Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres repræsentation i winfinans?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

g11750:

Jeg forstår ikke helt hvorfor de 750 skal på den private repræsentation?

Hvis det var et ApS, så skulle de 950 vel bogføres som repræsentation (1000-50 i moms) i virksomhedens ordinære resultat. I skatteregnskabet ville overskuddet så skulle reguleres op med de 750. Det er jo virksomheden der har udgiften.

Det samme er vel gældende hvis det er en enkeltmandsvirksomhed under Virksomhedsskatteordningen?

Hilsen

Søren Olesen

men jeg forstår din tanke, at hvis man kun får 50 kr moms refunderet, så må resten jo være drift - men nix, momsen er ikke fradrag i drift, heller ikke den del man ikke får.

Omvendt jo faktisk - og korriger mig forstandige Yes med udenlandsk moms, for her er momsen fradrag i drift men KUN hvis man har søgt refussion for momsen og kun den del man ikke får reffusion for, som ofte koster mere end man tjener rent tidsmæssigt - eller i omkostning til selskab der søger refussion. Det gælder her hotelmoms o.l., for anden moms skal ma jo ikke ha når man køber som udenlandsk momsregistreret selskab

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når man regner med kvartmoms, halvmoms o. lign. er den del man ikke får refunderet fradragsberettiget. At man så for repræsentation efterfølgende skal trække 75% ud som ikke fradragsberettiget kommer først senere.

Pas på med opsætning af andre satser end fuldmoms. I mange regnskabsprogrammer skal f.eks. kvartmoms opsættes med 5,26316 og ikke 6,25. Det skyldes nogle matematiske finurligheder med den måde, systemet beregner momsen på. Når jeg har har skullet bruge en ny, anden sats end de normale, laver jeg det altid først i et øveregnskab hvor jeg laver en kørsel med en enkelt post, og ser om det bliver korrekt beregnet. Så har jeg den nøjagtige sats til de regnskaber, hvor det skal bruges.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Olsen:

F.eks. hvis du er ude og spise en god bøf med en potentiel kunde til 1.000kr:

Kredit bank: 1.000,-

Debet rep: 200,-

Debet indg. moms: 50,-

Debet Privat andel repræsentation: 750,-

Hej Jørgen,

Dette er forkert.

Regnestykket hedder således:

Restaurantbesøg: 1000 kr. inkl. moms
- Momsfradrag: 50 kr.
= Repræsentationsomkostning i alt: 950 kr.

75% privat andel af repræsentation: 712,50 kr.
25% skattefradrag af repræsentation: 237,50 kr.

På restaurantbesøget får man altså 50 kr. i momsfradrag, og 237,50 kr. i skattefradrag.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:

Når man regner med kvartmoms, halvmoms o. lign. er den del man ikke får refunderet fradragsberettiget. At man så for repræsentation efterfølgende skal trække 75% ud som ikke fradragsberettiget kommer først senere.

Michael, du var hurtigere end mig... Yes

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var jo så et helt andet svar - for det betyder, at den moms man ikke får moms fradrag for, den går over som driftsomkostning - og DER er der så 25% fradrag for hele beløbet  minus de 25% som man får momsfradrag for.

Nu er det spændende hvad der er korrekt?

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Administrativt er det jo også lettere. Så kan man jo indtaste 1.000 kr med moms 5,xx% (husker ikke satsen - men så moms bliver 25% af normalt (eller specifikt alternativt taste 1000 kr som rep og 50 kr udgående moms og 950 repræsentation)

SÅ vil systemet jo selv regne udgående moms som 50 kroner - og derefter vil repræsentation stå som 950 kr.

Så  har man momsen rigtig fra starten, og skal kun tage konto for repræsentation og lægge sammen en gang hvert kvartal eller halvår - og korrigere skattemæssigt med 75% af summen.

Så forstår jeg bedre hvorfor det er lettere at gøre det halvårligt, når det er hele beløbet i rep man bare skal bruge

Har jeg fattet det mon?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Jørgen Olsen:

F.eks. hvis du er ude og spise en god bøf med en potentiel kunde til 1.000kr:

Kredit bank: 1.000,-

Debet rep: 200,-

Debet indg. moms: 50,-

Debet Privat andel repræsentation: 750,-

 

Hej Jørgen,

Dette er forkert.

Regnestykket hedder således:

Restaurantbesøg: 1000 kr. inkl. moms
- Momsfradrag: 50 kr.
= Repræsentationsomkostning i alt: 950 kr.

75% privat andel af repræsentation: 712,50 kr.
25% skattefradrag af repræsentation: 237,50 kr.

På restaurantbesøget får man altså 50 kr. i momsfradrag, og 237,50 kr. i skattefradrag.

 

Hvordan er det så med Hotelophold i DK for en selv eller en ansat, der er det vel også bare 25% af moms der kan fradrages - men hvad med resten (selve) af beløbet, er det også kun 25% der skattemæssigt kan fradrages?

Håber ikke jeg overbebyrder jer Embarrassed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

cookie2000:

Administrativt er det jo også lettere. Så kan man jo indtaste 1.000 kr med moms 5,xx% (husker ikke satsen - men så moms bliver 25% af normalt (eller specifikt alternativt taste 1000 kr som rep og 50 kr udgående moms og 950 repræsentation)

SÅ vil systemet jo selv regne udgående moms som 50 kroner - og derefter vil repræsentation stå som 950 kr.

Så  har man momsen rigtig fra starten, og skal kun tage konto for repræsentation og lægge sammen en gang hvert kvartal eller halvår - og korrigere skattemæssigt med 75% af summen.

Så forstår jeg bedre hvorfor det er lettere at gøre det halvårligt, når det er hele beløbet i rep man bare skal bruge

Har jeg fattet det mon?

Du tager 5,00% af 1000 kr. = 50 kr. Dette er dit momsfradrag.

Til rest er 950 kr., som i første omgang bogføres på kontoen for repræsentation.

Når året er slut, og du skal til at lave skattekorrektion, så tager du 75% af totalbeløbet fra repræsentationskontoen, og flytter det til egenkapitalen.

Tilbage er 25%, som du kan trække fra i skat.

Det giver ikke mening at gøre det halvårligt, da du derved ikke får det korrekte billede af virksomhedens resultat ved årsafslutningen.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

og flytter til egenkapitalen kan jeg vel gøre ved at debitere repræsentationskontoen og kreditere f.eks Privat andel repræsentation - så mener jeg den må gå i ejenkapitalen - eller kan det forklares generelt?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, omvendt.

Kreditere rep., og debitere privat andel af rep.

 

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)