Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres repræsentation i winfinans?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal bogføre for min søn, og ville prøve at bruge winfinans. Jeg kan se, at det er nemt at vælge konto REPRÆSENTATION og at den så selv findes moms 6,25%, men er det ikke sådan, at det ikke kun er momsen som kun kan fratrækkes med 25%, men HELE repræsentationen (restaurant med kunde i DK eller udland) som skattemæssigt kun kan fratrækkes med 25% af omkostningen?

Som jeg ser programmet virke, indlægger man jo hele beløbet for repræsentation, og det klarer selv indgående moms 6,25% men det foretager jo ikke nogen reduktion af fradragsværdien af selve repræsentations kontoen.

Har jeg misforstået den 25% fradrag som findes - eller kan winfinans ikke gøre andet end at tage hele beløbet (på nær hvad moms angår) og hvad gør man så, når den ellers tager 100% af beløbet uden moms, som regnskabs beløb?

 

Taknemmelig hvis nogen kan kaste lidt lys   vh Cookie1

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie1.

Det lyder meget fornuftigt det winfinans gør. Momsen stemmer jo hele tiden på den måde. Og i dit regnskabsmæssige resultat skal den resterende del velsagtens betragtes som en udgift - så det er også fint.

Når året så er omme skal der laves et skatteregnskab. Skat har, som du er bekendt med, nogle særregler der gør at du ikke får fuld fradragsværdi for repræsentation, hvorfor du ifbm opgørelse af skattepligtig indkomst kun har lov til at fradrage 25% af denne type omkostning.

I den forbindelse laver du blot en regulering:

Kredit Drift/rep-privat andel 75% af saldo

Debet Egenkapital/rep-privat (tæller som privat hævning) andel 75% af saldo.

 

Alternativt kan du gøre tricket for hver enkelt regnskabsperiode eller postering.

F.eks. hvis du er ude og spise en god bøf med en potentiel kunde til 1.000kr:

Kredit bank: 1.000,-

Debet rep: 200,-

Debet indg. moms: 50,-

Debet Privat andel repræsentation: 750,-

 

Jeg plejer kun at lave reguleringen årligt.

 

Venlig hilsen

Jørgen Olsen

Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var jo utroligt godt forklaret. Lagde det lige ind som du viste i en test, og det gav helt rigtigt resultat i bogføringen.

Jeg kan være fristet til at tage det hver gang i begyndelse, det bliver ikke tit han er ude med nogen, og så har jeg det rigtigt hele tiden, men jeg forstår begge metoder

venligst og TUSIND tak 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

hannover_dk:

Det var jo utroligt godt forklaret. Lagde det lige ind som du viste i en test, og det gav helt rigtigt resultat i bogføringen.

Jeg kan være fristet til at tage det hver gang i begyndelse, det bliver ikke tit han er ude med nogen, og så har jeg det rigtigt hele tiden, men jeg forstår begge metoder

venligst og TUSIND tak 

cool du kunne bruge det ! :-)

Jeg synes nu det er smartest at lave reguleringen årligt - så man hele tiden har det rigtige regnskabsmæssige resultat.

Hvadenten skat vil det eller ej, så er repræsentation jo en reel salgsomkostning.

Men det er en smagssag, - og jeg tror det har en indlæringsmæssig fordel for dig hvis du kører det som enkeltposteringer i en periode.

Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du har ret i det med at køre helårs, men jeg må erkende jeg ikke forstår winfinans som baggrund. Har du tid?

Hvis jeg køber tryksager 1000 kr, så bogføres de korrekt som 800 kr og så INDGÅENDE moms 200 kr.

Hvis jeg i stedet køber repræsentation for 1000 kr, så bogfører den 941,18 kr i kassen og nu UDGÅENDE moms 58,82

Standarden for kontoen står fra start korrekt synes jeg, nemlig INDGÅENDE moms 6,25% men hvorfor mon den i bogføringen viser UDGÅENDE moms 58,82 på et repræsentationsforløb med 1000 kr i omkostning inkl. moms

Har du noget gæt?

