Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overgang til ApS fra enketmandsvirksomhed skattefri overdragelse m.m

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Har en enkeltmandsvirksom, som drives pt. i min bolig, hvor erhvervsdelen har egen indgang og egne kontorlokaler osv...mit hus er 356 m2 og jeg driver virksomhed i de ca. 120 m2.

Jeg overvejer nu at omdanne min virksomhed til et ApS, men er i tvivl om hvorledes det er bedst.

Eks. har jeg følgende spørgsmål vedr. mine driftsudgifter:

  1. Pt. er det en vurdering med strøm, vand og varme, kan jeg stadig fratrække disse ting ved at føre dem ind som i dag i regnskabet? der står jo ikke virksomhedens navn da det jo er mig der ejer mit hus. Jeg er nervøs for ikke at kunne fratrække disse driftudgifter som jeg plejer..
  2. Husleje kan jeg vel ikke trække fra?
  3. Mit indskud på 80000 kr, kan jeg fratrække dem af mit overskud i  enketmandsvirksomheden for 2010 (jeg har ikke betalt min skat endnu)skattefrit?
  4. I et ApS hvorledes får jeg så kontorudgifter fratrukket i virksomheden, det er jo ikke altid der står virksomhedens navn på bonén og ligenu så kommer de jo ind i regnskabet.

Hilsen Misse

 

Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen eksperter ;-)))

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

I princippet har du samme fradrag i et ApS.

Du skal betale skat for 2010 af personlig virksomhed, idet omdannelsen først kan ske

pr. 1/1-2011.

De 80K er beskattede penge..og udgør indskudskapitalen..altså ingen fradrag.

Du skal have en revisor til at lave vurderingsberetning og åbningsbalance.

MvH

Peter

 

Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Okey :-) men hvad betyder skattefri overdragelse så?? og skal det ikke være indenfor et halvt år?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Jo skattefri omdannelse skal ske i første halvår tilbagevirkende til 1/1.

Normalt, når man lukker en virksomhed kommer skattefar og vil have sin andel, men

når du omdanner efter Lov om skattefri virksomhedsomdannelse sker den endelige

ophørsbeskatning først, når du lukker selskabet eller sælger idne anparter.

MvH

Peter

 

 

Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forstår jeg altså ikke :-) Jamen når det er et enkeltmandsvirksomhed nu uden virksomhedsbeskatning, så betaler jeg jo blot af mit overskud, har da aldrig hørt om ophørsbeskatning før???

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Når du omdanner, ophører din personlige virksomhed, som normalt i skattetermer side-

stilles med salg. Medmindre du omdanner efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse,

hvor ApS`et succederer(indtræder)i din personlige skattemæssige stilling vedrørende

den omdannede virksomhed. 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen vil det sige at alle der lukker deres virksomhed bliver betragtet af skat som om de har solgt virksomheden, det virker da galamatias og hvem fastsætter den pris....det lyder da mærkeligt. (ikke for at kritisere dig ;-)))

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes..og det lyder ikke galematias...det er sund fornuft.

Der findes et hav af skatteregler, hvordan forskellige aktiver mv. skal behandles

ved lukning/salg/omdannelse.

Så vil du omdanne, slipper du ikke for en revisor.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen hvilke aktiver kan det være?? jeg har ingen decideret aktiver på den måde, da mine skriveborde m.m er straksafskrevet? De eneste aktiver jeg har er det jeg i min bank....som jeg jo så betaler skat af overskuddet lige om lidt, og så alle mine debitorer der skylder mig penge...

Ej hvor træls troede egentlig lige jeg var ved at have styr på det og så er det så noget hat og briller :)

Det er jo meget nemmere blot at starte et selskab så uden den omdannelse...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)