Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem med domænenavn?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har for nyligt købt et domæne, hvilket er rigtig godt, men jeg har nu fundet ud af at navnet minder en del om et andet domæne - faktisk er dette domæne et firma.

Men nu er mit spørgsmål om jeg vil få problemer med det, og jeg har tænkt mig at bruge 2 fiktive domæner og fiktivt indhold herpå for at demonstrere mit eksempel.

Mit domæne (fiktivt): Larver.dk
Virksomhedens domæne (fiktivt): DanskLarver.dk

Virksomheden's hjemmeside omhandler salg af larver, og de forsøger via siden at skabe salg. Virksomheden er desuden registreret som ApS - ved ikke om det har noget at sige.

Min side omhandler information om forskellige larveracer, og generelt information om larver - jeg forsøger på ingen måde at skabe salg, men blot information.

Som i kan se indgår navnet i hans domæne, og har et registreret firmanavn. Men man kan vel ikke tage "patent" på noget så almindeligt - kan man? Godt nok er navnene fiktive, men afspejler situationen 100%.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er umuligt at sige udfra de oplysninger du giver.

Hvis firmanavnet er et ganske almindeligt dansk ord, ja så er det nok svært for dem at gøre noget, men ellers krænker du sandsynligvis deres rettigheder med dit domænenavn.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Det er umuligt at sige udfra de oplysninger du giver.

Hvis firmanavnet er et ganske almindeligt dansk ord, ja så er det nok svært for dem at gøre noget, men ellers krænker du sandsynligvis deres rettigheder med dit domænenavn.

Ja, men selvom jeg gerne ville give flere oplysninger, så kan jeg ikke se hvad det skulle være :-) Jeg foretrækker af personlige grunde at være anonyme med mine domæner, men med det sagt, så er det et 100% ligeså almindeligt ord som eksempelvis "larver", "fugle", "fisk", "hunde", "katte" osv.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Et navn kan ikke beskyttes - eller være beskyttet af et patent.

Patent på domænenavn, nej.

Et domænenavn er i mange sammenhænge at betragte, som et varemærke. Dette må ikke være beskrivende. I så fald kan det ikke beskyttes som et varemærke.

Af samme grund benytter LudvigsenPatent, www.ludvigsenpatent.dk  sig af domænet www.eneret.dk, da man i k k e  kan udtage/opnå en varemærkebeskyttelse på et almindeligt ord i det danske sprog.

Jeg checkede ENERET i varemærkeregistret, selv om jeg var sikker på at det ikke - med den anførte begrundelse - kunne være varemærkebeskyttet.

Da' larve' er et almindeligt ord i det danske sprog - kan jeg ikke se problemer med dit eksempel.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Meen, hvis det var LEGO, Cola eller et andet såkaldt stærkt varemærke, du ville sætte en for- eller efterstavelse på, så kan vi LudvigsenPatent, www.ludvigsenpatent.dk 

 i k k e  anbefale at domænet modificeres.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om reglerne er ændret, men for cirka 10 år siden kendte jeg en der bruger et almindeligt dansk begreb til sit firmanavn. Det fik han eneret på navnet - så længe det var i forbindelse med hans branche.

Han købte domænenavnet med .com. I løbet af nogen tid dukkede der pludselig en lille hjemmesidebiks op, der solgte konkurrentens produkter. Han fik inddraget domænet i retten. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er så i øvrigt blevet en del billigere at klage over et domænenavn, da man ikke behøver gå i retten men kun skal smide 150,- eller 500,- som man får tilbage hvis man vinder. 
https://www.dk-hostmaster.dk/klager-og-suspension/klager/ 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 28. Aug 10
Indlæg ialt: 46
Fra  hvemkommer.dk Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)