Ellers må jeg vel føre alt repræsentation uden moms hvis jeg skal bruge programmet, og så lave momsen separat som du viste (fungerer jo men tager tid) - alternativt lave momsen separat - og kun fratrække 25% af indgående moms fra repræsentation i udgående moms salg?

vh

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Puha... gæt - ja enten en programfejl eller en brugerfejl - det er virkelig svært at sige :-)

Når du siger udgående moms går jeg ud fra vi snakker en konto til udgående moms og ikke blot at momsen er havnet i kredit på indgående moms - og kassen er gået i debet fordi du har vendt posteringen.

Hvis den smider på udgående moms har du ved oprettelse af momskode valgt en forkert konto (udgående moms) :-) Eller også virker winfinans bare ikke.

Og så er der din procent - jeg har lidt travlt så jeg vil ikke komme med de store matematiske udredninger, - men jeg tror den kan komme til at regne rigtigt hvis du skriver 5% i stedet for 6.25%.

1.000 / 950  = 105%

1.000 / 941.18  = 106,25%

Det kan også godt være jeg er på dybt vand, så prøv og se om det hjælper dig - ellers så glem det ! :-) Jeg er sgu lidt sløv i disse momsdage.

Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

win finans har svaret fra supporten. Det er en fejl, både at den tager det som udgående - skulle være ind OG at de 6,5 heller ikke virker. For at få den til at virke, har de en go -around hvor man ændrer til 5,26 (jeg har regnet med frem til nu 5,2631 Smile) men det er jo ikke godt. Nu ved vi så, at Winfinans ikke kan regne moms ved repræsentation korrekt, det kan kun din oprindelige metode fra igår

 

vh

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

der er også en tredje metode der er lidt lettere end vores firbenede ven.

Simpelthen kør bruttobeløbet ind UDEN moms og lav en samlet regulering for hver momsperiode hvor du hiver de 75% over på privat, og de 5% på indgående moms og lader resten stå :-)

 

så burde den skid være slået.

 

Jeg kan dog ikke se det store problem i deres "go around" hvor man ændrer momskoden til et en eller anden sats der får winfinans til at producere det rigtige output :-)

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt hvorfor de 750 skal på den private repræsentation?

Hvis det var et ApS, så skulle de 950 vel bogføres som repræsentation (1000-50 i moms) i virksomhedens ordinære resultat. I skatteregnskabet ville overskuddet så skulle reguleres op med de 750. Det er jo virksomheden der har udgiften.

Det samme er vel gældende hvis det er en enkeltmandsvirksomhed under Virksomhedsskatteordningen?

Hilsen

Søren Olesen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg forstod den (som spørger) og skal prøve at forklare:

Først er det jo ved en regning på 1000 kr jo ikke 950 som er driftsomkostning men 800 kr. Ellers ville du jo kunne fratrække en stor del af momsen.

Af de 800 kr kan du fratrække 25% i driften - så det bliver 200 kr (eller du kan samle sammen og korrigere driften samlet 1 gang i kvartal og samme med moms - men det er en anden metode med samme resultat, så vi holder os til den illustrative og så er det 200 kr du kan fratrække)

De 200 kr er dem der foreslås ført som udgift representation

Så er der momsen - her kan du fratrække 25% af momsen på 200 kr = 50 kr som du debiterer udgående moms

Du havde en udgift på 1000 kr og de 1000 kr skal jo bogføres som kredit i alle fald i bank eller kasse.

Nu har du så:

1000 kr kredit bank (hele beløbet går fra banken)

200 kr debet repræsentation (25% af beløbet uden moms =800 *0,25)

50 kr debet udgående moms (25% af momsen på 200 kr)

og mangler så i debet for at det skal stemme, 750 kr. De 750 kr debeterer du Privat andel kontoen (privat andel repræsentation).

Den er god nok. Du kan også bogføre hele beløbet kun med 50 kr i moms og så korrigere i skat med

Om det er værd at give selvstændige alt det besvær - inkl. udenlandsk moms på f.eks hotel som kun kan fratrækkes i drift hvis man har brugt flere penge (tid) end man får ind på at søge refussion, må være udtryk for - begrundet eller overdrevet - mistillid til selvstændiges misbrug af den slags, men diskuteres kan det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)