Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ville du ansætte en med plettet straffeattest?

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

anony:
Jeg fik (et år efter) i retten, idømt 60dages samfundstjeneste og 60 dages ubetinget, hvilket for mig, ville være straf nok!

Så er det vist mere end et par telefoner, der forsvandt fra det lager.. :o)

Jeg tror på at når vi har udstået vores straf, hvad den så måtte være, så er tavlen vasket ren. Det er ikke mit job, at straffe yderligere.

Derfor ville jeg ikke have noget problem i at ansætte nogen med en plettet straffeattest, og har i øvrigt lige gjort det, men jeg forstår da godt at der er andre der siger nej. Men kun hvis dommen har relation til det job der skal udføres.

Det havde den i vores tilfælde, så vi tog en stille og rolig snak om hvad vi forventer af hinanden, og så har vi ikke talt om det siden. Og kommer nok heller ikke til det. Og jeg kan se at det meget nemt kan gå hen og blive én af de bedste ansættelser vi har gjort, og kommer til i lang tid. Kort sagt er personen allerede en stor økonomisk gevinst for os, og vi forventer at det bliver endnu bedre med tiden. Så vi er i dette tilfælde glade for, at vi ikke ansætter eller afviser folk pga. deres straffeattester. Men vi kan selvfølgelig også risikere at brænde fingere. Hvis det sker, må vi bare tage den derfra :o)

Der er dog visse forholdsregler vi har valgt at tage i en længere startperiode, og det fungerer helt fint for alle parter.

Så bare kast dig ud i det, og vær ærlig om det. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke tror du får jobbet hvis det er et stort supermarked, for de har sandsynligvis nogle stramme regler. Og da de i forvejen er hårdt ramt af medarbejdertyveri, kan jeg sagtens følge det.

Men prøv det, det kan jo være at de siger ja. Og skulle de sige nej, er der helt sikkert nogle andre der siger ja.

Held og lykke.

EDIT: Det var da utroligt belastende med det automatiske link der kommer til Wikien på ordet straffeattest. Det kommer forhåbentlig ikke til at ske med ret mange ord, for så bliver man jo nødt til at stave forkert med vilje :o)

 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra roskilde
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 152
Fra  FestFest.dk Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg skulle ansætte en ville der også komme an på hvilken type du er, om du ligner et normalt og imødekommende mennesker og ikke en kriminel.

men på normalvis kan jeg ikke se noget forkert i at ansætte en der har erkendt og lært af sin fejl.

vh

peter

Entrepreneruship is living a few years like most people won't, and then living the rest of your life like most people can't

Fra Valby
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ret du roligt ryggen!!!!!

Jeg syntes nærmest det er fuldstændig overdrevet som du straffer dig selv! Skal du resten af dit liv fortsætte med at slå dig selv oven i hovedet, med den dumhed? og endnu værrer lade andre slå dig oven i hovedet?... Waist of time and energy! let it go!

Vi skal ikke kigge os mange gange henover skulderen for at få øje på en "tyv" - og skægt nok tror "tyv at hver mand stjæler"...men Tyven i dette ordsprog er præcis den tyv, der bare aldrig er blevet taget i at stjæle....endnu!

JA jeg ville ansætte et hvert menneske med livsnerve, selv indsigt, moral(som det jo også er at vide, man har gjort en fejl), udstråling og mega meget gå på mod :-)

Du skal ikke mange år tilbage(den seneste historie er jo fortsat brand varm!) for at finde de største økonomiske svindlere i dansk historie! - Bottom line er, at der gives ikke garantier og selv det stiveste slips, med den reneste straffe attest, kan være den største svindler af dem alle!!!

Du skal nok klare dig ;-)

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg havde muligheden for at være kunde et sted, hvor de ansatte personer med plettet straffeattest, vil jeg være glad for at bruge mine penge der. Jeg har aldrig fattet, hvad meningen med straffeattest er. Når jeg ikke er iværksætter arbejder jeg med mange unge, som har pletter på straffeattesten, og de drømmer bare  om et almindeligt arbejde, så de kan få sig et almindeligt liv.

Men de har været nogle tosser i de senere teenageår, og det kan via straffeattesten påvirke dem resten af livet. Samfundsmæssigt er det også sindssygt dyrt, at vi fornægter motiverede mennesker adgang til arbejdsmarkedet, fordi vi mener, at folk skal straffes selv efter at de er blevet straffet.

