Generelt er webhost der tilbyder "unlimited transfer" eller andet ubegrænset nogen man skal holde sig fra. Det er er som regel virksomheder der satser på at de kan sælge en vare der på papiret er ubegrænset, men at du aldrig får brug for den, eller sørger for at begrænse systemerne på anden måde så det ikke er muligt at trække ubegrænset trafik. Der er ingen hosts der har råd til at tilbyde ubegrænset trafik og båndbredde til discountpriser. Det er altid et game for webhosten på hvor meget de enkelte kunder bruger og som seriøs indkøber bør du købe noget hvor du ved præcis hvad kontrakten indeholder og ikke satse på leverandørens lune og fortolkning.
Fri trafik er et marketing-stunt som ofte indeholder en "fair-use" klausul der er så gummi-agtig at du aldrig kan vide om de lige pludselig en dag lukker forbindelsen. Hvis dit projekt kræver et stort-trafikforbrug kan du være sikker på at du på et tidspunkt får af vide at du overskrider deres fair use politik, da den de fleste steder er lavet ud fra en beregning omkring små webhoteller der trækker minimalt med trafik. Så er spørgsmålet bare hvornår det sker, om selve serveren kan følge med og båndbredden til den er stor nok.
Det er nemt nok at tilbyde fri trafik hvis der kun er en 10mbit forbindelse eller lignende til serveren. Så har du fri trafik, men stadigvæk en begrænsning på hvad der kan komme igennem "døren" og så er fri trafik ligegyldigt. Problemet er bare at med f.eks. en 10mbit linje så klarer serveren sig ikke særlig godt hvis du har peak-perioder med mange besøgende for så risikerer de at stå i kø uden for døren og vente på at komme ind fordi døren ikke er bred nok. Så er det bedre at betale for 100GB trafik på en 1GB linje hvis de 100GB alle bliver trukke lørdag aften mens der er vild med dans fordi du har det officielle afstemningsforum eller lignende.
Det samme gælder alle andre former for resourcer (disk og cpu m.v.). Hvis de er ubegrænset på papiret kan du være sikker på at der alligevel er et øvre loft et sted, den eneste forskel er at du ikke ved hvornår du rammer det og så kan gå at være nervøs for det.
Det betyder noget hvilket land serveren ligger i afhængig af hvor dine besøgende kommer fra. Selvom afstanden digitalt er mindre end fysisk er der stadigvæk latency-udfordringer og andre ting. Så det er en god tommelfingerregel at komme så tæt på sine kunder som mulig. Skal du servicere mange kunder over hele verden et det fornuftigt at have flere lokationer rundt omkring de forskellige knudepunkter.
Du skal heller ikke kun kigge på hvad du får af plads og trafik m.v. for dine penge når du vælger et sted til dine projekter. Det er lige så vigtig at du kan stole på virksomheden, at den stadigvæk lever om 6-12-24 måneder, at supporten svarer relativt hurtigt i forhold til problemets kritiske niveau, at deres backup rent faktisk bliver taget og virker osv.
Det er derfor ordentlige webhosts koster penge (ikke at pris behøver at være et kvalitetstegn - generelt koster tingene en del mere i Danmark end f.eks. Sverige, især trafik da de har en Tier 1 i Sverige i form af TeliaSonora) fordi mennesker og viden og ordentlig udstyr koster penge. Så kan det godt være man kan sælge noget billigt pga stordriftsfordele, med et par studentermedhjælpere der besvare support eller fordi man gambler og håber at det man taber på karusellerne får man ind på rutsjebanen.
Det kan være så bare vanskeligt for dig som kunde at gennemskue om du er en karusel eller en rutsjebane, så derfor er det langt hen af vejen at foretrække, at få nogen priser der virker som om leverandøren rent faktisk kan leve af det og yde en ordentlig service der passer til ens behov, uden at han behøver at hente gevinsten hjem et andet sted.
Hvis man er verdens dygtigste system-administrator har man måske ikke brug for hjælp og support og så kan man gå efter en billig discountløsning fordi man ved hvad man skal gøre når det går galt. Hvis man ikke ved noget om systemadministration osv, så er det som regel gode penge givet ud at handle hos en webhost der er lidt mindre, koster lidt mere, men har tid til at hjælpe en og besvare ens spørgsmål med andet end bare et link til en FAQ. Især hvis det er et vigtigt projekt man hoster og som man selv lever af. Så det er også en ting man skal tage med i sine overvejelser. :-)