Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

Kan skærmbriller trækkes fra?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Amino-karma 35
Fra København
Tilmeldt 17. aug 09
Indlæg ialt: 9

Skrevet 17-02-2011 kl. 23:02

Hej Aminoer.

Jeg har netop været til optikeren, som mener at jeg burde få skærmbriller/læsebriller, da jeg tilsyneladende har forværret mine øjne de sidste par år med mange timer foran skærmen.

Mit spørgsmål er, om disse briller kan betragtes som et virksomhedskøb (der gavner virksomheden idet, at jeg kan se igen og derved arbejde :), og derved kan trækkes fra regnskabet før skat?

Mvh.

Steffen

Amino-karma 1.371
Tilmeldt 25. dec 05
Indlæg ialt: 351

Magnus
Skrevet 17-02-2011 kl. 23:11

Det er aldrig helt dumt at søge, inden man opretter en tråd:

http://www.amino.dk/forums/t/108327.aspx?PageIndex=1

Amino-karma 35
Fra København
Tilmeldt 17. aug 09
Indlæg ialt: 9

Steffen Bilde
Skrevet 17-02-2011 kl. 23:18

Det må du undskylde..- Tak for hjælpen, Magnus.

Amino-karma 20
Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. feb 12
Indlæg ialt: 6

Pernille Andersen
Fra ergomentor
Skrevet 06-02-2012 kl. 12:43

Hej Steffen.

Skærmbriller er fradragsberettiget i virksomheden (uanset om du er ansat eller selvstændig), men det kræver, at det er skærmbriller og ikke læsebriller/privatbriller.

Det det handler om er om brillerne er beregnet til at kompensere for den aldersbetingede langsynethed (på nært hold), som kommer snigende, når man nærmer sig de ca. 45 år. Skærmbriller er pr. definition en ekstra brille ud over dine normale, private briller (gå briller eller læsebriller), som passer til arbejde på skærm (skærmafstand og -højde) - de er normalt også egnet til at læse med (har flere styrker).

Du skal altså principielt være over 45 for at have skærmbriller og dermed være berettiget til at trække dem fra. Og du har i så fald i forvejen briller (eller linser), som ikke passer, når du skal arbejde ved din skærm.

Yderligere oplysninger om skærmbriller får du her:

http://www.danskerhvervsoptik.dk/Default.aspx

og her:

http://www.ergomentor.dk/skaermbriller-og-skaerme

Håber det er til nytte!

Amino-karma 1.735
Fra København
Tilmeldt 10. okt 09
Indlæg ialt: 432
Amino Plus
E. Mortensen
Skrevet 06-02-2012 kl. 13:05

Det er også et krav at du i forvejen ikke bruger/ejer briller, der har samme funktion som "skærmbrillerne".

Amino-karma 20
Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. feb 12

Pernille Andersen
Fra ergomentor
Skrevet 07-02-2012 kl. 13:20

Ja, det kan man godt sige: Kravet er, at dine egne briller/linser ikke egner sig - og det handler dels om, hvilken type briller, du aktuelt har privat, men også om, hvor gammel du er:

Som 47 årig kunne jeg fx fint anvende mine private briller med glidende overgang også til skærmarbejde, men da jeg blev 50 gik den ikke længere, og så måtte jeg anskaffe et par skærmbriller med glidende overgang for at kunne sidde med normal hovedstilling foran min skærm.

I sidste instans er det optikeren, der vurderer behovet for skærmbriller, men det kan naturligvis alene dækkes med briller med "skærmbrilleglas".

MVH

Pernille Andersen

Amino-karma 1.735
Fra København
Tilmeldt 10. okt 09
Indlæg ialt: 432
Amino Plus
E. Mortensen
Skrevet 07-02-2012 kl. 19:51
Optiker vurderer behov for skærmbriller, SKAT beslutter i sidste ende om de er frdragsberettigede. Det er to separate processer.
Amino-karma 20
Fra 2730 Herlev
Tilmeldt 6. feb 12

Pernille Andersen
Fra ergomentor
Skrevet 07-02-2012 kl. 20:57

Ja, det er rigtigt, men Skats afgørelse baserer sig på, om det rent faktisk er skærmbriller, eller om man prøver at snyde på vægten og trække sine private briller fra i skat. Det er alt sammen et spørgsmål om glastypen (og i enkelte tilfælde et spørgsmål om monteringen af glassene (hvis man har meget stærke briller)).

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)

RSS-feed

Administration & Finansiering er venligst sponseret af: