Jeg er lige blevet studerende igen, og er begyndt at lave nogle hjemmesider til lidt billige penge, og vil derfor høre hvordan jeg skal gøre med regning og moms..
Har læst noget med at jeg kan skrive en regning med mit CPR-nummer i stedet for moms-nummer, hvordan så med momsen skal det så stadig lægges til, hvis jeg tjener under 50k om året, og hvis det skal, hvordan indbetaler jeg det så.
De penge jeg så tjener, skal jeg jo også betale skat af, hvordan gør jeg det, skal jeg bare indtaste det under B-skat, når året er omme..
Og hvis der er nogle der har jeg god idé til hvordan sådan en regning skal se ud, må i gerne give mig et link eller sende mig en besked med den som vedhæftet fil..
Du skal være opmærksom på at det er din omsætning der skal være under 50.000, og ikke det du tjener på det..
Når du ikke er momsregistreret skal du ikke lægge moms oveni din pris. Du kan så til gengæld heller ikke trække momsen fra dine udgifter.
Det overskud du har på dit arbejde, skal du betale B skat af.
Din regning kan du fint opstille på samme måde som en faktura. Den eneste forskel jeg lige kan komme i tanke om, er at du ikke skal skrive moms på, samt at du ikke skal skrive et faktura nummer og dit cvr. nr på.
Ved ikke at lade sig momsregistrerer, afskærer du dig muligheden for kommende kunder. Virksomheder der er momsregistreret ønsker naturligvis en faktura med moms, og det kan de ikke få hos dig.
Der er masser af fordele ved at lade sig momsregistrere, minusset er momsregnskabet, som dog er ganske let at sætte sig ind iJ
Jeg vil mere sige det er for din egen skyld du skal lade dig momsregistrere.Hvis du sender en regning uden moms vil trækket på modtagerens bank konto blive mindre og det vil alt andet lige være en fordel. Dine egne omkostninger derimod, har du ikke mulighed for at trække moms fra - det giver dig jo en ulempe idet du betaler 20% mere for de fleste ting end de momsregistrerede. Det er altså heller ikke nogen stor ting at få et CVR og lade sig momsregistrere, det kan du gøre meget nemt og hurtigt.
Jeg sidder faktisk i samme situation som dig. Er studerende på HHX, og laver hjemmesider som "studiearbejde".
Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du skal altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr.
Hvis du sælger momspligtige varer eller ydelser til andre erhvervsdrivende, skal du udarbejde en faktura. Hvis du sælger til private kan du vælge at udstede en bon.
Han er rimelig i pris og kan hjælpe med informationer etc. Det er så nemt at lave det selv tror de fleste, problemet er bare at 5 år frem kan Told og Skat komme og være uenig med dig, så det er vigtig at du får lavet tingene rigtig fra starten så betaling for lidt rådgivning nu spare dig for besvær senere.
Det er så nemt at lave det selv tror de fleste, problemet er bare at 5 år frem kan Told og Skat komme og være uenig med dig, så det er vigtig at du får lavet tingene rigtig fra starten så betaling for lidt rådgivning nu spare dig for besvær senere.
Ved at sikre, at kunden får alle fradrag med, kan man nogle gange ligefrem tjene sin egen "løn" hjem igen - godt og vel.
Nogle har helt styr på disse ting, og kan sagtens selv lave deres bogføring og regnskab, men er man ret meget i tvivl, kan pengene til en bogholder/revisor være givet rigtigt godt ud.