Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webhost? hvem vælger man og hvad får man?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 25. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer.

Jeg er helt ny her på amino, og helt ny som "entrepreneur" også.

Jeg er i gang med at starte en internet baseret virksomhed, og har brug for en host til at hoste mit site. Jeg er helt "grøn" på området, og har aldrig rodet med websites før.

Mine krav er: En host der ingen begrænsninger har, på hverken disk space eller data transfer, derudover skal der være en så høj up-time som muligt.

Sitet er kun på det danske marked til en start, men skal udvides asap til andre lande.

Har kigget lidt på følgende: Hostmonster, FatCow Green hosting og Go Daddy.

Til sidst men ikke mindst så skal det heller ikke koste kassen, har set eksempler på ca 12.000kr. om måneden og det er ikke en option.

Dertil kommer mit spørgsmål. Hvem vælger man og hvorfor?

Med venlig hilsen

Tai Ørlund

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 147
Fra  Brickmedia Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal vælge din udbyder udfra hvilket system dit website skal ligge i. Hvis det er et simpelt CMS som f.eks. joomla, så kan one.com måske klare dine behov, men er det mere avancerede løsninger, så skal du ha' en mere "sikker" udbyder. eksemplevis scannet, phdhosting, eller lignende ... Det handler om systemunderstøttelse, sikkerhed og andre faktorere.  

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det du skriver er at det skal have ubegrænset ressourcer, højest kvalitet og må ikke koste noget?

Normalt plejer man at sige: "Pick two" til den slags spørgsmål.

Spøg til side, der er ingen der sælger den slags services. Det er derfor du har set eksempler på 12.000kr om måneden. Disk/CPU ressourcer koster penge, trafik koster penge og en høj oppetid kræver redundans og viden som koster penge. Det fås ikke billigt, da de fleste hostingfirmaer ikke er sat i verden af filantropiske formål.

Men hvis du nedsætter dine krav lidt fra "uendelig" og finder ud af hvor meget trafik, disk og cpu du reelt har brug for, samt hvad dit budget er, så er det nok nemmere at rådgive dig om hvor du får den højeste oppetid til den bedste pris indenfor de rammer. ;-)

Tilmeldt 25. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Budgettet kunne eksempelsvis være 2-3000,-/mdr.
Men forstår ikke helt de mange penge, Hostmaster tilbyder eks. unlimited transfer og disk space for ca 4$/mdr. så for mig lyder de 12k af lidt meget for en i øvrigt dansk udbyder med meget lille transfer og disk space.

Jeg er dog grøn inden for dette område, så jeg har behov for lidt hjælp, vil bare ikke poste unødigt mange økonomiske ressourcer, i en hosting. for de 12k/mdr kan jeg selv erhverve mig en server som nok skal kunne trække det nødvendige inkl forbindelse.

Betyder det noget hvilket land hosten ligger i?

Med venlig hilsen

Tai Ørlund

 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt er webhost der tilbyder "unlimited transfer" eller andet ubegrænset nogen man skal holde sig fra. Det er er som regel virksomheder der satser på at de kan sælge en vare der på papiret er ubegrænset, men at du aldrig får brug for den, eller sørger for at begrænse systemerne på anden måde så det ikke er muligt at trække ubegrænset trafik. Der er ingen hosts der har råd til at tilbyde ubegrænset trafik og båndbredde til discountpriser. Det er altid et game for webhosten på hvor meget de enkelte kunder bruger og som seriøs indkøber bør du købe noget hvor du ved præcis hvad kontrakten indeholder og ikke satse på leverandørens lune og fortolkning.

Fri trafik er et marketing-stunt som ofte indeholder en "fair-use" klausul der er så gummi-agtig at du aldrig kan vide om de lige pludselig en dag lukker forbindelsen. Hvis dit projekt kræver et stort-trafikforbrug kan du være sikker på at du på et tidspunkt får af vide at du overskrider deres fair use politik, da den de fleste steder er lavet ud fra en beregning omkring små webhoteller der trækker minimalt med trafik. Så er spørgsmålet bare hvornår det sker, om selve serveren kan følge med og båndbredden til den er stor nok.

Det er nemt nok at tilbyde fri trafik hvis der kun er en 10mbit forbindelse eller lignende til serveren. Så har du fri trafik, men stadigvæk en begrænsning på hvad der kan komme igennem "døren" og så er fri trafik ligegyldigt. Problemet er bare at med f.eks. en 10mbit linje så klarer serveren sig ikke særlig godt hvis du har peak-perioder med mange besøgende for så risikerer de at stå i kø uden for døren og vente på at komme ind fordi døren ikke er bred nok. Så er det bedre at betale for 100GB trafik på en 1GB linje hvis de 100GB alle bliver trukke lørdag aften mens der er vild med dans fordi du har det officielle afstemningsforum eller lignende.

Det samme gælder alle andre former for resourcer (disk og cpu m.v.). Hvis de er ubegrænset på papiret kan du være sikker på at der alligevel er et øvre loft et sted, den eneste forskel er at du ikke ved hvornår du rammer det og så kan gå at være nervøs for det.

Det betyder noget hvilket land serveren ligger i afhængig af hvor dine besøgende kommer fra. Selvom afstanden digitalt er mindre end fysisk er der stadigvæk latency-udfordringer og andre ting. Så det er en god tommelfingerregel at komme så tæt på sine kunder som mulig. Skal du servicere mange kunder over hele verden et det fornuftigt at have flere lokationer rundt omkring de forskellige knudepunkter.

