Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S kontrakt -fortolkning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

 

Jeg har for ikke så længe siden startet en handels virksomhed sammen med en kolega,  vi har derfor en I/S kontrakt sammen.

Konttrakten er en "standard" dog med nogle få enkelte ændringer. og det er en af disse jeg vil såørge jer om:

lifg først lidt om situationen, vi er blevet enige om at gå hver til sit, da samarbejdet ikke fungerede optimalt.

Vi har haft over skud i virksomheden, dog er overskuddet brugt til forlods honorar til min kolega.  - det er her at mit spørgsmål kommer ind:

i den ene af vores § står der følgende:

xxx er berettiget til hver den sidste bankdag i
måneden – første gang den 1. juli xxx  – at modtage acontooverførelse
brutto kr. 25.000,00.

i en anden står:

Udbetaling af overskud henlagt som egenkapital, sker med 50
% til hver, men kan alene ske efter enighed mellem interessenterne
i det omfang likviditeten tillader det.

 

Vi har også en standard om volgift mv.

 

Jeg ved ikke om jeg ikke har været vågen nok da vi lavede kontrakten.

Da vi aftalte kontrakten var det min klare overbevisning at beløbet i § udbetales forlods, af det eventuelel overskud, men jeg er som i nu kan forstå kommet i tvivl.

der står intet i kontrakten om udbetalinger/løn der udover har vi ingen direktør eller andre ansættelses kontrakter.

 

i virksomheden er der kun hævet overskud/penge til min kolega, da kasse kreditten har været overtrukket mv.  (jeg havde håbet på et større overskud i virksomheden)

Jeg står til at skulle kræve et pænt beløb tilbage fra min kolega, da jeg ikke har hævet løn i virksomheden. Beløbet aer i størrelses ordnen ca 300 tkr. før skat.. så det er jo en del for mig.

Er der nogle der kan give mig en fortolkning ?

 

da jeg mener at være i min gode ret til at kræve halvdelen af virksomhedens overskud.

 

på forhånd tak

mvh

TB

 

 

 

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige præcis den problemstilling ville jeg tage med en advokat, der er næsten ingen aktive med juridisk baggrund her på amino. Du skal jo under alle omstændigheder have en advokat på hvis vedkommende nægter at betale - men først har du vel prøvet at få vedkommende til at betale således at der står 50/50 angående overskuddet? 

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Tilmeldt 5. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

fin så gør jeg det ;)

tak for hjælpen

 

Tråden kan lukkes.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)