Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til opfindelse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Findes der en måde man kan sikre sig hvis man har lavet en opfindelse som man vil prøve at sælge til et firma ?

Jeg har søgt lidt på nettet om patenter og det bliver både dyrt og langsommeligt.

Findes der ikke en billigere og hurtigere måde at bevise man havde idéen først. Så det firma man henvender sig til ikke bare siger tak for idéen og hav en god tur hjem.

 

Mvh.

Per Hansen

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 04:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per

 

Ja, det hedder en Non Disclosure  Agreement også kaldet en NDA.

Download et eksempel på Amino her

Vær opmærksom på, at ikke alle virksomheder vil tale med dig på basis af en NDA, da de jo kunne have fået den samme idé før du dukker op - og herved risikerer at skulle betale dig for noget de allerede selv har fundet ud af.

 

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 04:49
Hvor mange stjerner giver du? :

HandelsPer:

Jeg har søgt lidt på nettet om patenter og det bliver både dyrt og langsommeligt.

Men hvis ikke Du giver det den tid og undersøgelse som der skal til, så bliver det din største ærgelse hvis din idé bliver "stjålet"

Ring i dag til Patent- & Varemærkestyrelsens kundeservice og præsentér dem for din idé, så vil de kunne oplyse dig om hvorvidt et patent kan opnås og hvad du skal gøre. Telefon 43508301 -de er ekceptionelt venlige og hjælpsomme.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Christian og tak for hjælpen.

Men kan dokumentet bruges i det tilfælde at jeg som privatperson henvender mig til en virksomhed for at forsøge at sælge min opfindelse ?

Jeg har læst dokumentet igennem og det virker lidt som et dokument et firma bruger overfor en underleverandør der skal have udleveret tegninger og lign. Eller tager jeg helt fejl ?

 

Venlig hilsen

Per Hansen

Tilmeldt 1. Mar 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis ikke Du giver det den tid og undersøgelse som der skal til, så bliver det din største ærgelse hvis din idé bliver "stjålet"

Det har du ret i og det var derfor jeg efterlyste en hurtigere og billigere måde at "sikre mig" på end en patentansøgning. Jeg synes nemlig ikke det virker helt realistisk for en fattigrøv som mig. Jeg har set en prisliste hos patent & varemærkestyrelsen ( men nu kan jeg ikke finde den igen) og selv om gebyret for at inlevere en patentansøgning "kun" var 3000 så var der så mange tillæg og gebyrer at jeg blev helt svimmel ;-)

Der er også den risiko at en anden når at få idéen inden patentet er gået igennem.

Min opfindelse er nemlig så simpel at det kan undre at ingen andre har fundet på det før.

Venlig hilsen

Per Hansen

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt input:

Du kan ikke patentere en idé, kun realiseringen af idéen. Selv når idéen er realiseret, så er der mange krav og begrænsninger i, hvad du kan patentere, mærkevare-/designbeskytte.

Det er min opfattelse, at en idé ikke repræsenterer nogen værdi i sig selv. Den eneste "beskyttelse" du kan forsøge dig med, er som andre har foreslået, en NDA eller på dansk - en hemmeligholdelsesaftale. En sådan kan du sagtens indgå i som privatperson, men du slipper ikke for af skulle have en god advokat til at hjælpe dig. Mange standard-nda er ret svage og hjælper dig ikke i praksis.

Du har selv en interesse i, at der skal gøres et stort arbejde ud af at definere, hvad din idé præcis er, hva. tekniske tegninger, diagrammer, osv. Hvis du bare formulerer din "idé" på to linier, så er det meget nemt at omgå din "beskyttelse".

Jeg har selv i tidligere jobs skulle forholde mig til NDA/hemmeligholdelseaftaler. Min holdning var/er, at jeg altid måtte afvise at underskive disse. Primært fordi jeg i min stilling løbende blev præsenteret for nye forretningsidéer og på forhånd aldrig kunne vide, om den idé jeg på et givet tidspunkt skulle præsenteres for, allerede var kendt for mig.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Per,

Ja - du har fat i den mest fremherskende problemstilling når man som opfinder er nået til det stadie hvor man skal præsentere sin idé/opfindelse for en potentiel samarbejdspartner.

Som det bliver nævnt så har du mulighed for at anvende en hemmeligholdelsesaftale til at beskytte dig i denne fase. Jeg har skrevet lidt om hemmeligholdelse og om hvordan sådanne aftaler ofte udspiller sig i forholdet mellem opfinder og virksomhed. Se nedenstående link:

http://opfind.nu/blog/2010-september/aabenhed-og-opfinderi-en-gentagelse-vaerd!-.aspx

Som du kan læse er det ikke altid muligt at få en virksomhed til at underskrive en NDA hvorfor du må betjene dig af andre virkemidler. En mulighed kunne være at anvende en notar.

Lidt info om notarbeskyttelse:
http://opfind.nu/de-10-trin/trin-2/alternative-beskyttelsesformer.aspx

Hvis du på nogen måde har behov for det - så kan Opfinderrådgivningen hjælpe dig videre i forhold til dit samarbejde med en given virksomhed. Du skal være velkommen til at kontakte mig, alternativt at søge råd og vejledning via opfind.nu

Mange hilsner
Kasper

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)