Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedskonstruktion - Gode Råd Søges

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg søger et par gode råd til hvordan jeg klogest (billigst, lettes, bedst) konstruer følgende scenarie.  

Jeg har et driftsselskab (ApS) sammen med en partner, hvor jeg ejer størstedelen. Min del af driftsselskabet er ejet af mit holdingselskab, min partner har intet holdning selskab og ejer altså hans del direkte.

Vi har igennem det sidste årstid arbejde på et brancheprojekt, og får altså nu vores konkurrenter som kunder, og skal derfor til at sende dem fakturaer mv. I den forbindelse er det ikke kogt at have et alt for tæt link til driftsselskabet, og vi har derfor talt om at få et selvstændigt CVR nummer, til det nye projekt. Projektet har samme ejer fordeling som drifts selskabet, og kunne muligvis oprettes som en form for datterselskab. Alternativt kunne vi også lave et nyt ApS elle I/S, men hvad er klogest, koster mindst og kræver mindst arbejde?

Det skal siges at vi i øjeblikket selv laver driftsselskabets regnskaber, da vi falder udenfor revisionspligten (mit holdingselskab bliver naturligvis revideret).  

Tilmeldt 13. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kan hjælpe?

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se problemet i at fakturer direkte fra driftsselskabet. Hvorvidt der skal oprettes en særskilt enhed afhænger selvfølgelig også om det er et enestående tilfælde eller om i forventer der kommer flere at disse aktiviteter fremadrettet.

Jeg vil dog komme med et forsalg alligevel Smile

Man kunne lave en skattefri tilførsel af aktiviteten nedad i strukturen, således at der etableres et nyt datterselskab under det oprindelige driftsselskab. Dette medfører:

  • Et sambeskatnings forhold
  • At der kan udloddes skattefrit udbyttet op til det gamle driftsselskab
  • At aktierne senere kan sælges skattefrit (påvirker mest dit partner, som ved f.eks. oprettelse af et søsterselskab fortsat ville eje aktierne personligt)

Dog vil der i forbindelse med tilførslen opstår et holding krav på 3 år.

Tilmeldt 13. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som sådan heller ikke et problem af fakturer direkte fra driftsselskabet, men der er en tindens i branchen til at ingen vil støtte op om hinanden, og derfor er der støre sandsynlighed for at projektet lykkes, hvis det fremstår som et selvstændigt initiativ. I øvrigt er det et projekt der vil blive gentaget en gang årligt.

Hvordan er revisions reglerne for datterselskaber? Bliver der fuld revisions pligt på både datterselskab og det oprindelige driftsselskab?

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)