Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Absolutte eller relative stier

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 24. Aug 09
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ny i SEO og vil høre om det er at fortrække at lave absolutte stier når man koder, så man slipper for at robotten kan komme ind på domænet uden www og derved kan finde duplicate content?

Hvis det er tilfældet, er det så at fortrække at sætte en redirect op i .htaccess så alle requests uden www bliver redirected til deres www-version?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey

Først og fremmest skal du lige læse lidt om Duplicate Content

Om du bruger det ene eller det andet når du linker internt, er på sin vis lige meget når vi snakker SEO, det der dog er smartest er hvis du gør det samme hele vejen. altså vælger en vej og så går den.

Der hvor du kan få problemer når du fx bruger absolutte stier, er hvis du en dag tænker, hmm jeg vil hellere have et andet domænenavn, så skal du til at rette hver en side hvor du har lavet intern linkbuilding på. og alt fter hvordan det system du bruger er bygget og hvor mange sider du har, så kan dette godt blive ret omfattende. Man kan dog gøre det ved søg erstat i de flade filer hvis man bruger sådanne eller i databasen hvis man bruger det. Men det vil du i hvert fald ikke få problemer med hvis du bruger relative stier.

Der hvor relative stier også gør en smule gavn er det at holde filstørrelsen lidt nede, ikke meget men lidt. da du jo helt undgår at skrive domænenavnet, og dermed spare de antal tegn det nu måtte fylde gange de antal links som nu er på en given side. det kommer selvfølgelig an på hvilken hjemmeside du har gang i hvor meget du spare i filstørrelse, men et lille eksempel kunne være amino :) jep de er altid gode at lave eksempler med (selvom de allerede har relative stier).

De vil spare 19 tegn = ca 19 bytes pr link, på forsiden har de ca 600 links hvor de fleste er interne. 600x19=11400bytes altså ca 11 kb kan spares på at lave relative urler :) det er ret meget. men igen det er jo forskelligt fra side til side hvor meget der vil kunne blive sparet, men jeg ser ikke nogen grund til ikke at spare dem væk.

Men i forhold til det at undgå Duplicate Content så er er det ikke noget jeg ville spekulere i, da du jo selv nævner en metode til at undgå at det bliver et problem lige på det punkt. Nemlig at opsætte en 301 redirect fra det ene domæne til det andet.

Så mit svar vil være, brug relative stier og lav den 301 redirect i din htaccess. Så fylder filen lidt mindre, hvilket er godt for din hjemmesides hastighed og du undgår DC lige på www / non-www punktet.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra København
Tilmeldt 24. Aug 09
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det fyldestgørende svar.

Min tanke var bare hvis en crawler kom ind på mitdomæne.dk og der blev linket til mitdomæne.dk/blog og crawleren en anden dag kom ind på www.mitdomæne.dk og derefter fandt www.mitdomæne.dk/blog og troede det var en duplikat af mitdomæne.dk/blog - men crawlerne er måske intelligente nok til at kunne se at det er samme side som bliver leveret?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Dofs:

Tak for det fyldestgørende svar.

Min tanke var bare hvis en crawler kom ind på mitdomæne.dk og der blev linket til mitdomæne.dk/blog og crawleren en anden dag kom ind på www.mitdomæne.dk og derefter fandt www.mitdomæne.dk/blog og troede det var en duplikat af mitdomæne.dk/blog - men crawlerne er måske intelligente nok til at kunne se at det er samme side som bliver leveret?

Man skal ikke stole på at crawlerne er intelligente :)

Men grunden til jeg siger at det ikke er duplicate content, er fordi du selv nævner løsningen på www / non-www problematikken, nemlig redirect via htaccess. så vil crawlerne jo aldrig lande på de side som der bliver redirected væk fra, og derfor vil de jo heller ikke indeksere indholdet, og dermed heller ikke opdage at du har absolutte stier.

Det svare lidt til hvis vi sagde at du har www domænet som hoveddomænet, men du 301 redirecter så fra domænet uden www til domænet med www via htaccess filen. Men så fordi du gerne vil være sikker på at google ikke crawler domænet uden www, putter du en robots noindex metatag på siden når de kommer forbi domænet uden www. Google vil jo aldrig se det tag, eller noget tag, da du jo redirecter dem væk fra siden.

Så det er skam derfor, du nævner selv løsningen, og jeg fortæller hvorfor det er godt at bruge relative stier, og hvorfor absolutte stier ikke vil gøre noget i dit tilfælde.

så som jeg skriver brug relative stier, og spar nogen kb i filstørrelsen, og 301 redirect fra den ene domæne til det andet.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)