Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed i Kina

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 11. Nov 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

En partner og jeg har tænkt på at starte virksomhed i Kina, men med hovedkontor her i Danmark.

Er der nogen der kunne være så venlige at skrive alt der vedrører dette? Jeg mener her regler, registrering, skat, priser.
 
Det bliver ikke en eksport/import virksomhed, men en virksomhed med "produktion" og salg i Kina.
 
Mvh.
Rune Inglev
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/11/2005 11:43:45 AM Forfatter:Runei
 
Er der nogen der kunne være så venlige at skrive alt der vedrører dette? Jeg mener her regler, registrering, skat, priser.
 
 
 
Hej Runei,
 
Blot et tip: Spørgsmål så omfattende som dit bliver sjældent besvaret ordentligt her på Amino. Mit råd til dig er at dele dine spørgsmål op i mindre bidder
 
mvh Carsten
Fra Herning
Tilmeldt 11. Nov 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay Carsten, det vil jeg da forsøge :) Vi tager nogle spørgsmål af gangen så, der kommer sikkert flere :)

Vi vil gerne starte en virksomhed med hovedkontor i Danmark, men med produktion og salg i Kina.
 
1) Hvor skal jeg registreres?
2) Hvor skal jeg betale skat?
3) Hvad får Kinesere i løn?
4) Er der nogle der kender de Kinesiske regler vedrørende dette?
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

3) lønnen til kineserne bestemmes vel af udbud og efterspørgsel, nogenlunde som herhjemme...

Det kommer nok også an på hvilken slags produktion, de skal lave. indenfor tøjproduktion er lønningerne i Kina, steget meget de seneste år...
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :
damn sikke et spørgsmål =) ville nok anbefale et joint venture med nogle kinsere da du klart har brug for insider viden men bare mit forslag :) nok svært lige at finde. Men fortæl hvordan det går
 
Janus
Fra Holte
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 62
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
At kaste sig ud i at oprettet en virksomhed i Kina uden professionel og lokal hjælp vil være hul i hovedet og at kaste energi og penge ud af vinduet.
Der er et HAV af indviklede regler, ikke mindst at få pengene UD af Kina igen, som har vist sig fra mange andre at være meget besværlig.
Mht. produktionsvirksomheder , så er der så mange af slagsen i Kina at det nok vil være nemmere at finde en som kan det i forvejen og så købe servicen derfra.
Pas dog på kopiering / rettigheder / patenter, så der er nogle meget "specielle" regler for i Kina
Jeg har ikke personlig erfaring fra Kina, men jeg kender flere virksomheder som har kaster mange penge efter et sådan projekt med blandet resultat.
Nu ved jeg ikke hvad det er du vil producere, men hvis du "åbner" lidt kan det være jeg kender nogen som kender nogen.

Hilsen Gamle
Tilmeldt 24. Dec 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu ved jeg ikke om denne tråd er så aktuel længere. Men synes alligevel jeg vil bidrage med dette link.

http://www.omic.dk (Tryk F5 for at få hele siden med)

Snip fra omic.dk:
Dansk Industri tilbyder i samarbejde med Asia Base A/S en ny og enestående forretningsmodel til danske virksomheder med interesse i Kina. Own Man In China konceptet har til formål at styrke danske virksomheder, som har sigte på mulighederne på det kinesiske marked eller i den kinesiske industri.
Læs mere

Men man vil jo nok ikke komme uden om at slippe en pose penge for deres rådgivning, men hvis det drejer sig om et seriøst projekt, er det måske værd at betale lidt for deres viden og netværk.
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er et yderst omfattende spørgsmål, som der også bliver gjort opmærksom på. Jeg vil anbefale dig at finde nogle danske virksomheder, som allerede har gjort det I påtænker. Hør dem om faldgrupper de har haft, og deres generelle møde med Kina. Det vil give jer et førstegangsindtryk, som I kan tygge lidt på. Når I har gjort det, kontakt så den danske ambassade i Kina. De vil enten selv kunne bistå med hjælp i form af konsulentydelser, ellers kan de henvise jer til nogen der kan.
 
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er i en virksomhed der har brugt ca. 1 år på at finde egnede lokaler og samarbejdspertnere ( underleverandører ) i Kina - forud for etablering af egen produktion i Suzhou. Vi allierede os med Asia Base, og etablerede virksomheden i Suzhou Industrial park.

Du skal etablere din virksomhed i nærheden af andre udenlandske virksomheder - det vil give dig et netværk at trække på, for selvom du opnår muligheden for at starte en virksomhed op i Kina så kommer du ingen steder med mindre du kender nogen som kender nogen der kender en Kineser der er til at tale med.
 
Man etablerer sig ikke bare lige i Kina. Du skal trække på ALLE de mulige støtter du kan støve op. Ambassader, Konsulater, Asia Base ( de ligger ved Shanghai) og der ligger også en skandinavisk konsulent virksomhed i Beijing som jeg ikke lige kan huske navnet på.
 
Hvad vil du producere i Kina? En kinesisk løn er indenfor det sorte erhverv ca. 20 kroner - husk på at de har lige så mange fridage om ugen og ferier om året som vi har, det er ikke rent slavearbejde du kan købe dig til. der er lige så skrappe regler der skal overholdes i Kina som i Europa. Husk dernæst på at du skal have kapitalen ud af Kina igen. Vi har haft problemer med "vareprøver" vi sendte til kina til en lav værdi - det kunne vores datterselskab godt lide, for så kunne de ikke betale os den reelle værdi - det tillod de kinesiske regler / myndigheder ikke.
 
Du skal evt. alliere dig med en dansker og en kineser før du etablerer en produktion i Kina, så kan de undersøge muligheerne for etableringen og evt. og så hvor produktionen skal placeres.
 
Husk på at hvis du køber brugt produktions udstyr med henblik på at sende det til kina for at benytte det som en billig start på virksomheden i Kina så kan du godt glemme alt om dette - du må ikke sende secon hand equipment til Kina lige meget hvor flot og fint det så er - Kineserne vil ikke være losseplads ( det passer).
 
Du skal regne med ca. 1 år til forberedelse af etableringen før du kan tænke på at gå i gang ( tommelfingerreglen)....
Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

I Kina er tingene ikke så slemme som mange tror.

En alm. arbejder får omkring 6-700 Dkr om måneden, en uddannet på kontor omkring 1400-2000Kr.
Reglerne er naturligvis anderledes også for arbejdsmiljø. Men der arbejdes meget på at forbedre forholdene, så der bliver hele tiden strammet op.
En produktion der kræver meget manuelt arbejde, er billigt her i Kina, men tingene foregår ikke i samme tempo som vi er vant til.
Man kan nu godt sende brugte maskiner til Kina, men de har lavet regler der forhindrer at man bare "skrotter" ældgammelt udstyr ved at sende det hertil. Jeg har sendt 20 containere med maskiner til Kina, så det er ikke umuligt. De skal være renoverede og i ordentlig stand.
Jeg bor selv i Suzhou, lige vest for Shanghai og her er rigtig mange danske virksomheder. Huse og grunde er slet ikke oppe i nærheden af Shanghai endnu, for der er det ikke alt der er billigt.
DU er velkommen til at skrive til mig, hvis du ellers har spørgsmål.
Side 1 ud af 3 (23 indlæg)