Du skal heller ikke kun kigge på hvad du får af plads og trafik m.v. for dine penge når du vælger et sted til dine projekter. Det er lige så vigtig at du kan stole på virksomheden, at den stadigvæk lever om 6-12-24 måneder, at supporten svarer relativt hurtigt i forhold til problemets kritiske niveau, at deres backup rent faktisk bliver taget og virker osv.

Det er derfor ordentlige webhosts koster penge (ikke at pris behøver at være et kvalitetstegn - generelt koster tingene en del mere i Danmark end f.eks. Sverige, især trafik da de har en Tier 1 i Sverige i form af TeliaSonora) fordi mennesker og viden og ordentlig udstyr koster penge. Så kan det godt være man kan sælge noget billigt pga stordriftsfordele, med et par studentermedhjælpere der besvare support eller fordi man gambler og håber at det man taber på karusellerne får man ind på rutsjebanen.

Det kan være så bare vanskeligt for dig som kunde at gennemskue om du er en karusel eller en rutsjebane, så derfor er det langt hen af vejen at foretrække, at få nogen priser der virker som om leverandøren rent faktisk kan leve af det og yde en ordentlig service der passer til ens behov, uden at han behøver at hente gevinsten hjem et andet sted.

Hvis man er verdens dygtigste system-administrator har man måske ikke brug for hjælp og support og så kan man gå efter en billig discountløsning fordi man ved hvad man skal gøre når det går galt. Hvis man ikke ved noget om systemadministration osv, så er det som regel gode penge givet ud at handle hos en webhost der er lidt mindre, koster lidt mere, men har tid til at hjælpe en og besvare ens spørgsmål med andet end bare et link til en FAQ. Især hvis det er et vigtigt projekt man hoster og som man selv lever af. Så det er også en ting man skal tage med i sine overvejelser. :-)

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Mar 10
Indlæg ialt: 139
Fra  Freewebsite-service.com Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tai

Hvis det har din interesse, kan du lav din egen hjemmeside nemt og gratis hos os, hvor du helt selv kan lave hjemmesiden uden det kræver nogen viden om programmering og hvor du kan få den hostet gratis.

Du kan lave en gratis hjemmeside uden reklamer eller begrænsninger i sideantal eller plads, det er ganske let at oprette forskellige sidetyper og vælge designs. Det kommer naturligvis an på dine behov og om du selv ønsker at lave en hjemmeside eller om du vil have andre til det.

Det er helt op til dig selv, men nu kender du til muligheden.

Held og lykke med din virksomhed.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Freewebsite:

Du kan lave en gratis hjemmeside uden reklamer eller begrænsninger i sideantal eller plads, det er ganske let at oprette forskellige sidetyper og vælge designs. Det kommer naturligvis an på dine behov og om du selv ønsker at lave en hjemmeside eller om du vil have andre til det.

Så det vil sige at hvis jeg laver et website og ligger en video op af min kat der laver noget sjov og får den på forsiden af icanhascheezeburger, digg.com og reddit m.v. hvorefter den trækker 15-20TB trafik over en måned, så er det stadigvæk gratis? :)

Tilmeldt 25. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Smile

Ville ellers gerne tage mod dit tilbud, men siden er af et så stort omfang så det vil desværre ikke være en mulighed. Jeg har outsourcet selve opbygningen af hjemmesiden, og det bliver med 99% sikkerhed en dansk/kinesisk virksomhed der tager sig af det.

Med venlig hilsen

Tai Ørlund

PS.

Men måske det bliver relevant senere.

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tai Lovatt Ørlund:

Hej Smile

Ville ellers gerne tage mod dit tilbud, men siden er af et så stort omfang så det vil desværre ikke være en mulighed. Jeg har outsourcet selve opbygningen af hjemmesiden, og det bliver med 99% sikkerhed en dansk/kinesisk virksomhed der tager sig af det.

Med venlig hilsen

Tai Ørlund

PS.

Men måske det bliver relevant senere.

Men du kan da ikke bestille en host foer du ved hvilke tekniske krav der er til hosten. Hvad hvis du ender med en host som ikke har den software(Database/udviklings sprog, extra tools)  installeret du skal bruge.  Mit hint er at lade firmaet der laver din loesning vaelge en host.

ps: Det du soeger er nok ogsaa en host(Typisk en virtual server) hvor du betaler for de resourcer du bruger, saaledes at jo flere brugerer du faar, jo mere vil det typisk koste dig. Det er den eneste maade du er rimelig garenteret ikke at loebe toer for resourcer da din host jo saa vil vaere intereseret i at give dig alt hvad du skal bruge da du jo betaler for det.

 

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tai, hvis det alligevel er så stort et system at det kan retfærdiggøre en pris på 2000-3000 kr til hosting om måneden så overvej en virtuel server og få dit eksterne firma til at sætte den op eller hyr en sysadmin til at sætte den op og passe den. Du for formodentlig alligevel brug for en sys-admin hvis siden er et større koncept. :)

I den retning kan jeg foreslå at kigge på http://glesys.com/

De er nogen svenske gutter som vi lige er stødt på i forbindelse med et andet projekt som hoster hos dem og vi er i gang med at evaluere dem på vegne af vores kunde. Indtil videre er deres priser godt i bund og systemerne er et godt stykke over middel, så medmindre de har skjulte skeletter i skabet som vi ikke har opdaget endnu så tror jeg de kan være et godt sted at starte.

Det er et par nørder der har et hostingfirma og det ligger i sverige så trafikken er latterlig billig i forhold til danske priser (primært fordi mange danskere alligevel router igennem sverige hvor der er en tier 1). De er dog ikke mere nørder end at de har bygger deres egen serverhal her de sidste par måneder, så der strømmer også lidt penge igennem forretningen:

http://www.facebook.com/glesys

 

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)