Så hvis jeg en dag skal ansatte nogle, vil jeg i første omgang se, om jeg kan finde nogle med plettet straffeattest. Vi arbejder endda på at oprette virksomheder, hvor vi kan ansætte unge med pletter på attesten, når nu der er så mange andre, der ikke vil.

Så jeg ville med glæde ansætte dig. Som Danny DeVito siger i filmen "The big kahuna": Karakter er noget en mand får, når han har gjort noget, han har fortrudt.

Stort held og lykke med det!

Dbh

Tommy

Hej med dig :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Easy Match ApS Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det er nævnt en enkelt gang, så er det desværre ikke manden du til samtale ved der bestemmer om det okay du har ren straffeattest, det er stort set alle supermarkeders politik at de ikke ansætter folk med plettet straffeattest.

 

Så dit forhold til manden, er desværre nok uden den store betydning.

 

Med hensyn til straffeattest er det fuldstændig latterligt til tider, men på den anden side så har den en klar berettigelse i andre tilfælde.

 

Held og Lykke, og som andre siger op med hovedet, der ingen grund til at hænge med hovedet, selv et øjebliks dumhed skal sku ikke ødelægge flere år af dit liv.

Fra Flensborg
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Krabbe:

Hvis jeg havde muligheden for at være kunde et sted, hvor de ansatte personer med plettet straffeattest, vil jeg være glad for at bruge mine penge der. Jeg har aldrig fattet, hvad meningen med straffeattest er. Når jeg ikke er iværksætter arbejder jeg med mange unge, som har pletter på straffeattesten, og de drømmer bare  om et almindeligt arbejde, så de kan få sig et almindeligt liv.

Men de har været nogle tosser i de senere teenageår, og det kan via straffeattesten påvirke dem resten af livet. Samfundsmæssigt er det også sindssygt dyrt, at vi fornægter motiverede mennesker adgang til arbejdsmarkedet, fordi vi mener, at folk skal straffes selv efter at de er blevet straffet.

Så hvis jeg en dag skal ansatte nogle, vil jeg i første omgang se, om jeg kan finde nogle med plettet straffeattest. Vi arbejder endda på at oprette virksomheder, hvor vi kan ansætte unge med pletter på attesten, når nu der er så mange andre, der ikke vil.

Så jeg ville med glæde ansætte dig. Som Danny DeVito siger i filmen "The big kahuna": Karakter er noget en mand får, når han har gjort noget, han har fortrudt.

Stort held og lykke med det!

Dbh

Tommy

 

Tommy jeg deler din holding men gør nu ikke en straffeattest til en anbefaling

Desuden hænger du ikke på attesten resten af din dage, det virksomhederne kan se  gælder max 5 år efter din dom.

Politiets register 10 år

Så gabestokken kommer man ud af.

Monse

 

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Anony.

Et kort svar på dit spørgsmål: Ja, det ville jeg godt! Når det så er sagt, må jeg også tilstå at det ville kræve moden overvejelse fra min side.

Hvad ville mine overvejelser så være:

For det første ville jeg spørge min indre samvittighed, om det er rimeligt, at der er "en straf oveni straffen" altså moralen om, at man har "betalt" når den af domstolen idømte straf er udstået. Det burde det jo måske være , men på den anden side, er der jo en indre stemme i os alle, der siger; kan loven brydes første gang kan den lettere anden, og man må forstå, (som du sikkert også gør), at det er det tillidsbrud der er begået, tillidsbruddet mellem dig og samfundet, det hele handler om.

Når man spørger om straffeatt. ved ansættelser er attesten (måske i mangel af bedre) samfundets udtryk for, om personen har misbrugt tilliden overfor retssamfundet.

Rimeligt eller urimeligt? - kan vi feks. have politibetjente med pletter på papiret? Nej, vel? Det handler om troværdighed og det er selvfølgelig ret rimeligt.

Ved en ansættelse ville det kræve et godt menneskekendskab hos mig selv, når jeg skulle overbevises om, at lovovertrædelsen var en "enlig svale" og det ville kræve, at jeg fik et yderst positivt indtryk af personen, så positivt, at jeg følte, at der kunne opbygges tillid.

