Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EUROEN går bankerot

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)
Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

hej NB-import.

lige en bemærkning udenfor emnet, til en start

"Hva har bankerot med en afstemning i DK at gøre? Der er ingen sammenhæng mellem overskriften og teksten... Teksten er desuden fyldt med fejl og mangler, og afspejler mere en personlig holdning end fakta."

Du skal ikke tage dette indlæg særlig alvorligt. FS har for vane at komme med den slags personlige angreb alt for ofte. Når nogen så protesterer kalder han det for forfølgelse (af ham) og man bliver kaldt "troll" mv. Derefter bliver tråden som regel "overtaget" og udviklet sig til diverse personlige skænderier. Så mit råd: "spild ikke kræfter på at reagere".

Nå tilbage til dit emne.

Jeg ved ikke hvor meget der er subjektivt i Euro debatten. Vi vil gerne beholde vores egen mønt fordi det er dansk, men i virkeligheden fik vi vist også kronen ved indtræden i et monitært samarbejde, så msek er den ikke sælig dansk når alt kommer til alt.

Om møntfoden hedder det ene eller andet synes jeg personligt er ligegyldigt og jeg kan se det praktiske i en fælles mønt betragtet  i jordhøjde.

Noget helt andet er det nationalekonomiske. Jeg vil gerne spørge;  gør det overhovedet nogen forskel når vores krone er knyttet så tæt til Euroen som den er?

Den svenske Krone derimod har jo hele tiden stået alene og har styrket sig gennem krisen?

Hvori ville forskellen have været såfemt vi havde indført Euroen ved sidste afstemning?

bedste hilsner sören

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej NB import

Når vi snakker om det her, så er det tit følser, og udokumenterede fakta som der kommer på bordet, samt en masse spådomme, som man egentligt ikke fatter en brik af.

Sandheden er at kronen, er hængt op på Euroen, og det betyder at  vi ikke har frit spille rum over den. Og om den så hedder euro eller krone er så et fedt.

Taler vi så om at vi skal hamonere vores udgifter, så er det noget andet, og det har EU jo prøvet siden 72, ret mig bare. Og det er stadig ikke lykkes, og vil stadig ikke de næste mange år. Selvom der med udvikling og økonomisk råderum vil blive stillet krav til velfærd, i de enkelte lande.

Man vi må også se i øjnene at landene i EU er meget forskellige, og vi prioriterer forskellige ting højre og lavere, hvorfor at vi aldrig vil kunne gøre alle lande tilfredse, og det er netop det største problem. Specielt når vi snakker om de økonomiske magtfaktorer i EU.

Men min holdning er at det er ligemeget hvad man gør, det som der tæller er det vi gør og får ud af det bagefter. Og det vil så også sige at vi i DK har fået meget ud af det nej vi lavede sidst. Om vi kan gøre det igen, det må stå hen i det uvise, dog mener jeg at den regering vi har pt ikke er optimal til at skulle styrke noget bagefter, dog kan jeg lade mig blive positiv overrasket.

Så egentligt så jeg helst pt en status que, for vi har ikke styrken til at kunne forhandle. Og så vente på hvad fx England gør.

/Kenneth

Ps. Mener så heller ikke at en rød regiring ville være optimal til de forhandlinger.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

kenneth, hvad har vi fået ud af vores " Nej " ? Som du selv gør opmærksom på så er Kronen knyttet fast til Euroen.

Hvad er feks. Finlands situation i forhold til DK ?

mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sören

Nu kender jeg ikke til finlands situation. Men jeg mener da at det går fint for dem deroppe, efter min lille viden.

Og egentligt så er det vel også sagen uvedkomne, for man kan tage masser af eksempler fra forskellige lande, både uden og inden for EU, og man kan tage alle de tal man vil, men det ændre jo ikke på DK's situation.

På den anden side er det også håbløst at samligen DK med nationer, der har naturlig forkomst af råstoffer.  Eller en geografi der er væsentlig anderledes en DK's. Så reelt set så kan man vel samligne os med Holland. Som eneste land.

/Kenneth

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

sören :

Du skal ikke tage dette indlæg særlig alvorligt. FS har for vane at komme med den slags personlige angreb alt for ofte. Når nogen så protesterer kalder han det for forfølgelse (af ham) og man bliver kaldt "troll" mv. Derefter bliver tråden som regel "overtaget" og udviklet sig til diverse personlige skænderier. Så mit råd: "spild ikke kræfter på at reagere".

Jeg laver intet personligt angreb, men gør opmærksom på, at det er to forskellige ting der omtales. Eurobankerot og DKs deltagelse i Euroen. Det er forskellige faktorer, som spiller ind på hver af de to synspunkter...

