Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor bruge "Hævet til / Indskudt fra privat"?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 5. Jul 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, dette har sikkert været oppe og vende før, men jeg tillader mig alligevel at spørge!

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, men kan ikke gennemskue helt hvad jeg dog skal bruge kategorierne/kontierne "Hævet til privat" og "Indskudt fra privat" til i mit regnskab (jeg er på simpeltregnskab.dk - men det er sagen underordnet).

Juridisk er der jo ikke forskel på mig og min virksomhed, så om jeg bruger penge til private formål er vel ligegyldigt i forhold til virksomhedens regnskab/SKAT? Bruger man de to konti bare for selv at få et overblik, f.eks. så regnskab matcher indeståendet på virksomhedens bankkonto (som jo også er min konto i juridisk forstand - og som i princippet bare kunne være den samme bankkonto)?

Jeg har flere steder på nettet læst, at folk skriver at de bogfører, når de "trækker penge ud" af deres enkeltmandsvirksomhed - men i sidste ende er der jo tale om samme kasse, så er det i bund og grund ikke bare noget vrøvl at sige sådan, når virksomheden og indehaveren er den samme juridiske enhed?

Synes jeg er lidt forvirret over det, selvom jeg har en fornemmelse af, at jeg ikke burde være det! :-)

Med venlig hilsen
Jakob Jørgensen 

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har som sådan ret, men mange bruger kontiene til, hvis de køber noget privat på firma kontoen, da de ikke har fradrag for det og kan smide det i resultatsopgørelsen.

Men der hvor det har størst betydning er ved VSO, hvor hæverækkefølgen har betydning og større hævninger påvirker din minimums personlig indkomst. Prøv at læs lidt om VSO og du vil se, hvorfor det har betydning.
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)