Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms fra konkurs? Forældet ??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg er d 1/9 2006  gået konkurs med en butik jeg har haft.

Derfra skylder jeg en del gammel moms .

Nu har jeg så modtaget en Tilsigelse til udlægsforretning hos Skat.

Jeg har snakket med dem i telefonen og sagt at jeg mener at kravet på momsen og renter derfra er forældet da der er gået over 3 år .(jeg mener selv det er 3 år)

Men skat oplyste at det først er efter 5 år ? 

Men hvad er rigtigt her ?? er det 3 eller 5 år .. eller evt noget helt andet?

Jeg skylder også en del rest-AM-bidrag fra bla 2006, 2008 og 2009

kan disse også blive forældet ?? og efter hvor mange år ? 

På forhånd tak ...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det er 5 år fra SKATS side.

Hvis du skal have en sag(f.eks. årsopgørelse) genoptaget, er det 3 år og 4 måneder.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Peter .-

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Peter - Revisor:

Hej.

Det er 5 år fra SKATS side.

Hvis du skal have en sag(f.eks. årsopgørelse) genoptaget, er det 3 år og 4 måneder.

MvH

Peter

Nu spørger trådstarter om en bestående gæld til det offenlige og ikke om ansættelsesfristen som jo for så vidt er 3 år for begge parter og længere ved særlige tilfælde jf. skatteforvaltningslovens § 26 og § 27.

Skat følger vel den gældende lov omkring forældelse som også omfatter skattekrav m.v. en forældelse som er 3 år som dog kan sættes ud af kraft midlertidigt eller helt ved eks. retslige skridt som en udlægsforretning.

Der er en masse undtagelser som jeg ikke helt kan huske og måske særligt omkring a-skatten.

Det vil nok kræve en konkret juridisk vurdering af en kompetent jurist eller revisor for at få afklaret hvorvidt om der er tale om forældelse i netop dit tilfælde, da det jo også beror på de handlinger der er fortaget forud din nuværende situtation.

- eller er jeg helt ved siden af Peter?

/Søren der ikke er jurist eller revisor

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren.

Ja..du er helt ved siden af.

I det kravet er fra før den nye forældelseslov trådte i kraft, gælder 1908 loven, og fristen er 5

år fra kravets opståen. Så det er overgangsreglerne der gælder.

Og ja...ellers er det 3 år efter den nye lov..og i andre henseender 3 år og 4 måneder.

 

/peter

 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

I det kravet er fra før den nye forældelseslov trådte i kraft, gælder 1908 loven, og fristen er 5

år fra kravets opståen. Så det er overgangsreglerne der gælder.

Hej Peter fungerede overgangsreglerne ikke fra fra 1. januar 2008 til 1. januar 2011 hvorefter alt gæld uanset hvornår det er opstået forælder efter den nye lov?

Bech-Bruun har lavet et udmærket nyhedbrev om det, som jeg selv anvender som rettesnor inden jeg kontakter min advokat vedr. de tilgodehavender jeg har, som er blevet noget gamle i det.

Link til pdf

Men jeg tror det som er det springende spørgsmål for trådstarter er om der er gjort tiltag til at suspendere forældelsen og det kræver jo nok en jurist eller advokats bistand for helt konkret at vurdere dette.

Jeg tvivler på at SKAT har glemt at suspendere forældelsen tiltros for at man kan læse om dette i dagspressen eks. her: Link hvor Troels Lund anerkender at en del af de 800 millioner som staten taber i skatteindrivelsen sker pga. forældelsen på de 3 år...

Så en stjerne til Troels Lund - syntes du ikke Peter?

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:
Men jeg tror det som er det springende spørgsmål for trådstarter er om der er gjort tiltag til at suspendere forældelsen og det kræver jo nok en jurist eller advokats bistand for helt konkret at vurdere dette.

Hvis gælden stammer fra en konkurs har SKAT formentligt anmeldt kravet til konkursboet. Forældelsesfristen løber formentligt fra det tidspunkt hvor konkursboet afsluttes.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)