Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

minkpels avlere tilbud se her!

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Christensen:
Hej Amaris

Jeg beklager hvis du tolkede mit indlæg som et personligt angreb på dig, det var ikke min hensigt at pådutte dig en mening. Jeg tænkte mere på ham talsmanden der var i TV i aftes hvor han var meget afvigende fra at kommentere om hvorvidt de billeder de havde optaget var opstillede...

Havde de fremlagt billederne dengang i september hvor de blev optaget ville det virke noget mere overbevisende overfor mig, i stedet for at gemme dem i 5 måneder.

 

Jeg savner bare noget realitetssans i debatten, det være sig både her på Amino og især i den offentlige debat der virkeligt har blæst det her totalt ud af proportioner.

Hej Anders.

Så er vi på bølgelængde =) Jeg beklager selv at jeg åbenbart har misfortolket dit indlæg. Jeg må ærligt indrømme at det helt er gået min næse forbi, at der har været en udsendelse i tv i aftes. Jeg ser kun dansk tv når jeg er på arbejde, hvilket ikke er tilfældet i dag, og har i øvrigt generelt lige holdt et par fridage fra diverse medier (Amino undtaget som den eneste selvfølge).

Jeg var derfor ærlig talt ikke klar over at denne debat højst sandsynligvis er opstået på baggrund af denne udsendelse, og jeg aner heller ikke hvad og hvordan det er blevet fremstillet på tv. Deraf måske grunden til at vi er gået "skævt af hinanden", jeg troede simpelthen blot at vi tilfældigvis debatterede ud fra et generelt grundlag, og ikke med baggrund i en nylig hændelse, og derfor har jeg opfattet dine udtalelser meget generelt, og troede at de udelukkende var baseret på hvad der var skrevet i denne debat alene.

Jeg vil af gode grunde ikke lige sidde og udtale mig om relevansen eller troværdigheden af pågældende udsendelse, da jeg ikke har set den.

Anders Christensen:
Så vidt jeg husker har burhøns og kyllinger lidt mindre end A4-ark at leve på, rigtig mange kyllinger er ikke i stand til at stå på egne ben, men det er tilsyneladende bredt accepteret i befolkningen når blot flertallet kan købe en kylling til 40 kroner.

 

I det store hele billede af dansk dyrevelfærd udgør mink et ganske lille problem, det jeg forsøger at sige er at det har den store pressebevågenhed fordi det er et nuttet lille pelsdyr og ikke blot en grim kylling.

Lige med undtagelse af at vi nok ikke er helt på samme side, hvad angår spørgsmålet om hvorvidt målet helliger midlet (om slækken på etik kan retfærdiggøres af profit), så tror jeg faktisk at vi, ovenstående taget i betragtning, er rørende enige når det kommer til stykket. 

Jeg synes selv at det er hykleri, at man lufter sin harme og forargelse over pelsfarme, når man dagen efter går ned i Netto og smider den billige bakke æg fra burhøns i kurven. I min verden er høns ingenlunde mindre værd end en mink, og de bør begge gives samme forudsætninger for minimum en tålelig og smertefri tilværelse. Faktisk synes jeg at høns er ret søde, jeg havde engang tre kælehøns hos mine bedsteforældre, med hønseringe, navne and all ;)

Nej, jeg er såmænd helt enig med dig i at fokus er fuldstændigt skævt, den store helhed taget i betragtning. Det betyder dog ikke at jeg ikke hilser det velkomment alligevel. Jeg mener at folk som forbrugere har ret til at vide hvordan en industri hænger sammen, så de har et reelt grundlag for deres belutningproces, når de skal vælge om det er noget de vil støtte eller ej.

Dertil blev Rom ikke bygget på en dag, og fra min side set, er lidt opmærksomhed bedre end ingen opmærksomhed. Jeg kan så blot håbe, at grænsen for hvad vi vil tolerere lidt efter lidt vil blive rykket, og at alle dem der sidder og synes at det er synd for de "nuttede pelsdyr" nu, med tiden vil indse at det ikke afhænger af nuttethed, men handler om retten til en tålelig tilværelse for alle levende væsner, hud, fjer, og pels alike, samt handler om at tage et ansvar, og at det derefter vil sprede sig.

Og at pressen var lidt mindre sensationslystne og lidt mere nuancerede tror jeg at de fleste af os ville hilse velkomment, men det er jo så bagsiden ved dén industri.

Anders Christensen:
Det er jo også kassetænkning som jeg nævnte tidligere, mon ikke mink-lobby'en slår ret meget på tromme for ikke at forbyde det herhjemme, staten tjener jo trods alt ganske gode penge på minkfarmenes overskud og beskatning af dette.

Du kan tro de slår på tromme jo. Især Kopenhagen Fur som du selv nævner, og de har jo unægteligt noget seriøs kapital at lægge bag, de penge kan købe meget. Men hele den kommercielle canadiske sælfangerindustri havde også mange lobbyister på banen, og det var alligevel ikke nok til at forhindre det følgende forbud. De protesterede højlydt, men modparten protesterede blot meget højere.

