Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotograf.. HJÆLP til selvangivelsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har startet som fotograf sidste år og skal nu til at lave selvangivelsen.. Er dog stødt ind i lidt spørgsmål som jeg håber nogen vil hjælpe mig med..

Jeg har købt kamera( i en butik) for 18.000 inkl moms og har købt småting for 830 kr (som jeg har fakturer på) MEN...

De 18000 kr er jo over straks afskrivningen så det er 25% jeg kan afskrive med i år?? Rubrik 354, ikk?

Staksafskrivningen er så på de 830 kr i rubrik 356 hvis jeg forstår det korrekt..

Men jeg har kun haft ét job der indbragte mig 1830 kr (1500.- +M) og hvor skal jeg skrive det?? Er det også i firma regnskab eller er det personlig indkomst?? 

Og havd så med underskud*?? Er det så de udgifter /indkøb jeg har fortaget til firmaet (inkl. M?) minus min indtægt ?? Og skal jeg skrive dem med eller uden moms??

Hvad nu hvis jeg køber ting brugt (Nyt fotoudstyr er kampdyrt)?? Kan man også trække det fra?? Eller skal man sælge det til firmaet??

Pyyha det er sgu svært det her regnskabs noget og jeg overvejer en revisor men det koster jo mere end jeg har haft i indtægter.. :-) Måske til næste regnskabår..

Mvh  og håber der er en eller flere der kan hjælpe mig lidt i gang her...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Bemærk, at hvis de småting du har købt har relation til kameraet (eksempelvis batteri, memorykort, taske, etc.) så skal der også afskrives på dette beløb.

Hvor mange bilag har du? Hvis det ikke er så mange, så send det til mig, så kigger jeg på det uden beregning.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i øvrigt ikke nødvendigt for dig at udfylde alle de rubrikker, når din omsætning er under 300.000 kr.

Du skal bare opgøre dit underskud ekskl. renter, og indtaste det i rubrik 112.

Derefter indtaster du oplysninger om, i hvilket omfang du har modtaget revisorbistand til opgørelsen af regnskabet.

 

Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin.
Tak for dit svar. Er der mulighed for du kan svare på de andre ting jeg spørger om ville det være rigtig fedt.
Kan sagtens sende de 4 bilag jeg har men er det båndbreden værd ;-)
Mvh. Lars
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

wense:

Og havd så med underskud*?? Er det så de udgifter /indkøb jeg har fortaget til firmaet (inkl. M?) minus min indtægt ?? Og skal jeg skrive dem med eller uden moms??

Hvad nu hvis jeg køber ting brugt (Nyt fotoudstyr er kampdyrt)?? Kan man også trække det fra?? Eller skal man sælge det til firmaet??

Dit regnskab skal altid opgøres ekskl. moms.

Resultatet opgøres som din omsætning fratrukket dine udgifter korrigeret for det skattemæssige fradrag, som du har mulighed for.

Afskrivningaktiver er en del af virksomhedens resultat, og fratrækkes som regel sidst.

Hvis resultatet er negativt skal det angives i rubrik 112.

Hvis du køber brugte ting, så kan de også fradrages i virksomheden, men du opnår ikke momsfradrag, så det er værd at bemærke, at hvis du køber brugte ting for 16.000 kr., så kan du købe nye ting for 20.000 kr. (inkl. moms) og ende med at have samme omkostning!

Hvis du selv har gammelt udstyr, som du vil indskyde i firmaet, kan du gøre det ved at finde en reel markedspris på udstyret, og lave dit eget udgiftsbilag, og derefter trække pengene ud af firmaet til din privatkonto.

Bemærk dog, at du så ikke længere må anvende aktivet privat, men kun i firmaet.

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Wense,


Jeg havde et langt møde med SKAT, inden jeg startede for 2 år siden.  Jeg diskuterede specifikt private billeder med dem. Det hedder sig, at du må bruge dit udstyr til at vedligeholde og udbygge din kunnen indenfor dit firma. Derfor kan det sagtens forsvares, at man bruger sit kamera til at tage private billeder.For mig er private billeder den vigtigste kilde til at eksperimentere, og jeg har hentet adskillige opgaver, fordi folk har set disse billeder. 

Lidt off-topic, men det slog mig lige...

Du nævner ikke noget om forsikringer. Vær opmærksom på, at dine private forsikringer ikke dækker, når du fotograferer erhvervsmæssigt. Det vil sige - er du skyld i en personskade, kan det blive særdeles dyrt. Det samme gælder udstyret. Det er ikke dækket af indboforsikringen - heller ikke når du opbevarer det hjemme.

De billigste forsikringer (jeg har kendskab til) vil være omkring 2000 kr om året for ansvar og det nævnte udstyr!

Mvh.

Carsten

 

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten.

Tak for dine input.. Det er da noget der lige skal overvejes.. Hvor har du tegnet den forsikring?+

Er det bare same sted som ens indbo eller hvordan?

Den må da iøvrigt være fradragsberettiget som en udgift i firmaet?? Wink

Mvh..

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

wense:

Den må da iøvrigt være fradragsberettiget som en udgift i firmaet?? Wink

Ja, der er fuldt fradrag for erhvervsforsikringer.

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansvarsforsikringen er tegnet i Tryg til ca. 700 kr. pr. år. Mig bekendt de billigste.

Den billigste All-risk udstyrsforsikring for små-beløb (under 50000 kr.) er mig bekendt Europæiskes Tekniske udstyrsforsikring. Den dækker ret godt, er uden selvrisiko og koster pt. 6% af forsikringssummen årligt. Det er _DYRT_, men de har ikke nogen mindste-premie, som alle de andre, så derfor kan det betale, når du ikke har ret meget udstyr.

En vand/brand/tyveri forsikring er billigere, men den dækker f.eks. ikke, hvis du taber dit kamere, og det bliver totalskadet. Efter et års tid har man snildt udstyr for 50000 kr. med ud på opgaver.

Erhvervsforsikringer er bare pissehamrende dyre, grrrrSad

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)