Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi fastsættelse af projekt/aktiver til brug som indskud i nyt Aps

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Søger nok en reviser eller regnskabs sagkyndig der kan svare på følgende spørgsmål.

Jeg er igang med et projekt (hjemmeside) som kommer til at koste X antal kr. - samtidig har jeg allerede sikret mig X antal kunder samt et par enkelte sponsorer - hvordan kan man få værdifastsat disse aktiver, og kan det bruges til indskud i et nyt Aps i min nuværende holdingselskab struktur?

Ex (fiktive tal):

Hjemmeside koster: 10.000 kr.

10 kunder der har bekræftet køb af vores service: 21.000 kr.

Sponsorer i form af gavekort samt andre gavepakker: 16.000 kr.

Dvs. totalt kan jeg forevise ca. 47.000 kr. hertil kommer selve konceptets værdi, hvilket jeg har svært ved og gennemskue - dog hvis man forventer og omsætte for min. 100.000 kr indenfor de første 12 måneder, hvilket stort set også vil være = indtjening da der ikke vil være synderlige udgifter.

Kan man så evt. formode at man har "fysiske" aktiver for 47.000 i form af faktura, gavekort mv. - og at man så ville få en revisor til at attesterer en værdi på yderligere 33.000 kr ud fra projektets værdi, så man reelt havner på de 80.000 kr. som man i dag skal ligge for et aps?

Håber i kan gennemskue mit spørgsmål og håber på nogle gode svar fra kyndige personer, eller evt. nogle der har prøvet og oprette et firma selv uden cash moeny, der vil dele deres erfaringer med mig.

Tak for hjælpen :)

Bendtsen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det korte af det lange.

Dit projekt skal beskattes hos dig personligt, så de 80 k er kun 64k værd, hvis du kører efter

VSO og ellers mindre ved almindelig skat.

 

MvH

Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Ja det er jeg klar over hvis jeg havde haft det kørende i et personligt ejet selskab, men faktum er at det først vil blive startet op i aps'et - dvs. jeg ikke har eget det personligt inden.

En mulighed var evt. og starte det op i et af mine andre eksisterende selskaber og så rykke aktiverne over i et nyt selskab? - ved dog ikke om dette er muligt?

Bendtsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jo..du kan indskyde aktiverne i et bestående selskab og så rykke aktiverne efterfølgende

ved spaltning af aktiviteterne.

 

MvH

Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Takf ro svaret - dog ville jeg lige høre om følgende løsning er helt umulig:

at man simpelthen samler alle papirer der påviser de forskellige tal - og jeg kan sige at jeg er reelt nok tættere på de 80.000 end de fiktive tal antyder - så kunne jeg evt. selv smide den sidste smule i i cash, fra mit holding selskab?

Det der gøre det lidt mere besværligt er at jeg i alle andre selskaber har partnere, og ville egentlig gerne undgå og blande disse aktiver ind i de eksisterende forretninger, derfor også dette nye seperate aps selskab.

Er det ikke muligt ligesom man har løsninger hvor man jo kan smide bil, computer osv. ind som indskud i et nyt selskab?.

Bendtsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jo...det kan du gøre.

 

MvH

Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Bare lige for at skære det ud i pap, hvis jeg kommer med følgende dokumentation til min revisor, så vil han umiddelbart kunne attesterer dette som et ikke kontant indskud (igen tallene er fiktive) - blot så jeg får styr på det teoretiske bag denne metode:

Hjemmeside samt koncept værdi 20.000 kr

Gavekort og andre sponsor værdier 20.000 kr.

Forhånds bekræftede kunder: 35.000 kr.

Jeg smider 5.000 kr i firmaet kontant ved siden af, for også og kunne betale de første små start omkostninger såsom hosting, domæne mv.

Total værdi = 80.000 kr. = nyt aps

Har jeg forstået dig nogenlunde korrekt?

Bendtsen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes.

Dog med det forbehold, at alle værdierne kommer fra din private sfære og ikke

fra igangværende virksomhed.

 

MvH

Peter

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Hvad skal der egentlig til for at værdisætte aktiverne i forbindelse med en stiftelse af et kapitalselskab? Er det nok bare at have en faktura hvor der står at man har givet 20000 for en webside?

Jeg kan forstå at der er kommet lempeligere regler omkring værdiansættelsen, således at revisor kan optage aktiver til den værdi som disse netop er handlet til på markedsvilkår så som som aktier og des lige.

Men er det ikke generelt svært at få værdisat de genstande som trådstarter nævner, herunder goodwill?

Trådstarter skal også huske at sådanne værdistiftelser også kan være bekostlig alt efter hvormeget der skal vurderes.

Hej fra Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren.

Jo..de "bløde værdier" er meget svære at vurdere....derfor ville det være godt med lidt

"overkurs". Hvis nu Bendtsen kunne påvise værdier for f.eks. 120k ville det være nemmere.

Det er jo især hjemmesider, good-will, kontrakter aftaler mv., der kører i fremtiden, der

er meget svære at vurdere.

Lavede en værdistiftelse igår, hvor en Bobcat minigraver blev indskudt som kapital i

et ApS. Den var nem..idet købsfakturaen kunne bruges som vurderingsgrundlag.

Men som du nævner, vil ovennævnte vurdering med "bløde værdier" som indskud koste en

del....typisk mellem 10-15k hos de større revisionshuse samt 10k til advokat.

 

MvH

Peter 

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)