Der er også andre faktorer, som jeg må overveje. Kræver mine kunder feks., at de ansatte har ren attest. Som håndværkere kommer vi ofte ud for at skulle arbejde steder, hvor de gør.

Samtidig kunne jeg jo stille mig selv det spørgsmål, om den person med den rene attest giver mig større tryghed en ham, der har en plettet. Jeg vil være ærlig at sige ja, selv om der udemærket kunne være tale om to "banditter" - een med, og een uden papirer.

Jeg ved også, at der er mulighed for supervision fra feks. kriminalforsorgen, og det er muligt, at jeg ville foreslå ansøgeren, at de kom på banen for at belyse omstædighederne.

Lige til sidst, (selv om du ikke spurgte om det), så må du nok forvente nogle små knubs i samfundet pga den straffeatt, men lad dig ikke gå alt for meget på af det. Du får måske ikke det første eller andet job du søger men så får du nok det tredie. Der er jo også den mulighed, at du kan bruge et år eller to på efteruddannelse så hele affæren kommer lidt på afstand. Op på hesten, god vind.

bedste hilsner Sören

 

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Monse:

Tommy jeg deler din holding men gør nu ikke en straffeattest til en anbefaling

Desuden hænger du ikke på attesten resten af din dage, det virksomhederne kan se  gælder max 5 år efter din dom.

Politiets register 10 år

Så gabestokken kommer man ud af.

Jeg har nok ikke formuleret mig helt så godt. Jeg vil ikke gøre en straffeattest til en generel anbefaling. Min i forhold til mig selv, så vil jeg ansætte folk med straffeattest, da det giver mig en mulighed for at gøre en forskel for et andet menneske, der mangler en chance til. Hvad andre så gør, må være op til dem.

Det kan godt være, at straffeattesten kun kan ses i 5 år, men jeg mener stadig at det påvirker én resten af livet, da fem år væk fra arbejdsmarkedet selvfølgelig får store påvirkninger, der vil være resten af livet - for manges tilfælde.

Forresten "gabestok" - det er jo lige præcis, hvad det er. En middelalderlig foranstaltning.

Dbh

Tommy

Hej med dig :-)

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Krabbe:

Forresten "gabestok" - det er jo lige præcis, hvad det er. En middelalderlig foranstaltning.

Dbh

Tommy

Tommy, det kan godt være, at jeg plukker din kommentar ud af en sammenhæng, så den fremkommer anderledes end det var hensigten.

Men.. Straffeattesten er naturligvis ikke kun en middelalderlig foranstaltning.

Som forælder til et barn, som hver dag bliver kørt af fremmede til og fra specialskole, er jeg personligt på ingen måde enig med dig i den betragtning.

Chaufførerne, som kører disse børn i skole skal kunne fremvise en såkaldt pletfri børneattest. Det er en filtreret udgave af straffeattesten, som udelukkende omhandler kriminalitet overfor børn.

Desværre er der kun krav om fremvisning af opdateret børneattest i forbindelse med chaufførernes fornyelse af hyrevognskort - hvilket så vidt jeg husker er hvert 5. år.

Jeg ville personligt gerne have, at der kunne fremvises pletfri børneattest hvert år.
Det har jeg bedt den lokale kommune om, hvilket de afviste med henvisning til, at det er vognmændenes ansvar at hyre chauffører uden en plettet straffeattest. 

Nogen vil jo nok sige, at en børneattest ikke sikrer imod overgreb, og det er selvfølgelig rigtigt. Men det er det bedste, som myndighederne kan tilbyde, når man vil sikre bedst muligt imod, at pædofile får adgang til børnene.

Hvis jeg var vognmand og skulle ansætte chauffører, ville jeg bestemt også bede om en pletfri straffeattest.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

John Nielsen:

Tommy, det kan godt være, at jeg plukker din kommentar ud af en sammenhæng, så den fremkommer anderledes end det var hensigten.

Men.. Straffeattesten er naturligvis ikke kun en middelalderlig foranstaltning.

Jeg er helt enig med dig i forhold til børneattest. For mig er det noget andet, da pædofili er en sygdom, som ikke behøver at være kureret, fordi man har siddet inde.

Så det er en undtagelse for mit vedkommende.

Dbh

Tommy

Hej med dig :-)

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)