Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms service ydelser/ løn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

 

Jeg sidder her med en problemstilling jeg ikke kan afklare fra andre indlæg og debatter her på Amino. Jeg sidder og skal lave Moms regnskab for første gang.

Jeg sælger en varer som er et abonnement for en anden virksomhed og man kan sige at jeg er mellemmanden. Jeg tjener 100 kr. inden moms hvergang jeg sælger et af disse abonnementer.

Dvs. jeg får 100-25%=75 kr. jeg har samtidig nogle sælgere der får 50% af overskuddet fra hvert salg.

 

Dvs. 75 kr.-50%= 37,5 kr. til sælger og 37,5 kr. til mig selv.

Disse 25 kr. jeg så har betalt i moms til at starte med, kan jeg trække dem fra til lønudgifter eller noget eller er de bare mistet?

 

Med venlig hilsen Joachim 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Joachim

Indledningsvis er moms ikke noget, som du kan bruge i forbindelse med kalkulationer, idet moms opkræves til videre afregning til SKAT. Moms er ikke noget du mister, men derimod noget du låner til senere afregning.

Hvis du skal trække moms ud af et momsbelagt beløb, så er det 20%, der skal anvendes, således kr. 100,00 - moms = kr. 80,00

Hilsen

Tonny

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, mange tak for svaret.

Jeg vil bare gerne have skåret det endnu mere ud i pap :-D. Hvordan foregår dette i praksis. Skal jeg notere hvergang jeg sælger et abonnement og så i slutningen af kvartalet indgive denne moms?

 

Og skal jeg så på dette tidspunkt være nervøs for at få et kæmpe moms smæk eller skal jeg lægge nogle penge til side fra salgene? Du siger at moms er noget man låner til senere afregning, men dette er vel kun tilfældet, hvis man laver nogle aktiviteter hvor momsen er berettiget til at blive modregnet? Hvilket jeg er i tvivl om det er når mit produkt er et service produkt og mine udgifter derfor går til løn og ikke til produkter.

 

Som i sikkert kan hører er jeg i vildrede og sætter derfor meget pris på fyldstgørende og uddybende svar.

 

Med venlig hilsen Joachim-

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Joachim Elmegaard:
Jeg vil bare gerne have skåret det endnu mere ud i pap :-D. Hvordan foregår dette i praksis. Skal jeg notere hvergang jeg sælger et abonnement og så i slutningen af kvartalet indgive denne moms?

Du bør/skal foretage en bogføring af dine indtægter og udgifter m.v. jvf. bogføringsloven.

Du skal derfor opgøre dit momstilsvar typisk hvert kvartal, således den opgjorte moms afregnes efter kvartalet med 1 måned og 10 dages frist.

Joachim Elmegaard:
Og skal jeg så på dette tidspunkt være nervøs for at få et kæmpe moms smæk eller skal jeg lægge nogle penge til side fra salgene? Du siger at moms er noget man låner til senere afregning, men dette er vel kun tilfældet, hvis man laver nogle aktiviteter hvor momsen er berettiget til at blive modregnet? Hvilket jeg er i tvivl om det er når mit produkt er et service produkt og mine udgifter derfor går til løn og ikke til produkter.

Hvis du foretager en løbende bogføring, så vil du kunne følge det samlede momstilsvar. Der er alt andet lige også indgående moms (købsmoms) i din virksomhed, eks. telefon, internet, EDB, m.v., hvor momsen på disse poster kan modregnes i den udgående moms (salgsmoms).

Jeg vil dog råde dig til (som jeg ofte gør med nystartede) at oprette en separat bankkonto, hvor du kan overføre din salgsmoms løbende, så der ved afregning af momsen kan betales herfra. Dette vil så give et mindre overskud løbende, som følge af den indgående moms. Herved sikres også, at du ikke pludselig får et, som du skriver "kæmpe moms smæk".

Hilsen

Tonny

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny. Mange tak for svaret. Jeg sætter stor pris på det.

Jeg har fået forståelsen nu og jeg vil nu gå ned og oprette en separat konto til moms.

Lige nu fører jeg min bogføring i et Excel ark, i et såkaldt driftsbudget og gemmer kvitteringer fra indtægter og udgifter i et ringbind. Vil du anbefale at bruge et online regnskabsprogram? Og i så fald hvilket? 

Ved du forresten om man skal have en revisor til at afslutte ens regnskab eller er det noget man selv kan gøre?

 

Med venlig hilsen Joachim

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Joachim Elmegaard:
Jeg har fået forståelsen nu og jeg vil nu gå ned og oprette en separat konto til moms.

Yes

Joachim Elmegaard:
Lige nu fører jeg min bogføring i et Excel ark, i et såkaldt driftsbudget og gemmer kvitteringer fra indtægter og udgifter i et ringbind. Vil du anbefale at bruge et online regnskabsprogram? Og i så fald hvilket? 

Indtil videre og så længe du føler, at du har et overblik kan Excel anvendes. Når du har brug for et regnskabsprogram, så afhænger det meget af dit eget temperament, da der findes mange rigtige gode løsninger, såvel online som almindelige.

Joachim Elmegaard:
Ved du forresten om man skal have en revisor til at afslutte ens regnskab eller er det noget man selv kan gøre?

Du behøver ikke nødvendigvis en revisor eller anden regnskabskyndig til afslutning af regnskabet. Jeg vil dog nok på baggrund af denne tråd, at du får en til at gennemgå dit regnskab, så du i givet fald får alle de fradrag, som du er berettiget til.

Hilsen

Tonny

Fra Kbh. Syd
Tilmeldt 27. Sep 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, det vil jeg gøre og endnu en gang tak for de uddybende svar.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)