Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Alle,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg i maj sidste år købte en bil i mit firma, også til privatkørsel - altså en bil jeg bliver beskattet af.

Jeg er imidlertid flyttet til Sverige - men bibeholdt min danske enkeltmandsviksomhed + bil - må jeg bruge min danske bil i Sverige, eller er jeg nødt til at flytte den til privat og lade den omregistrere?

Må mit firma betale broafgiften?

Håber nogle kloge hoveder, kan hjælpe mig :)

Alle råd modtages med kyshånd!

God weekend

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 07:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tro at du bliver nød til at ringe til skat og spøger dem om det :D

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

huntzyou:

jeg tro at du bliver nød til at ringe til skat og spøger dem om det :D

Jep prøvede faktisk også men opgav i køen - var ikke helt tålmodig nok :) Hvad tror du om broafgiften - skal jeg mon betale skat af det - eller kan det trækkes fra som udgift?

Tror jeg prøver at spørge de svenske myndigheder, mht om det er tilladt at bo i sverige med dansk indregisteret bil. :)

Fra Ribe
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 50
Fra  Scandic Games Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Den gang øresundbroen åbnede, var der megen debat om det skulle være tilladt at bo i sverige og arbejde i Danmark, og eje en svensk indregistreret bil, og der mener jeg at kunne huske, at skat udtalte at det ikke var tilladt, pga. den svenske afgift som er lavere. hvis man skulle kunne gøre det lovligt, så skal man vist være svensk statsborger, men om det er anderledes modsat ved jeg ikke. Ang. broafgiften. så må jeg være dig svar skyldig, men kan undersøge det, da jeg har medlemmer i familien som tit køre over storebælt med deres arbejde.

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Regner også med at søge svensk statsborgerskab - ligeså snart jeg kan.. Men mener man skal have boet i Sverige i 2 år.. Men mht Svensk bil kontra dansk bil - der er jeg godt nok lidt på herrensmarke, for jeg aner ikke om jeg skal vælge det ene eller andet - så lige pt, har jeg blot holdt mig til den absolut dyreste løsning nemlig en dansk bil... (Kører cirka 50.000 erhverv og 15.000 privat, hvis man tæller km fra min bopæl til kunder. )

Men mht broafgiften, vil jeg være super glad, hvis du vil høre dem.. Skal jo til at betale moms her den første marts, og skal finde ud af om jeg skal regne det med eller ej. :)

Fra Ribe
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 50
Fra  Scandic Games Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kinnaj

Jeg har lige fået at vide i min høre-chokolade bolle, at når det er erhvervsmæssig kørsel over

broen, så kan broafgiften trækkes fra som udgift.

jeg har vedlagt satserne for kørselgodtgørelse herunder

 

Kørsel til og fra arbejde
Satserne for 2010 er:

  • 1,90 kr. pr. km - ud over de første 24 km pr. arbejdsdag, som du ikke har fradrag for.
  • 0,95 kr. pr. km over 100 km.

Eksempel:
Kører du i 2010 fx 60 km om dagen, kan du beregne et dagligt befordringsfradrag som (60 - 24) x 1,90 kr. - dvs. 68,40 kr. pr. arbejdsdag.

Satserne for 2011 er:

  • 2,00 kr. pr. km - ud over de første 24 km pr. arbejdsdag, som du ikke har fradrag for.
  • 1,00 kr. pr. km over 100 km.

Erhvervsmæssig kørsel
Satserne for udbetaling af skattefri godtgørelse til dækning af udgifter ved benyttelse af egen bil eller motorcykel til erhvervsmæssig kørsel er i 2010:

  • Kørsel til og med 20.000 km årligt: 3,56 kr./km
  • Kørsel ud over 20.000 km årligt: 1,90 kr./km
  • kørsel på egen cykel, knallert eller scooter: 48 øre/km. 

Satserne for 2011 er:

  • Kørsel til og med 20.000 km årligt: 3,67 kr./km
  • Kørsel ud over 20.000 km årligt: 2,00 kr./km
  • Kørsel på egen cykel, knallert eller scooter: 49 øre/km.

 

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henrik...

Men jeg bor i Sverige - men har alle mine kunder i Danmark - så er det vel næppe erhversmæssig kørsel - eller nogle fradrag til omkostningen for broen? :O

Tror ihvertfald ikke helt jeg har forstået det? :(

Fra Ribe
Tilmeldt 16. Dec 10
Indlæg ialt: 50
Fra  Scandic Games Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige så snart du måske skal ud til en kunde og lave et stykke arbejde, så er det erhvervsmæssig kørsel, dvs. at fra du kører fra dit kontor eller hjemmefra og til du er ude ved din kunde, så kan du få kørselstillæg pr.km, og kan trække udgiften til broen fra. ifølge Danske regler. men hvis du kan servicere dine kunder via mail eller tlf. og du kører privat over broen, ja så kan du desværre ikke trække bropengene fra efter hvad jeg kunne forstå da jeg spurgte min far om det.

Men så længe at du kan dokumentere at du skal over broen for at arbejde for dine kunder, så kan du trække broafgiften fra som udgfift i din virksomhed. Smile

Jeg håber at jeg har gjort det lidt mere forståeligt denne gang.

Her er en URL til en side hvor du kan læse mere om fri bil og diverse regler for både det ene og det andet

http://www.kpmg.com/DK/da/nyheder-og-indsigt/nyhedsbreve-og-publikationer/publikationer/tax/person-og-erhvervsbeskatning/Documents/bilordning-2011.pdf

Fra Værløse
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 305
Fra  Sushibutik.dk Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kinnaj

Du må gerne køre i din danske firmabil i Sverige, det skal du ikke være nervøs for.

Men køber dit firma f.eks. en Audi eller Mercedes på Svenske plader og du har den som firmabil, så bliver du beskattet af bilens værdi i DK. Så denne tanke skal du droppe helt.

Hvis du arbejder mere end 180 dage i Sverige, så er der specielle regler, men det fornemmer jeg ikke er aktuelt i dit tilfælde.

Jeg tror det bliver svært, at lave noget smart i denne situation, medmindre du kan sælge bilen til en god pris i DK, så du ikke taber for mange penge.

Kan du det, så vil jeg anbefale dig at købe en bil til dig selv privat i Sverige og at få udbetalt kørselsgodtgørelse fra dit firma. Det vil være en bedre forretning og dine kørepenge vil afbetale lånet på din privatbil.

Den eneste taber i denne situation vil være Skattefar.

Du kan købe dig en dejlig stor BMW 520D til knapt 300.000 DK. Den kører over 20 km/l og de første 3 år er der gratis service.

Du laver en privatleasingaftale på denne bil, som vil kunne betales af de penge du får udbetalt skattefrit i kørselsgodgørelse fra dit firma, hvis du har et rimeligt antal km jobmæssigt.

Med hensyn til broafgiften, så kan firmaet betale den, mod at du får lavet et bruttolønstræk, som svarer til gennemsnitsomkostningen på din broafgift. (Læs: du giver først dig selv en lønstigning på 2.500 kr. og efter et par måneder får du brobiz af firmaet, som trækkes fra din bruttoløn og da den koster ca. 2500 pr. måned, så har du lagt omkostningen i firmaet og du får ingen problemer med Skat).

Hvis du vil høre mere om beskatning af os, som bor i Sverige og arbejder i DK, så deltag i Øresundsdirekts skattemøde, som du finder her.

 

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)