Der er også en kæmpe økonomi i tyrefægtning i Spanien, og det er enormt traditionsbundet tillige. Alligevel er det nu forbudt på De Kanariske Øer og i Katalonien, og Spaniens største tv kanal RTVE, har fra i år valgt at stoppe med at sende tyrefægtning. Her er der også sket en kæmpe holdningsændring blandt folk, nøjagtig som det er tilfældet med pelsindustrien.

Og jeg tror at ovenstående er en tendens der i højere og højere grad vil gøre sig gældende på resten af markedet fremover også, selv hos KF.

~ Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Smith:
Der findes ingen personer herinde eller andre steder som jeg tror overholder 100% deres regel om ikke at bruge produkter som har skadet mindre stillede mennesker eller dyr i deres process.

Det tror jeg du har helt ret i Lasse, for det er rigtig svært at mange årsager. For det første fordi der er så mange ting vi er afhængige af i dagens samfund, hvis brug afhænger af eksempelvis vores nødvendighed for at kunne teste dem ved dyreforsøg og lignende. Vi har endnu ikke har udviklet den fornødne teknologi og processer til helt at erstatte mange af de nuværende, men også på den front sker der heldigvis fremskridt, der forhåbentlig vil gøre det helt overflødigt i fremtiden.

Dertil kommer den enomt ringe mulighed man som forbruger faktisk har for at få reelle oplysninger om et givent produkt. Når syntetisk pels fremstillet i Kina alligevel viser sig af indeholde pels fra hunde og vaskebjørne, og hudplejeprodukter der påstås ikke at være testet på dyr, alligevel bruger komponenter der er, så er det unægteligt lidt af en jungle. Der mangler man virkelig en seriøs mærkningsordning, med ordentlig opfølgning og kontrol.  

Lasse Smith:
Det handler ikke om at stoppe en produktion for hvad nu hvis, der er skadede dyr.
Der som jeg er overbevidst vil være mere effektivt, det ville være at hjælpe landets projekter som hjælper dyr, f.eks. kenneller som tager dyr ind osv.

Det synes jeg så personligt at det gør, med mindre man radikalt kan ændre den måde hvorpå produktionen foregår. Som nævnt i et tidligere indlæg i denne tråd, så drejer det sig jo ikke blot om et par skadede dyr ind i mellem, men om at den måde man holder dyrene på generelt, strider så meget imod deres natur og behov, at det er direkte skadelige, stressende og inhumane forhold de lever under, sår eller ingen sår.

Lasse Smith:
Hvad med at de tryksager blev brugt på at skabe interesse for at få et dyrepoliti, som kan hjælpe alle områder af dyr?

Det synes jeg til gengæld er en rigtig god idé. De har et dedikeret dyrepoliti mange steder verden over (Sydafrika har deres eget dyrepoliti, men ikke DK?). Desværre er det nærmest kun DF der nogensinde har udvist interesse for et sådant herhjemme. De steder jeg kender til, er så vidt jeg ved hovedsageligt drevet af bidrag og ikke af de respektive regeringers budgetter, så jeg forstår vitterligt ikke den store modstand fra politikernes side. Lad borgerne om at betale (og dermed afgøre om det er en nødvendighed og noget vi ønsker), men man er nødt til at sørge for at der lovgivningsmæssigt set er opbakning til en sådan afdeling.

~ Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

I debaterer her meget fint, men jeg stadig mangler frivillige henvendelser;)

Og i behøver ikke at kritiserer andres meninger , det få i ingenting af. Det er ligesom forsvare sit teritorium som alligevel ingen kommer ind på.

Lad os rette fokus mod Dk og ikke udlandet.

Hvad der sker i hver enkel land er vi ikke ansvarlige for men vi er ansvarlige hvad der sker rundt omkring os!

Lina

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

ang kyllinger, måske skulle tage kampen om disse også?

Nu spiser jeg ikke en kylling når jeg ved at den er ikke friladskylling. Og en frillads kylling kan man finde på tilbud til 59kr!

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dette indlæg er ikke for at lufte mine egne holdninger, men blot for at give en anden vinkel på problematikken.

Det er super fint at have en holdning til, hvordan vores dyr skal behandles og produkter produceres. Vi er så heldige i DK at have et overskud, som gør, at vi har tid og ressourcer til at bekymre os om den slags - i forhold til rigtig mange andre befolkningsgrupper rundt om i verden. Hvis vi får ryddet op i alt, hvad der er at rydde op i i DK, så står der mange andre lande parat til at overtage den produktion, vi afviser pga. etik og moral.

Risikerer vi ikke bare at bytte problemer med andre lande? Lad os nu sige, at disse flyers stopper minkproduktionen i DK, så starter den i et andet land. Landet der nu står med produktionen, har måske været meget sulten efter beskæftigelse og overskud længe, og derfor køres produktionen måske  igennem uden over hovedet at skele til dyrevelfærd. Det nye land får gang i deres økonomi, og vores økonomi bliver dårligere og dårligere. Risikoen er rollerne byttes om, og så er det pludselig os der tager minkproduktionen ind igen, for at rette op på økonomien.

