247
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil blive regnet som den samme side, så længe at titlen eller indholdet er den samme. Så hvis du ændre titlen og indhold, når variablen er aktiv vil google tage det som en anden side.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Regin Jæger Madsen:

 

www.minside.dk/enunderside.html?tæller=dettemed

og

www.minside.dk/enunderside.html

Vil de to sider blive opfattet som DC - igen syntes jeg at have læst at man kunne definere at de IKKE skullle regnes som to sider, men er det korrekt?

Disse to er to forskellige URLs i Googles øjne. Hvis indholdet på dem er det samme, er der tale om Duplicate Content. Og det vil der også være, selvom f.eks. sidetitlerne er forskellige.

Vurderingen af DC sker på basis af mange parametre, der også inkluderer f.eks. boiler plate tekst (samme tekst i bunden af alle sider for eksempel). Hvis der er det, vil Google i de fleste tilfælde undlade at regne denne med, da det er nemt for dem at se, at der er tale om netop boiler plate tekst. Men det gælder selvfølgelig kun, hvis der er rigeligt andet reelt indhold på siderne. 

Har du en bolier plate tekst på lad os sige 150 ord, og du har produktbeskrivelser på i snit 20 ord - ja så kan du sagtens risikere, at din bolier plate tekst overskygger dit indhold.

Og til slut: Ja - du kan med Canonical URL tag definere den canonicale URL for alle varianter.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Regin Jæger Madsen:

Hej,

Takker for svar, som jo godt nok bekræfter min egen forestilling. Men som ikke über ekspert på området bliver man jo let forvirret (kald det let påvirkelig), omkring hvad der holder og hvad der ikke gør.

Et lille tillægsspørgsmål: hvordan ser google så på variable i urlerne - altså eks.

www.minside.dk/enunderside.html?tæller=dettemed

og

www.minside.dk/enunderside.html

Vil de to sider blive opfattet som DC - igen syntes jeg at have læst at man kunne definere at de IKKE skullle regnes som to sider, men er det korrekt?

Thomas har givet et godt svar. Det største problem med duplicate content gennem variable i url'er opstår først når der er nogen links til siden med variable i url. I eksemplet med 'www.minside.dk/enunderside.html?tæller=dettemed', ja så bliver der genereret en side der er identisk med 'www.minside.dk/enunderside.html', men det er som sådan ikke det helt store problem med mindre der er links til begge sider. En side uden indgående links bliver jo ikke fundet i Google.

Det er når der er links til begge sider at Google kan komme i tvivl om hvilken side den skal vise. Det er jo et typisk problem for webshops med variable og parametre i url'en. Mange brugere copy paster jo bare den dynamiske url og linker til den fra fx en blog eller forum og så har du duplicate content problemet.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:

Thomas har givet et godt svar. Det største problem med duplicate content gennem variable i url'er opstår først når der er nogen links til siden med variable i url. I eksemplet med 'www.minside.dk/enunderside.html?tæller=dettemed', ja så bliver der genereret en side der er identisk med 'www.minside.dk/enunderside.html', men det er som sådan ikke det helt store problem med mindre der er links til begge sider. En side uden indgående links bliver jo ikke fundet i Google.

Det er når der er links til begge sider at Google kan komme i tvivl om hvilken side den skal vise. Det er jo et typisk problem for webshops med variable og parametre i url'en. Mange brugere copy paster jo bare den dynamiske url og linker til den fra fx en blog eller forum og så har du duplicate content problemet.

Det er korrekt at det først sker når folk begynder at linke til det. Men det er nu også kun en tastefejl der skal til, fx at man rammer 3 tallet i stedet for enter, eller en anden tast, det sker.

Men i forhold til det og rigtig mange andre stder hvor DC kan opstå, så kan man fx lave en Catch all løsning, som redirecter brugeren/Google over til den rigtige URL. Det er den metode jeg bruger i min CMS løsning. Den er lidt mere krævende i forhold til at programmerer det, men til gengæld bliver der heller ikke skabt DC og eventuel linkværdi bliver overført til den rette side.

Jeg har dog oplevet steder hvor der ikke er så meget at gøre, fx findes der et link til KTJ-Media.dk som ser ud sådan: http://(www.ktj-media.dk . Jeg formoder at dette er sket fordi linket er blevet kopieret men man har så fået parantesen med og lavet det til et link. Men uanset hvad så ser Google det som et link og har indekseret det, selvom det ikke er en side man kan tilgå på nogen måde. underligt nok.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)