Hvis Euroen går bankerot, så er det fuldstændig underordnet for DK, om man har den eller ej, for Kronen er låst fast til Euroen, og store dele af DKs eksport af betydning går til Eurolande... Så DK ryger med i faldet uanset...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

Såvidt jeg forstår er økonomerne rimeligt enige om, at Danmark har klaret sig bedre i de forgangne år - siden politikerne sidste gang spurgte om vi ville med i Euroen, end hvis vi var gået med. Mange politikere fortlte os ellers at det modsatte ville blive tilfældet.

Det understreger blot, at økonimiske forudsigelser ikke er en videnskab - det er kvalificeret gætværk.

Og det er da klart, at det gør at et flertal ikke ønsker Euroen nu. Vi har synligvis klaret os bedre uden og de forrige dommedagsprofetier vi fik serveret hvis vi stemte nej kom ikke til at passe. Jeg har svært ved at finde motivation til at sige ja.

Euro eller ej er det dog sikkert, at den Skandinaviske velfærdsmodel er under pres fra de øvrige UE lande. De ønsker harmonisering på en masse områder, der også kan få indflydelse på vores ret til at indrette vores samfund som vi ønsker. Og et klart flertal - både i den røde og størstedelen af den borgerlige lejr, i Skandinavien ønsker jo netop at bevare vores lidt specielle model her.

Går vi med i Euroen tror jeg ikke det vil blive lettere - måske endda tværtimod, at holde fast i at vi gerne vil fortsætte med vores model her i Skandinavien. Det mener jeg ellers sagtens vi kan - i et samspil med EU. Vi skal bare "lige" hve de andre til at forstå, at vi altså ikke har tænkt os at gå væk fra den model, men at vi gerne vil samarbejde på alle de punkter der ikke tvinger os væk fra en model som de fleste skandinavere gerne vil have og som faktisk fungerer rigtig godt for os.

Det er komisk når sådanne ting bliver diskuteret af folk med så lille forståelse for økonomiske sammenhænge. Man kan altid finde en "ekspert" der vil udtale sig i en retning elelr en anden.

Der er økonomiske "eksperter" der er for at øge det offentlige underskud fra der nuværende niveau, og "økonomiske" eksperter der mener det absolut modsatte.

Det simple med Euro'en er at så længe som vi har fastkurspolitik overfor Euro, så er vi fuldstændigt afhængige af den økonomiske politik i eurozonen. Med fastkurspolitikken er der ingen fordele ved at stå uden for, kun en underminering af vores internationale konkurrenceevne og en beskyttelse af hjemmemarkedserhverv med der af følgende øget omkostningsnivau i Danmark til skade for vore eksportvirksomheder.

Hvis du vil opgive fastkurspolitikken, så kan der være fordele ved at være udenfor.

Fra Espergærde
Tilmeldt 12. Feb 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

NB-Import:

Berlingeren har lavet en undersøgelse, der viser at kun 20% af danskerne mener at indkørelsen af euroen vil være til gavn for dansk økonomi.

Så lad os da bare få en Euro afstemning nr 2, Men så må det også være slut med flere Euro afstemninger.

Hvem husker ikke de dommedagsprofetier der blev lavet hvis vi stemte nej til Euroen sidste gang.

Tiden har vist at de var fulde af løgn, bare fordi de ville sidde med ved bordet (Marianne Helved med Håndtasken).

Hvis vi får euroen skal EU ved flertalsafgørelser bestemme, lønninger , pensioner, ferie  m.m. som laveste fællesnævner i EU for at harmonisere, så vi kommer på niveau med Grækenland og Rumænien.

Tror desværre ikke at en Euro afstemning nr. 2 ville blive den sidste, de vil blive ved i det uendelige med at forsøge at få os til at sige ja til Euroen, selvom danskernes oplagte valg ville være ikke at få indført Euroen endeligt.

Jeg synes ikke vi skulle have tilsluttet os denne, i mine øjne, pengemæssigt ødsle klub, EU, fra starten af, den almindelige jævne dansker kan ikke umiddelbart pege på én eneste ekstra krone i lønningsposen som følge af vores medlemsskab, og personligt kan jeg heller ikke finde flere fordele end ulemper ved hele dette menageri. Hverken som privatperson eller indehaver af min lille flytteforretning i Nordsjælland føler jeg at have vundet noget ved at være med i EU, tværtimod.

Har desværre lidt på fornemmelsen at mange af de mennesker der er så forhippede på at disse mange små tiltag måske, stille og roligt hen ad vejen, i sidste ende leder til USE (United States of Europe) selv vil høste økonomiske fordele, nogle endda enorme økonomiske fordele af disse resultater. Dette er ikke et forsøg på at tilsmudse EU eller Euroen som sådan, bare en jævn danskers syn på det hele.

Nu har vi i Danmark klaret os fint, meget fint endda, i sådan cirka 1.061 år siden Gorm Den Gamle huserede i Jylland. Så jeg tror ikke at et nej til Euroen i Danmark vil betyde vores endeligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Det er komisk

Jeg synes det er mere komisk, at du mener at spørgsmålet om Euroen er simpelt. Og endnu mere komisk, at du mener, at dem der mener noget andet end dig er komiske. Det er arrogant og latterligt.

Og jeg synes du helt glemmer hvad demokrati handler om. Det handler om at overbevise andre om ens holdinger - og så få dem til at bakke det op i handling eller stemmer. Lige nu er vi et kæmpe flertal der er imod Euroens indførelse i Danmark. Hvis du tror du får os overbevist om det modsatte ved at kalde os "komiske" så må satme tro om igen. Det vil blot øge modstanden mod dig, dine holdinger og Euroen.

Faktum er, at de dommedagsprofetier vi blev præsenteret for af dem der støtter dine holdinger IKKE holdt stik. Om det var bevidste løgne eller bare dårlig økonomisk forstand ved jeg ikke - men resultaterne er ganske tydelige. Og det er dem der har styrket modstanden mod Euroen. Like it or not.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Faktum er, at de dommedagsprofetier vi blev præsenteret for af dem der støtter dine holdinger IKKE holdt stik. Om det var bevidste løgne eller bare dårlig økonomisk forstand ved jeg ikke - men resultaterne er ganske tydelige. Og det er dem der har styrket modstanden mod Euroen. Like it or not.

Der er vel heller intet nemmere tidspunkt i verdenshistorien end pt, til at øge "Nej til Euroen i DK"...
Flere landes økonomier er kuldsejlet, og vi er pt midt i verdenshistoriens største økonomiske krise. Så det er altså nemt, at påvirke folk til at stemme NEJ her&nu, da mange normale borgere tænker meget kortsigtet.
Om et JA til euroen på længere sigt er smart eller ej, det er vidst svært at spå om. Men at bruge her&nu data, som bevis på det modsatte, det er altså dårlig argumentation... DK har over 120 MILLIARDER i underskud sidste år. Det er altså 3-4 GANGE det højeste overskud nogenside! Så har DK klaret sig godt selv? Eller sidder man i det samme snavs, som alle andre gør?

Vi er helt enige om, at som tingene ser ud pt, så er DK bedst tjent med kroner, da det giver nogle redskaber at handle med, hvis tingene går helt galt. Ik at disse redskaber kan redde DK, men man kan undgår det aller værste ting... 

Men da hele verden sejler, så giver det vel heller ingen mening, at begynde at tage så drastiske beslutninger, som en afstemning til Euroen pt? Det skulle da lige være fordi, at dansk økonomi søsejler endnu mere, og man derfor er nødtil at få hjælp fra Den Europæiske Centralbank...

Man kan sammenligne det hele lidt med skyderierne i KBH. Det var helt vildt nemt, at få strammet lovene angående våben og knive på gaderne, da det hele stod på. Stemningen var ophedet, og alle var dybt rystet over situationen...
Det er først efterfølgende, at det er gået op for mange, hvordan disse nye love påvirker dem. Bare spørg de håndværkere mm, som har haft en kniv på sig eller i bilen efter arbejde, som nu skal ruste trammer! Er de forbrydere? NEJ! Bliver de ramt af en haste behandlet lov? JA!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig at se er den samlede model vi har valgt i Danmark det som har gjort at vi relativt set har klaret os langt bedre igennem denne krise end de fleste andre lande. Et solidarisk og fleksibelt samfund er stærkest. Vi har slet ikke haft nær den samme realkreditkrise som i USA, og vores arbejdsløshed er ikke steget til nær de samme højder. Og vi er langt fra nødt til at skære så voldsomt på velfærdssystemet, som de f.eks. må i UK. Selv de mest spareivrige forslag fra den borgerlige danske regering er småting i forhold til UK. Og det er blot nogle få eksempler på, hvor vi klarer det bedre end de fleste.

Det er nok heller ikke tilfældigt at flere fra udlandet end sædvanligt har været på besøg i Danmark for at studere netop vores veldfærdsmodel, vores ganske særlige arbejdsmarkeds-model, flex-security modellem, vores særlige realkredit osv. De kan jo se, at vores resultater er bedre end deres og vil gerne lære af os.

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)