Vi er så heldige i DK at vi kan tillade os at bekymre os om, om den kylling vi spiser nu har haft det godt, inden den slagtes for vores skyld.

MVH

Thomas

 

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle.

Jeg har meget svært ved at forstå de holdninger der går imod at ønske en høj dyrevelfærd dels i Danmark og dels generelt. Hvordan kan man overhovedet argumentere imod ?

Hvordan kan nogen overhovedet være imod at vores produktion af animalske produkter skal tage sit udgangspunkt i så human produktion som muligt? Det undrer mig!

Vi tilslutter os, på alle områder,  fair-trade kampagner i Danmark, og det skal selvfølgelig også gælde på hjemmefronten.

Vi er nogle der vil håndhæve vores ret til at gøre opmærksom på "slinger i valsen". Det er ikke ensbetydende med at vi ønsker at få lukket hverken det ene eller andet.

At bekymre sig om dyrevelfærd er ikke det samme som at ønske "død og ødelæggelse" af eksporterhverv. Det er faktisk muligt samtidig at  forstå den økonomiske betydning af eksport og nationaløkonomi generelt.

Jeg påberåber mig retten til at slutte op om tiltag af denne art, også selv om jeg har spist lørdagskylling, svinekotteletter, oksemørbrad og hestebøffer og også på trods af at min kone er den lykkelige ejer af en minkpels - og jeg kan ikke se der er noget som helt forkert i det.

Bedste hilsner

 

 

 

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Så vidt jeg lige kan lure produceres der i omegnen af 35 mio. mink i Danmark om året.

Det der blev lagt frem i pressen i dag var vel mindre end 10 dyr de hev frem på den pågældende minkfarm? Ud af 50-100.000 dyr? - Det er jo et dybt latterligt og ligegyldigt antal, uanset hvad dyrevennerne siger! Hvis dødeligheden var den samme blandt mink som blandt smågrise, ville det koste minkavlerne omkring 320 mio. kr. i tabt omsætning om året!
Hvem tror I der har den største interesse i IKKE at have syge og skadede mink?

Selv hvis der er 10 dyr på en minkfarm der er skadede er det jo altså ikke usandsynligt at det er sket mens landmanden kiggede den anden vej? - Hvis der er flere hundrede tusinde mink af gangen er problemet jo groft sagt ikke-eksisterende..

Og hemmelige optagelser lavet af fanatiske dyreaktivister, offentliggjort 5 måneder senere, anser jeg ærligt talt ikke som værende en særligt troværdig kilde..

Hvis I tilfældigvis skulle bo i nærheden af en stor svinefarm vil I også se hvor stort et tab af  smågrise der er sådan et sted - Men nu er døde svin jo selvfølgelig ikke så stort et problem som små nuttede pelsdyr, selvom dødeligheden blandt smågrise er 4,5%!

Der dræbes omkring 3500-4000 nuttede søde bambier (rådyr) i trafikken hvert år - Skal vi så ikke også forbyde trafik, for det er sådan nogle søde dyr det går ud over?

Moral er godt... dobbeltmoral er dobbelt så godt!

Kunne ikke være mere enig.

Med venlig hilsen
Bastian

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Bastian:

 

Kunne ikke være mere enig.

Med venlig hilsen
Bastian

 

enig i hvad ?  hvis det er hele smøren du er enig i, kunne jeg godt tænke mig at du uddybede flg som A.K. skrev

"moral er godt....dobbeltmoral er dobbelt så godt " set på baggrund af at trådstarter gerne vil protestere imod en "ikke så god behandling af nogle dyr"

mvh

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

sören :

Hvem modererer en moderator !

Måske er der ingen grund til at "moderere" dine indlæg i forhold til regler på Amino men det er der i sandhed god grund til når det drejer sig om din måde at debattere på.

Mage til uciviliseret og ubehagelig facon, og det i en sådan grad at det overhovedet ikke er muligt at kommentere.

Søren, lad os lige slå fast, at Anders har lige så meget lov til at ytre sig på Amino med egne holdninger, som alle andre.
Aminos regler gælder også moderatorer.

Føler du, at et givent indlæg er fornærmende, injurierende eller på anden måde overtræder reglerne i Aminos debatforum, er du velkommen til at anmelde det pågældende indlæg via Anmeld funktionen - naturligvis med angivelse af dine bevæggrunde for anmeldelsen.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Farsø
Tilmeldt 11. Sep 08
Indlæg ialt: 272
Fra  Pindustri I/S Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tilslutter mig Anders' udtalelser. 

Der er utrolig mange mink på en mink farm, og det kan simpelthen ikke undgås at der er nogle få der lider engang imellem, inden farmeren får gjort noget ved det.

Mvh. Christian

Unginvestor.dk - Kom igang med aktier. Pindustri - Brænde salg og træfældning 

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)