Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi fastsættelse af projekt/aktiver til brug som indskud i nyt Aps

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Mht. selve hjemmesiden så kommer jeg jo til at få en eller anden faktura på denne - således vil den vel blive værdisat ud fra denne faktura?

Sponsorer mv. her er der vel heller ikke noget der kan blive tvivl om idet der er tale om fysisk gavekort på X antal kr. , et par sponsorer der stiller produkter til rådighed som har en reelt markedsværdi samt en sponser der er villig til at betale for selve hjemmesiden.

Herud over kan jeg jo ikke skrive faktura til de forhånds bekræftede kunder, men man kan vel lave en eller anden for for kontrakt som man får disse kunder til at underskrive - således kan man jo hurtigt fastlægge denne værdi, da man så umiddelbart efter oprettelse af virksomheden kan sende dem en faktura, eller kan man evt. sende nogle forhånds faktura hvor der står xxxxxxx aps (under oprettelse) eller lign?

Og de eventuelle sidste kontanter jeg smider i kan der jo heller ikke være nogle tvivl om :)

Så alt i alt er det hele vel fakta som kan vises på papiret - så kan man altid gå ind og tillægge selve konceptet en vis værdi, så jeg evt. kunne undgå selv og runde op med kolde kontanter - men det er vel op til min revisor og vurderer da det jo er ham i sidste ende der skriver under på stiftelsen?

Men gode pointer og spørgsmål du stiller - men håber min tese kan bekræftes af Peter :)

 

Bendtsen

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er også min opfattelse at websider, kontrakter m.v er temmelig svære at værdisætte for revisor om jo altid tager udgangspunkt i et forsigtighedsprincip :-)

Jeg har set priser fra 5000 til mange mange tusinde men at en advokat skal indover en værdistiftelse kan jeg nu ikke lige få øje på?

Men dyrt er det da i forhold til en kontantstiftelse, som kan gøres for 1000 til 2000 eller endda som et gør-det-selv-projekt.

Et helt andet sprøgsmål er om stifter bliver beskattet af den indskudte goodwill hvis det er muligt at anvende goodwill som grundlag?

Hej fra Søren

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren og Peter

En anden mulighed (måske nemmere) var hvis jeg lånte 80.000 og stifter et nyt aps (i stiftelses perioden) - herefter kommer hjemmesiden igang, jeg skriver de første faktura og få pengene ind på kontoen, får beløb samt aktiver fra sponsorer - og så kan jeg efterfølgende trække de 80.000 ud igen, da jeg med en meget forsigtig vurdering tjener minimum 100.000 kr. på siden det første år?

Og det jeg låner firmaet kan jeg jo trække ud igen uden og blive beskattet - og så længe egenkapitalen enten via penge på bankbogen, indeværende gavekort samt andre sponsor aktiver, selve hjemmesiden samt et goodwill opbygget i løbet af de første 12 måneder. Så er man vel sikkert i land, ik?

Bendtsen

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Bendtsen:

Hej Søren

Mht. selve hjemmesiden så kommer jeg jo til at få en eller anden faktura på denne - således vil den vel blive værdisat ud fra denne faktura?

Sponsorer mv. her er der vel heller ikke noget der kan blive tvivl om idet der er tale om fysisk gavekort på X antal kr. , et par sponsorer der stiller produkter til rådighed som har en reelt markedsværdi samt en sponser der er villig til at betale for selve hjemmesiden.

Herud over kan jeg jo ikke skrive faktura til de forhånds bekræftede kunder, men man kan vel lave en eller anden for for kontrakt som man får disse kunder til at underskrive - således kan man jo hurtigt fastlægge denne værdi, da man så umiddelbart efter oprettelse af virksomheden kan sende dem en faktura, eller kan man evt. sende nogle forhånds faktura hvor der står xxxxxxx aps (under oprettelse) eller lign?

Og de eventuelle sidste kontanter jeg smider i kan der jo heller ikke være nogle tvivl om :)

Så alt i alt er det hele vel fakta som kan vises på papiret - så kan man altid gå ind og tillægge selve konceptet en vis værdi, så jeg evt. kunne undgå selv og runde op med kolde kontanter - men det er vel op til min revisor og vurderer da det jo er ham i sidste ende der skriver under på stiftelsen?

Men gode pointer og spørgsmål du stiller - men håber min tese kan bekræftes af Peter :)

 

Bendtsen

Hej Bendtsen det er jo altid et sprøgsmål om hvad revisor vurdere værdien til hvis de skal realiseres igen og han vil stille sig selv det spørgsmål 'hvad kan vi sælge websiden til lige nu og til 3. mand på markedsvilkår' og det er ikke altid at man kan sælge et nyudviklet webside til den pris man har givet - faktisk langt fra.

