Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

I er jo guder! :D

Henrik Hansen:

Lige så snart du måske skal ud til en kunde og lave et stykke arbejde, så er det erhvervsmæssig kørsel, dvs. at fra du kører fra dit kontor eller hjemmefra og til du er ude ved din kunde, så kan du få kørselstillæg pr.km, og kan trække udgiften til broen fra. ifølge Danske regler. men hvis du kan servicere dine kunder via mail eller tlf. og du kører privat over broen, ja så kan du desværre ikke trække bropengene fra efter hvad jeg kunne forstå da jeg spurgte min far om det.

Men så længe at du kan dokumentere at du skal over broen for at arbejde for dine kunder, så kan du trække broafgiften fra som udgfift i din virksomhed. Smile

Det vil sige at jeg ganske enkelt bare tager hver linje fra brobizz-faktura'en, og skriver i et excel ark hvor jeg har været henne?

Tror jeg har været to gange i danmark det sidste halve år, som ikke har været for at besøge en kunde ;-) Så det er jo fantastisk :D

Men jeg kan vel ikke får "kørselstillæg", når det er en firmabil, hvor firmaet allerede afholder samtlige udgifter for brændstof, banklån og vedligeholdelse?

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim! Jeg er mundlam - du har lige fjernet et halvårs hovedpine! :D

Kim:

Hej Kinnaj

Du må gerne køre i din danske firmabil i Sverige, det skal du ikke være nervøs for.

Herligt! Det har jeg nemligt tænkt en del over, men har hele tiden tænkt, at det er den dyerste løsning, så den eneste taber nok er mig :) 

Kim:

Men køber dit firma f.eks. en Audi eller Mercedes på Svenske plader og du har den som firmabil, så bliver du beskattet af bilens værdi i DK. Så denne tanke skal du droppe helt.

Hvis du arbejder mere end 180 dage i Sverige, så er der specielle regler, men det fornemmer jeg ikke er aktuelt i dit tilfælde.

Faktisk - so far, har jeg næsten været i DK, de fleste af mine arbejdsdage - men må jeg gerne have arbejdsdage fra min bopæl i Sverige - sålænge det ikke overstiger 180 dage?

Kim:

Jeg tror det bliver svært, at lave noget smart i denne situation, medmindre du kan sælge bilen til en god pris i DK, så du ikke taber for mange penge.

Kan jeg mon sælge den fra mit firma, til mig selv, og så flytte den til Svenske plader, og få afgift tilbage? Forsøger at overtale min kæreste til at tage kørekort, så kunne jo passende lade hende køre ford :)

Kim:

Kan du det, så vil jeg anbefale dig at købe en bil til dig selv privat i Sverige og at få udbetalt kørselsgodtgørelse fra dit firma. Det vil være en bedre forretning og dine kørepenge vil afbetale lånet på din privatbil.

Den eneste taber i denne situation vil være Skattefar.

Kunne jeg i princippet også gøre det med min nuværende firmabil - kan den bare flyttes til erhverv, blive svensk og så udbetale kørepenge?

Kim:

Du kan købe dig en dejlig stor BMW 520D til knapt 300.000 DK. Den kører over 20 km/l og de første 3 år er der gratis service.

Ja! Der er sgu mange fede biler herhenne! Selv en Mercedes E xxx, er nede i menneske priser :)

Kim:

Du laver en privatleasingaftale på denne bil, som vil kunne betales af de penge du får udbetalt skattefrit i kørselsgodgørelse fra dit firma, hvis du har et rimeligt antal km jobmæssigt.

Var faktisk lige ved at købe Focus'en som leasing - og satsede hårdt på 30.000 km/år - men lige pt har jeg kørt 52.000 km - og første år er ikke gået endnu. :O

Kim:

Med hensyn til broafgiften, så kan firmaet betale den, mod at du får lavet et bruttolønstræk, som svarer til gennemsnitsomkostningen på din broafgift. (Læs: du giver først dig selv en lønstigning på 2.500 kr. og efter et par måneder får du brobiz af firmaet, som trækkes fra din bruttoløn og da den koster ca. 2500 pr. måned, så har du lagt omkostningen i firmaet og du får ingen problemer med Skat).

Hmm... Men jeg udbetaler ikke løn til mig selv - jeg betaler blot skat af mit overskud?  :O

Kim:

Hvis du vil høre mere om beskatning af os, som bor i Sverige og arbejder i DK, så deltag i Øresundsdirekts skattemøde, som du finder her.

Det lyder fristende! Ku' være jeg skulle melde mig på der :D

Endnu engang tusind tak Kim!

Fra Ribe
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 50
Fra  Scandic Games Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kinnaj

Jeg vil anbefale at du lige læser Kims svar på dit indlæg her,

det virker som om at han har mere kendskab til emnet end jeg har,

og det lyder fornuftigt det han skriver.

Så prøv at nærlæse han svar, han forklarer dig faktisk hvordan du kan

på nok den smarteste måde få bedst udbytte af kørseltillæget..

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Hansen:

Så prøv at nærlæse han svar, han forklarer dig faktisk hvordan du kan

på nok den smarteste måde få bedst udbytte af kørseltillæget..

Hej Henrik,

Har lige prøvet at kommentere hans indlæg også :) Men, kan ikke helt forstå hvordan det fungere i praksis, i det tilfælde af at jeg faktisk ikke udbetaler løn til mig selv, men blot betaler skat af overskuddet ? :O

Fra Ribe
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 50
Fra  Scandic Games Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe jeg tror ikke at jeg kan råde dig der, der kan kim nok bedre hjælpe dig,

jeg ved at man kan gøre det med et APS "anpart selvskab" da man rent faktisk

bliver ansat i firmaet og får en løn, dermed ikke har nogen risiko for at blive berørt

personligt hvis aps'et skulle gå konkurs.

Derimod som enkeltmands ejet virksomhed bære du hele risikoen selv,

hvis det går galt.

men det med løn til en selv i enkelmands ejet firma, kan vel laves, hvis der er nok overskud vil jeg tro, men som sagt ved jeg ikke meget om lige netop det punkt.

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Hansen:

Hehe jeg tror ikke at jeg kan råde dig der, der kan kim nok bedre hjælpe dig,

Ja - må håbe han snart dukker op igen :-)

Henrik Hansen:

jeg ved at man kan gøre det med et APS "anpart selvskab" da man rent faktisk

bliver ansat i firmaet og får en løn, dermed ikke har nogen risiko for at blive berørt

Kan faktisk godt li' risikoen - det sparker mig i r*ven for at få tjent nogle penge :-) Man kan ikke tillade sig at være doven :)

Henrik Hansen:

personligt hvis aps'et skulle gå konkurs.

Derimod som enkeltmands ejet virksomhed bære du hele risikoen selv,

hvis det går galt.

men det med løn til en selv i enkelmands ejet firma, kan vel laves, hvis der er nok overskud vil jeg tro, men som sagt ved jeg ikke meget om lige netop det punkt.

Hmm... Lige nu laver et cirka et nul... Tror det giver cirka -4.000 kr i 2010 - måske nærmere et nul, skal lige have løbet alle billag igennem engang til for en sikkerhedsskyld. :)

Så det absolut smarteste er jo blot at betale skat af overskuddet. Men da bilen jo kun er en udgift for firmaet, så kan jeg vel bare gør som du siger at lade det være en udgift for firmaet?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)