Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling for udført arbejde (igen igen)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa ... så har i mig igen, den her oplevelse er jo ikke ny, forskellen er at denne gang har jeg fulgt alle kunstens regler.

Kort fortalt:

  • Kunde ringer telefonisk og bestiller 2.5 måneds onsite assistance til 80.000kr/mdr.
  • Vi holder møde og kunden udformer selv en kontrakt. http://mikjaer.com/tmp/kontrakt.pdf
  • Jeg starter på arbejdet d. 15. okt.
  • Kunden meddeler at de ikke har likviditet til at overholde den aftalte betalingsfrist, men da jeg en gang er startet på opgaven går jeg med til at ændre vilkårene, til 40.000kr 1. Nov., 40.000kr 1. Dec og resten 3. Jan.
  • Betalingen 1. Nov falder.
  • i slutningen af nov. meddeler kunden at de ønsker at opsige samarbejdet. 
  • Betalingen 1. Dec falder.
  • Kunden meddeler skriftligt at de ikke ønsker at betale mere, deres undskyldning er at jeg fakturere dem for opgaver jeg ikke har udført, jeg meddeler at jeg udelukkende forholder mig til kontrakten der angiver et antal timer jeg skal arbejde på projektet, og at de beskrivelser der findes i timeregnskabet udelukkende beskriver hvilket opgaver jeg har arbejdet med ikke nødvendigvis at jeg er færdig med dem eller egenhændigt har gennemført hele opgaven.
  • Jeg har dokumenteret min tid relativt detaljeret syntes jeg selv : http://mikjaer.com/tmp/timereg.pdf
  • Jeg har haft en advokat på sagen til at skrive ham et par velmenende råd, men fyren der kører showet er så skråsikker i sin sag (eller så meget på røven at han ikke har råd til) at han ikke selv har indvoldveret en advokat.

Min problemstilling: Jeg har lagt 350 timers arbejde ... de hævder så at aftalen gælder hele timer og ikke påbegyndte ... ok, påbegyndte timer er nu branchekotume, men fair nok så siger vi 330 faktisk timer, á 400kr, 132.000 med tillæg af  moms, 165.000 og fratrukket de 2x40.000kr jeg allerede har modtaget giver det 85.000kr i restance alt. inkl.

Kunden nægter pure at forhandle ... han holder på at han ikke skylder en krone, han bruger det han har udviklet på trods af at jeg skriftligt, igennem min advokat, har sagt han ikke må. Kunden påstår at alt det jeg har lavet, er lavet om. Jeg kan dog se på det udviklede (som ligger online) at siden stadig bygger på det framework som jeg har udviklet over de sidste 5 år og brugt som base på siden.

Jeg har ikke fået at vide af kunden hvad der er galt, udover at han mener jeg har faktureret ham for ting jeg ikke har lavet ... og det er jo i bund og grund forkert, jeg har faktureret ham for et antal timer jeg har brugt på hans projekt. Jeg ved ikke hvad han er utilfreds med, men her er et par bud:

- Under projektet, hvor C(som er adm. direktør i firmaet) skulle agere projektleder var han kun til stede på adressen 2 dage for at holde møde, ellers var han i Jylland hvor han åbenbart er fuldtidsansat, derfor har han absolut ingen føling haft med projektet.

- Der var absolut ingen styring i projektet, ham jeg arbejdede med L, sad på kontoret med mig og gav mig flere gange ret i at der manglede styring. L var også fuldtidsansat et andet sted, og jeg blev faktisk flere gange trukket med derind for at hjælpe ham med deres Linux server ... selvfølgelig på bekostning af det andet projekt.

- Jeg blev defakto projektleder, og ca. en uge før jeg blev fyret fik jeg officielt tovholder positionen, men på det tidspunkt var projektet kørt over deadlines og folk modarbejdede hinanden.

- L, som er medejer i firmaet, og jeg havde ordret sagt til C at han IKKE SKULLE ansætte flere programmører, det gjorde han dog alligevel, tilmed en udenlandsk programmør som det pludselig blev pålagt mig at "holde beskæftiget" for nu havde vi betalt ham ... så sku han jo bruges.

- C bad mig finde en grafiker, dagen efter blev grafikerens kontakt info samt en pris for selve grunddesign og en timepris for efterfølgende ad-hoc opgaver fremsendt, det tog dog imidlertid 14 dage før C tog sig sammen til at indgå en aftale, på det tidspunkt havde C ændret i kravene til grafikeren uden at fortælle andre det og indgået en ny aftalt deadline med grafikeren.

- C ændrede pludselig deadlines midt i projektet, det som tidligere havde været en intern deadline blev pludselig til den endelige deadline, hvilket skar 3 uger af den tid vi havde test, fejlretning og finpudsning.

Altsammen ting som i deres øjne skyldes den "dovne programmør" der ikke har lavet en skid :-S

Hvad skal jeg gøre? Enten ønsker jeg at få mine penge ... alternativt skal han forhindres i at bruge min kode.

Advokaten og retsag er pt. sat på standby fordi det for det første kommer til at tage en krig, for det andet kommer til at koste en formue og for det tredie er jeg ikke sikker på at jeg får en skid ud af det.

Slutkunden er udenlandsk. Gode råd modtages med kyshånd.

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke et råd, men vil lige sige, at det er en forfærdelig situation du er i. Det bliver nok svært at hive penge ud af et firma som næsten er konkurs! Jeg håber at de betaler, og du får det overstået! 

Held og lykke! 

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ked af at hører hvilken træls situation du er kommet i! Det lyder på mig som om vedkommende er virkelig på røven, pænt sagt - og prøver at undgå en evetuel konkurs begæring. 

Jeg går ud fra du har regninger, faktura mv. Jeg ville hører dig om du har prøvet at tag din sag for fogedretten, og prøvet at få dit krav igennem der? En retssag tager, som du selv skriver, rigtig lang tid, medmindre der kan indgås forlig undervejs. Dette virker dog ikke som en mulighed i dette tilfælde, da vedkommende står fast. 

Men hvis du kan bevise dit krav bør du læse lidt om dine muligheder i Fogedretten:

http://www.domstol.dk/frederiksberg/rettenssagsomraader/Fogedretten/Pages/default.aspx

Her kan du finde rigtig mange gode informationer, vejledninger mv. 

Håber du kan bruge det :) Og at du selvfølgelig får de penge de skylder dig!

/Skjødt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)