Med hensyn til gavekort osv. vil revisor jo skulle vurdere om udsteder kan indløse disse igen og der er jo altid en risiko medmindre du har kontanter. Jeg tror ikke helt del model du her opremser holder - men det ved Peter nok.

Det er ikke fakta på papiret medmindre at det er netop handlet aktiver eller lign. det er hvad værdien er af aktiverne hvis de skulle sælges i fri handel hvis der overhovedet er en køber til dem.

Peter kan du bekræfte denne opfattelse?

Hej fra Søren

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Søren....der skal jo laves vedtægter, stiftelsesdokumenter, som advokaten laver.

Det gør de større revisionshuse skam ikke selv.

Vi tager f.eks. 5-10 tkr. for disse stiftelser inklusive alt.

Goodwill..Hvis det var fra en igangværende virksomhed, så ja........men ikke her.

Ved brug af lov om skattefri virksomhedsomdannelse nej...men selskabet kan ikke

afskrive på good-will.

MvH

Peter

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Bendtsen:

Hej Søren og Peter

En anden mulighed (måske nemmere) var hvis jeg lånte 80.000 og stifter et nyt aps (i stiftelses perioden) - herefter kommer hjemmesiden igang, jeg skriver de første faktura og få pengene ind på kontoen, får beløb samt aktiver fra sponsorer - og så kan jeg efterfølgende trække de 80.000 ud igen, da jeg med en meget forsigtig vurdering tjener minimum 100.000 kr. på siden det første år?

Og det jeg låner firmaet kan jeg jo trække ud igen uden og blive beskattet - og så længe egenkapitalen enten via penge på bankbogen, indeværende gavekort samt andre sponsor aktiver, selve hjemmesiden samt et goodwill opbygget i løbet af de første 12 måneder. Så er man vel sikkert i land, ik?

Bendtsen

Hej Bendtsen

Du kan ikke trække beløbet ud igen på den måde da der vil opstå et ulovligt lån. Men du kan jo sælge værdierne til selskabet og på den måde få solgt aktiverne ind.

Hva' siger du Peter?

/Søren

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Super glad for du deltager i min tråd - det stiller en masse udfordringer op som jeg måske ikke lige havde tænkt på :)

Men mener nok man reelt kan skrive faktura til sine kunder, sålænge man skriver på fakturaen at selskabet er under stiftelse.

Så har vi hjemmesiden - her har jeg lavet en god aftale med udvikleren, så jeg får siden til en noget lavere pris end hvad tilsvarende side normalt koster (godt med gode netværk) - dog får jeg jo kun en faktura på hvad den reelt har kostet mig, og der er nok mange argumenter for og imod ang. værdien af denne - men man skulle nok få kunne det for den som jeg betaler (men det er jo så op til revisoeren og vurderer)

Gavekort samt cool cash fra sponsorer er vel relativ sikrer aktiver som jeg ser det - hvis et gavekort lyder på 500 kr så kan det jo netop indløses til produkter for 500 kr i en butik.

Og det jeg så mener med goodwill er når man allerede før projektet begynder kan vise 10 kunder, der er forud faktureret, så er der jo stor chance for konceptet nok ikke er helt dårligt, og at der er rimelig chance for at man skulle kunne sælge løsningen til flere - men igen det er jo en vurderings sag.

Så måske min sidste løsning er bedre med at jeg skyder ind som normalt - men forholdvis hurtigt trækker disse ud igen, da der vil være likviditet nok i selvskabet til at betale de få udgifter der vil være, samt at jeg er 99,9% sikker på at egenkapitalen nok skal vise 80.000 kr + inden regnskabsårets afslutning - så er det jo så kun alt over de 80.000 kr. man kan trække ud, men det gør så heller ikke noget til at starte med, vil hellere have at pengene får lov til at arbejde :)

Bendtsen

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Vi tager f.eks. 5-10 tkr. for disse stiftelser inklusive alt.

Er det for en stiftelse med apportindskud?

/Søren

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes..hvis du har kontanterne...vil du kunne sælge aktiverne ind i selskabet.

Ville nok være det nemmeste, hvis du kan låne pengene og betale tilbage på

"lovlig vis"

MvH

Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Hvis jeg "sælger" aktiverne ind fra mig privat mener jeg at jeg bliver beskattet af beløbet - og det ville ikke være rentabelt :)

Det med at trække pengene ud er vel ikke ulovligt - da jeg jo første dag selskabet køre har en hjemmeside, koncept, kunder som allerede vil have fået deres faktura, sponsorer der har givet gavekort og kontanter = en total værdi på i mine øjne 80.000 kr.

Det svare vel til at man lod de 80.000 kr. stå men så brugte denne likviditet til at købe tilsvarende?

DEt er jo ikke krævet at der skal være en likvid beholdning på 80.000 kr. året rundt!

Er jeg helt galt på den?

Benbdtsen

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)