Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Minimumsløn uden overenskomst og fagforening

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg synes der er lidt blandet udmeldinger omkring mindsteløn m.v. når man kigger lidt rundt på nettet. Jeg er næsten 100 % sikker på, at der ikke er nogen lovbestemt minimumsløn i dk, men alene er under overenskomsterne, som blive aftalt af arbejdsmarkedernes partner. Derfor vil jeg også mene, at er man ikke selv medlem af en overenskomst og medarbejdere ikke er medlem af fagforening, så kan jeg betale dem hvad det skal være. Er dette ikke korrekt opfattet? Gør det nogen forskel, hvis jeg ikke er med i overenskomst, men medarbejdere er med i fagforening - skal jeg så følge hans fagforening?

 

Jeg spørger fordi vi er helt nystartet Take Away, hvor den ene ejers mand bl.a. er ansat og de to ejeres mor er ansat. De kræver/har ikke behov for meget i løn, og vi vil naturligvis gerne starte op med så små omkostninger som muligt. Derfor er der også lagt op til løninger, som er under en overenskomst bestemt minimumsløn - nu vil jeg bare være helt sikker på, at jeg ikke gør noget galt.

Håber der er nogen, som kan konkret svare på dette? Jeg er ikke ude på at underbetale større antal medarbejdere, men det er holdt inden for familien.

 

Mvh

 

LPN

 

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Rigtig godt spørsmål, tror du har ret.. fagforeningerne er jo helt fremme med blokader hvis der er polske arbejdere til lav løn, hvis det var en lov om det, ville det jo ikke være nødvendigt.. for så kunne de vel bare få politiet til at gå ind i det uden for meget ballade... men er lige med på en lytter her

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej LPN,

Når du ikke har indgået en overenskomst eller er medlen af en arbejdsgiver forrening så er det op til dig og den ansatte at aftale arbejdsvilkår.

Men rent skattemæssigt ved en kontrol i din branche vil jeg anbefale der laves en rimelig timeløn i ansættelses beviset for at undgå nærgående skattefolk.
Sørg for at indberette alt og hav kopier af alt.

M

Tilmeldt 13. Apr 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - så er vi sådan set enig. Jeg ved dog ikke om du helt svarede mig på det jeg egentlig var usikker på - hvis medarbejderen er i en fagforening? Umiddelbart så vil jeg mene, at det stadig er op til mig.

Tror heller ikke helt jeg forstår med indberette alt og ha kopier af alt? Men jeg er godt med på, at når jeg sætter en lav timeløn, så vil de tjekke ekstra godt om jeg betaler dem sort ved siden af. Det er meget logisk tankegang fra dem. Men der er ikke noget at komme efter. Alternativet for den ene er, at hun får kontanthjælp - så hun behøver vitterligt ikke meget for at opretholde samme udbetaling.

LPN

 

 

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Om medarbejderen er i fagforening er uvedkommende for dig, da du jo ikke har en overenskomst.

M

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Sjovt nok faldt jeg lige over følgende fra dagens nyheder :-)



kilde :
http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/storbyogkultur/ECE1208648/drikkepenge-er-en-pligt-paa-mange-feriedestinationer/?ref=eb1

I Danmark er der ingen minimumsløn, fortæller Jan Mathisen, som er næstformand i Hotel & Restauration i Københavns-området under fagforeningen 3F, men »hvis restauranten eller cafeen har overenskomst, skal servitricer og tjenere have 120 kroner i timen, men en dygtig, faglært tjener hun kan tjene 150-160 kroner i timen. Men tjenere kan også gå for 100 kroner eller i princippet 10 kroner i timen, hvis arbejdsgiveren ikke har overenskomst«.

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at der ikke er nogen minimumsløn. I skal dog være opmærksomme på at få lavet en ansættelsesaftale, selvom det bliver inden for familien, blandt andet af hensyn til evt. skader (så arbejdsskadeforsikringen kan dække).

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej LPN

Når jeg ser alle indlæg igennem vil jeg umiddelbart sige, at du samlet set har fået mange af de svar der kan gives. Jeg vil prøve at samle det lidt her:

Der er ingen lovmæssig krav til, hvad der kan anses for en mindsteløn - et begreb, som egentligt stammer fra overennskomstområdet. Det betyder så også, at hvis du har beskæftigede på det uorganiserede arbejdsmarekded vil prisen fastsættes efter udbud og efterspørgsel. Du skal så betale, hvad der forlanges eller undlade ansættelse.

Når der er tale om ansættelse af familie er man jo ofte lidt i en dobbeltrolle - familien vil genre hjælpe iværksætteren i gang, men hvad sker der med de ansatte, den dag man vil lukke virksomheden.

Hvis de skal have dagpenge på baggrund af et ansættelsesforhold med en ikke normal løn er der en risiko for, at man ikke kan få dagpenge, da det forudsætter, at man har været ansat på normlae løn- og arbejdsvilkår, hvilket nødvendigvis ikke vil være tilfældet. Så når der er familiemæssige relationer skal du have denne overvejelse med.

Omkring det at være overenskomstdækket skal du være opmærksom på, at hvis I har meldt jer ind i en brancheorganisation f.eks. horesta kan dit medlemsskab alene betyde, at I vil være omfattet af nogell bestemte overenskomster. Du skla derfor være sikker på, at i ikke på nogen måde er omfattet af en overenskomst. Du kan også været blevet omfattet af en overenskomst, hvis der har været tale om virkosmhedsoverdragelse og der hos dden tidligre ejer har været indgået en tiltrædelsesoverenskomst.

Vær også opmærksom på, hvis du ikke har en overenskomst, som du henviser til, skal du i ansættelsesbeviset have alle væsentlige oplysninger med. Det vil sige, at samtlige lønandele m.v skal oplyses.

Omkring omkostnmingsvurderingen skal I være opmærksom på, at der findes mange inddirekte omkostninger til lønningerne f.eks. feriepenge, sygedage, Atp og meget mere.

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ejer af en restaurant og vil komme med et eksempel her som måske sætter tingene på en anden ende.

Da jeg startede havde vi ingen overenskomst og vi ansatte vores tjenere fra 120-140,- pr time. En dag da jeg fyrede en tjener, fordi personen blev væk fra arbejde 2 gange, så gik hun til sin fagforening 3F. Det resulterede i, at jeg fik et brev om at jeg underbetalte mine medarbejdere og at den givende person havde x antal kroner til gode. Men advokat skimtede det igennem og anbefalede mig at udbetale de penge det drejede sig om, da 3F virkelig gik hårdt til den med bål og brand. Men jeg ville ikke betale, for jeg mente at hun selv havde skrevet under på en kontrakt. Men 3F blev ved og jeg kunn se til sidst, at dette ikke ville stoppe og ja blev nød til at lave en forlig

Så selvom man ikke har en overenskomst, kan det godt blive et "helvede". SÅ husk at have ALLE papir 100% i orden ;-)

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Bogføring Fyn v/Kim Schmidt :



Vær også opmærksom på, hvis du ikke har en overenskomst, som du henviser til, skal du i ansættelsesbeviset have alle væsentlige oplysninger med. Det vil sige, at samtlige lønandele m.v skal oplyses.


Omkring omkostnmingsvurderingen skal I være opmærksom på, at der findes mange inddirekte omkostninger til lønningerne f.eks. feriepenge, sygedage, Atp og meget mere.



Er det ikke kun i overenskomsten der tales om ferie penge, hvor står der det er et lov krav ?

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)