Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan og hvorledes?:) - "betaler" for firmaet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa aminos:)

Jeg er sku blivet lidt i tvivl om hvordan jeg llige skal gøre dette:)


Må jeg gerne købe f. eks varer for mit firma, med mine personlige penge(Står ikke i mit navn), eller skal jeg indskyde dem i firmaet før jeg må?

Og og hvis jeg skal indskyde dem, hvordan og hvorledes indskyder jeg så penge i firmaet?

 

Håber i lige kan hjælpe:)


Mvh Christoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man først er moms-registreret, vil jeg klart anbefale at gøre som jeg tidligere har beskrevet - opret konto til privat, erhverv, skat og moms - og bruger du penge i erhverv så træk dem fra den konto eller overfør dem som udlæg så du ved hvad der er privat, og hvad der er erhverv - uden at være itvivl :)

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep det er jeg med på:)


Men er der nogen regler for at man ikke må købe fra privat konto?:)


Det man køber skal det være tjent via firmaet?:)

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christoffer

Når man har en enkeltmandsvirksomhed er virksomhedens penge faktisk det samme som dine egne private penge, så du må gerne bruge dine private penge på at købe varer til din virksomhed. Det er dog en ufattelig god idé at have en særskilt konto til virksomheden, da det gør administrationen og bogføringen langt nemmere at gennemskue. Jeg synes derfor, at du skal overføre et beløb til din virksomhedskonto som du kan bruge på varekøb. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cyberman29:

Jep det er jeg med på:)
Men er der nogen regler for at man ikke må købe fra privat konto?:)
Det man køber skal det være tjent via firmaet?:)

Du bruger jo din indtægt til dine udgifter - bruger du penge på dit firma som ikke er tjent igennem dit firma, men via en anden lønindtægt, vil det blot betyde et negativt resultat i din virksomhed - men kan ikke se at det skulle være ulovligt. Kender ikke ret meget til, virksomheder med underskud..

 

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ok:)

Tak for hjælpen


Mvh Christoffer

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay:) men nu er virksomheden jo ikke registreret i mit navn.

 

Men det er fordi den er registreret i min papfars navn, hvor vi så har en særskilt konto til den, men ikke en jeg har netbanks adgang til desværre, og jeg havde tænkt noget dropshipping, om noget tid, men da jeg ikke kan se om kunden har overført pengene, kan jeg risikere at købe noget, selvom der ingen penge er på kontoen, så derfor tænkte jeg at gøre det på en anden konto, som jeg selv havde adgang til:)

Men stadig køre mine andre indtægter på den nuværende konto...

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christoffer

I din papfars firma oprettes der en konto i kontoplanen med dit navn. Når du køber ind til (for) firmaet er det et udlæg du har foretaget, dvs. firmaet skylder dig pengene for udlægget. På et tidspunkt skal du have pengene tilbage, som blot skal udbetales uden skat, moms, etc. da der er tale om et slags lån. Hvis der er tale om et decideret lån, så skal der udarbejdes et lånedokument, hvor du også skal modtage en rente af de penge, som du har lånt firmaet.

En anden model er indskud. De penge, som du køber ind for regnes som indskud, dvs. at du bliver medejer i din papfars firma. Denne situation kræver at firmaet er et APS/AS eller lignende (kender ikke helt reglerne ifm IS). Du ejer med dit indskud en andel af firmaets ejenkapital og dette kan opgøres på forskellige måder, som på forhånd skal være aftalt mellem dig og din papfar.

Dbh. Aleksander :-)

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cyberman29:

Okay:) men nu er virksomheden jo ikke registreret i mit navn.

Men det er fordi den er registreret i min papfars navn, hvor vi så har en særskilt konto til den, men ikke en jeg har netbanks adgang til desværre, og jeg havde tænkt noget dropshipping, om noget tid, men da jeg ikke kan se om kunden har overført pengene, kan jeg risikere at købe noget, selvom der ingen penge er på kontoen, så derfor tænkte jeg at gøre det på en anden konto, som jeg selv havde adgang til:)


Men stadig køre mine andre indtægter på den nuværende konto...

Hej,

Det behøver ikke være så indviklet, det du vil svarer jo til at en af mine medarbejdere køber morgenbrød på vej ind til kontoret. Det betaler han af egen lomme og får refunderet når han kommer ind på kontoret.

Det du taler om er et helt almindeligt udlæg, hvor du lægger penge ud for firmaet. Når du har købt det der skal købes så afleverer du dine regninger/boner til virksomheden som så afregner dit udlæg ved at overføre pengene til dig. I virksomhedens regnskab er det en helt almindelig postering som varekøb/kontorartikler eller hvad det nu er du har købt.

HTH
/Brian 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med ovenstående. Husk at købe ind i firmaets navn, og ikke i dit eget navn, så det er firmaets navn som står på de faktura du modtager.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)