Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af nyt regnskabsår - åbningssaldi

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal til at starte et regnskabsår i E-conomic. Har aldrig brugt det før (brugt excel). Jeg er meget i tvivl om hvilke konti jeg skal bruge til fx at få overført mit beløb på banken, så den vil stemme når jeg går i gang med at bogfører.
Jeg går udfra at jeg skal debitere min bank 5820 (da min konto står i + pr 31/12) men hvilken konto skal jeg så kreditere på passiv siden? Er der nogen derude som bruger e-conomic og kan hjælpe mig med en konto?

Hvad med renteindtægt og udgift på årsoversigten skal de med ind på åbningssaldoen, hvis ja hvor skal jeg så bogfører dem henne?

På forhånd tak.

 

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du f.eks. starter med at bogføre i Economic for 2011 bør du også oprette 2010 (du behøver kun december måned).

Pr. 31/12-10 bogfører du dine aktivsaldi som f.eks. bank (5820),  varelager og tilgodehavender + dine passivsaldi så som skyldige omk. og skyldig moms. Forskellen på aktiver og passiver pr. 31/12-10 bogføres på Konto for din mellemregning (6135?). Driftskontiene (konto 1000-4999) skal ikke registreres, så du skal altså ikke registrere renteindtægten, for den har du vel også med på dit Excelark? Herefter afslutter du året 2010, og aktiv- og passivsaldi overføres nu som primoposter i 2011.

Noget helt andet er, at selv om du ikke behøver at bogføre driften i 2010, da du allerede har lavet det i Excel, kan du da godt vælge at gøre det - det koster jo ikke ekstra i E-conomic, da du betaler fra den dag du tager Economic i brug og ikke for hvor mange regnskabsår du opretter:-)

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Tilmeldt 15. Mar 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anne,

Tusind tak for dit hurtige svar, det hjalp rigtig meget. Har slet ikke tænkt over at oprette året før, så den automatisk overfører saldiene som primoposter.

Ja, du har ret. Jeg kunne godt bogfører alt det jeg har i excel. Det tager blot tid, men ok, nok godt givet i sidste ende :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg ville bogføre åbningstal pr. 1/1-2011, idet dit regneark og dine ultimosaldi i

princippet ikke har noget med 2011 men med 2010 at gøre.

Principielt mener jeg klart, at det er forkert at køre tal tilbage i systemerne til år, hvor

disse systemer ikke bliver brugt.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)