Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotograf kontrakt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Da jeg skal til at starte en virksomhed, hvis produkter skal sælges gennem hjemmeside, ville jeg gerne have taget billeder af mine produkter. Jeg har derfor kontaktet en af mine gode kammerater, hvis ven er amatør fotograf. Han ville utrolig gerne hjælpe mig med at tage billederne.

 

Spørgsmål:

Skal man indgå en "kontrakt", da de billeder af mine produkter skal tilhøre mig, og ikke ham. Er det her nok, selv at skrive en kontrakt ned, hvorpå min fotograf har sat sin underskrift på, at billederne han tager tilhøre mig?

 

Eller findes der andre metoder hvorpå man kan sikre sig, retten til disse billeder der bliver taget?

 

 

Jeg ved måske det er lidt "sølle" spørgsmål, men jeg går meget op i at det hele forgår ordenlig og efter bogen. Samtdig med at jeg ikke får problemer, hvis fotografen en dag står og siger: det er mine billeder - og jeg deraf ikke må bruge dem.


Tak for din opmærksomhed

 

Mvh RS

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej RS


Jeg er selv professionel fotograf, og hvis du søger en sådan er du velkommen til at kontakte mig.

Nu til dit spørgsmål:

Ifølge ophavsretsloven har fotografen altid ophavsretten. D.v.s. at fotografen ejer billedet.
Som billedkøber får du brugsretten til billedet. Der kan være forskellige begrænsninger i din brugsret, men de skal være beskrevet i ordre bekræftigelsen. Normalt her i landet, så køber billedkøberen brugsretten til billedet, mere eller mindre ubegrænset. Dog vil der oftest være restriktioner på modebilleder. Fx må de kun bruges i 6 mdr. Modellerne har nogle ret restriktive krav.

Hvis du ønsker at købe ophavsretten, SKAL dette foregå ved en kontrakt og et højt vederlag. I mine 12 år i branchen har jeg dog aldrig mødt nogen, som ønskede dette. Også fordi man blot skal huske at aftale, hvad der er omfattet af brugsretten. I praksis i dette tilfælde, kan jeg dog ikke se noget problem. Hvis du skulle bruge mig, vil den normale aftale være at du får brugsretten til billedet til brug i dine kampagner. (på website, katalog og intern brug) Du har ikke ret til at videresælge billedet, eller på anden måde gøre billedet til genstand for salg.

Som sagt, så kan jeg ikke se nogen problemer, sålænge det af ordre bekræftigelsen fremgår hvad din brugsret indeholder.

Ophavsretsloven kan læses på: http://www.kum.dk/sw5905.asp
Du kan også læse mere på: http://www.ophavsret.dk/

Håber at du kan bruge ovenstående.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Claus Lavendt
 

Tusind tak for din besvarelse, det var lige det jeg skulle bruge. Men du syntes med dine erfaringer det vil være fjollet for mig, at få ophavsret på disse produkter. Jeg går måske bare for meget i detaljer og er for kritisk. Syntes bare det er er god ide at have styr på det hele, inden man starter noget.

 

Så får han bare lov at have ophavsretten.

 

Tak for dit dybdegående svar

 

Mvh RS


Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg vil bare lige kommentere på det med om man kan gå for meget i detaljer især når det handler om venner og bekendte.

Når man starter som selvstændig er det naturligt at man bruger sit eksisterende netværk når man skal løse problemer og opgaver. Men når man handler med venner og bekendte er det faktisk endnu mere vigtigt og have lidt styr på formalia, så man undgår at der er nogle forventninger som man lige glemmer at snakke om.

Det er altid nemmere at snakke om tingene før man evt. er blevet uvenner over et eller andet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 07
Indlæg ialt: 776
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jon Hauge
 

Vil du så anbefale, jeg får lavet en kontrakt, der indeholder de væsenligste ting indenfor betingelser osv. og så vi begge skriver under på den, for ikke at der skal komme fremtidige problemer?

Mvh RS


Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 21-02-2007 09:50:06
Forfatter: RS
Hej Jon Hauge

Vil du så anbefale, jeg får lavet en kontrakt, der indeholder de væsenligste ting indenfor betingelser osv. og så vi begge skriver under på den, for ikke at der skal komme fremtidige problemer?

Mvh RS




Hej RS,

I det her tilfælde tror jeg at det er nok at du tager udgangspunkt i indlæget fra Claus Lavendt og formulerer et kort skriv hvor der står at du til alle tider har den fulde ubegrænsede brugsret over billederne.


Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej RS

 

Jan Hauge har egentlig sagt det meget tydeligt: Få det ned på skrift.

 

Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at gå for meget i detaljer, men på dette punkt er det vigtigt at have tingene på plads. Din amatørfotograf kan jo reelt lukke din side, hvis I ikke har tingene på plads, og I så efterfølgende ryger ud i én eller anden underlig tvist. Eller hvis han dør, kan hans arvinger måske finde på at gøre væsen af sig - og dem er du muligvis ikke lige så gode venner med - om 25 år?

Jeg er selv et godtroende menneske, men jeg har aldrig oplevet nogen, der ikke kunne forstå væsentligheden af en kontrakt - også blandt venner og familie.

 

mvh Hans

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ved godt at det er en gammel floskel, men jeg syntes at den holder vand:



"Kontrakter laver man mens man er gode venner, og tager dem frem når man bliver uvenner"



Ja den originale sætning går vist ikke helt sådan, men meningen er den samme



Tilmeldt 7. Jul 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Er godt klar over hvor gammelt debattenm er :)

Men er i lignende situation.

Hvad nu hvis man får en til at tage billeder af modeller med ens varer (tøj) som skal trykkes med videresalg for øje, og er bange for fotografen bruger det samme billeder eller sælger det videre til en anden om et par år?

Man har da mest lyst til at have ophavsret over billederne :)

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Zipp-it

Som du kan se af de andre svar så kan du pr. deffinition ikke få ophavsretten - med mndre det er dig der har trykket på knappen da billedet blev taget.

Men hvis du vil være sikker på fotografen ikke bruger billederne i andre sammenhænge - så er de jo noget man kan lave en skriftlig aftale med fotografen om - med mig kan du i hvert tilfælde.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)