Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mindsteløn, tillæg, pension, osv.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ringede til KRIFA for at høre hvad mindstelønnen skulle være for deres medlemmer. Vil nemlig ansætte 2-4 gartnere, brolæggere, formodentlig faglærte. KRIFA ville ikke oplyse noget.

Hmm - så skal jeg måske bare ansætte nogen til 100 kr/timen, nul pension og tillæg. Kun skat, atp, barsel.dk, feriepenge, ? Så kan de jo brokke sig bagefter. Men får jeg så en bøde?

Det nemmeste vil jo være hvis jeg kan finde ud af hvad jeg som minimum skal give ansatte. Men der er så mange forskellige oplysninger på nettet, så det er vanskeligt at finde svar på. Havde da håbet at de ansattes fagforeninger ville hjælpe. Er det ikke i deres interesse at arbejdsgivere ansætter deres medlemmer?

Jeg vil ikke lade medarbejdere gå for en for dårlig løn eller ikke overholde lovkrav, men jeg måm jo også starte et sted med så lav løn som muligt (efter kvalifikationer!) - og så lade lønne udvikle sig derfra.

Skal man give pension? Hvor meget? Hvordan?

Skal man give tillæg for fx dårligt vejr? Eler manglende skurvogn? Eller skal den være der.. altid?

G-dage ved fyring?

Må ansatte kører firmabilen hjem og til arbejde hver dag uden at det indberettes et eller andet sted? Og bør denne gode ikke lægges oveni lønnen, når arbejdsgiver og -tager snakker løn? Det kan jo hurtigt blive nogle tusind i brændstof hver måned samt slid på bilen...

Ser frem til jeres feed-back. Gerne også fra brolæggerfirmaer og anlægsgartnerfirmaet som evt har erfaringer på området.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig!

Indledningsvis vil jeg lige fortælle dig, at jeg har været ansat i KRIFA (dog i a-kassen) og er således ikke ekspert på de faglige områder, men kender allligevel en del til dem.

Er på dine vegne ked af den oplevelse, som du har fået. Med mit kendskab til organisation er det normalt ikke det de står for.

Kun nævnt ovenstående for at du kender til min indgang til organisationen og så til dine spørgsmål.

Der findes ikke i DK en overordnet bestemmelse om mindsteløn og det er således afgørende om man er med i en arbejdsgiverorganisation der har indgået en overenskomst eller at du med en faglig organisation har indgået en overenskomst.

Hvis ovenstående ikke er tilfældet vil det være den individuelle ansættelsesaftale der er afgørende.

Jeg vil dog anbefale dig at du læner dig op af en overenskomst (hvis du ikke ønsker at indgå en aftaleI, da du hermed for styr på de fleste af dine spgm ved at henvise til overenskomsten,.

Jeg var lige på Krifas hjemmeside for at se, hvad der stod om lønnen i deres overenskomst.

Jeg fandt dette under bygge og anlægs området i løbet af 1 minut. På samme måde må du kunne finde de øvrige oplysninger.

Lønningerne i denne fagoverenskomst er mindstelønninger. Den

personlige løn fastsættes i henhold til bestemmelserne herom i

Hovedoverenskomstens § 4, stk. 2.

pr. 1/3-10 pr. 1/3-11 pr. 1/3-12

Arbejdsmænd: kr. 104,50 kr. 106,75 kr. 109,50

Malere: kr. 115,00 kr. 117,25 kr. 120,00

Øvrige faglærte: kr. 113,00 kr. 115,25 kr. 118,00

Håber det kunne hjælpe dig på vej ellers er du velkommen til at kontakte mig:

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Mange tak for dine svar:-)

Som jeg så forstår det bør jeg i hvert fald give de ansatte omkring 120 kr/timen. Men jeg kan så også forstå at jeg må klikke ind på nogle fagforeningers hjemmesider og søge efter fx regler om pensioner og eventuelle tillæg til lønnen (fx skurpenge).

Havde ellers regnet med at der var mange små virksomheder uden overenskomst eller medlemsskab af div. organisationer, som søgte viden på dette felt - og at der derfor måske var en super side på nettet med en dejlig oversigt....

Men man er jo ikke altid så heldig, så jeg går i gang med surferiet :-)

Mvh MI

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MI

Jeg prøver lige at gøre mit indlæg lidt skarpere, så du måske undgår noget af ovenstående "surferi".

Hvis du:

  • ikke er underlagt overenskomst
  • ikke har tiltrådt overenskomst
  • ikke er medlem af arbejdsgiverorganisation, der er omfattet af overenskomst

er det ansættelsesaftalen, der  er bestemmende for, hvad du skal udover det lovbestemte som feriepenge, sygedagpenge og ATP.

Der findes relativt restrektive krav til, hvad en ansættelsesaftale skal indeholde. Du kan læse mere om det her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=130583

Specielt er §2 vigtig. Et ansættelsesbevis der ikke opfylder samtlige punkter kan tilsiddesættes og i værste fald medfører en bod på indtil 13 ugers løn (nogle gange indtil 20 ugers løn).

Håber det gjorde det lidt mere klart. I kan selvfølgelig blive enige om de vilkår i ønsker omkring pension, løntillælg, fri telefon etc som i ønsker. Husk bare at indføre det i ansættelsesaftalen.

med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

 

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen en stor tak for svar :-)

Hvordan finder man ud af om man er underlagt en overenskomst. Ligger det ikke i ordet at det er noget man er kommet "overens med". Jeg har ikke tiltrådt noget som helst og er ikke medlem af noget som helst, men jeg aner ikke om jeg pr automatik, fx pga branche/erhverv, er UNDERLAGT en overenskomst???

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

hej igen

Du skal enten have indgået (skrevet under på) en overenskomst med en fagforening eller være medlem af en arbejdsgiverorganisation.

 

Jeg forstår, at du ikke er nogen af delene og så er det den fri aftale ret der gælder. Du skal dog være opmærksom på, at der er faglige organisationer der vil hævde at du skal betale den efter overenskomstens gældende takster, da de ellers vil blokkerere din virksomhed så jeg vil anbefale, at de læner dig op af overenskomsterne tilnærmelsesvis

 

vh

Kim

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar.

Ja, jeg vil naturligvis læne mig op af overenskomsterne. Nu har jeg lavet et udkast til en ansættelseskontrakt som jeg vil bede ASE og at kigge igennem for fejl (og ulovligheder...) og evt mangler.

Jeg er naturligvis ude efter at få nogle tilfredse medarbejdere, men jeg har tidligere været for flink med løn, tillæg og osv. Dette har i vinters kostet mig meget dyrt og belastet ikke blot firmaets økonomi men også min private.... Skal firmaet overleve må jeg være mere hård / mere chef / mindre gavmild kammeratlig....

:-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)