Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på bog omslag

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 17. Jul 07
Indlæg ialt: 498
Fra  Amino ApS Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg går og pusler lidt med en blog hvor jeg vil anmelde bøger.
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at bruge forsiden af bogen på min blog, må jeg tage et billede fra forlagets hjemmeside, og bruge det, eller kommer der noget copyright ind over?

Som alternativ hvis der er problemer med den første løsning,  har jeg tænkt lidt over at jeg selv kunne tage et billede af bogen, og bruge det i stedet for, og på den måde komme uden om copyrighten, eller er der noget jeg har overset?

Venlig hilsen
Morten 

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du selv tager et billede af bogen, er der ingen problemer. De fleste forlag tror jeg heller ikke vil brokke sig hvis du låner billedet til en anmeldelse.

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim F. Rasmussen:

Hvis du selv tager et billede af bogen, er der ingen problemer. De fleste forlag tror jeg heller ikke vil brokke sig hvis du låner billedet til en anmeldelse.

Det giver nu nøjagtig de samme problemer ophavsretsmæssigt (på samme måde kan man ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og derefter sælge postkort med det uden at betale ophavsmandens arvinger), men som det siges giver det normalt ingen problemer at bruge billedet i forbindelse med en anmeldelse. Da jeg i tidernes morgen havde med den slags at gøre i trykt form bragte vi bare et billede af forsiden uden at spørge nogen steder, og jeg oplevede aldrig bøvl med det.

Mvh.

Jakob

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob:

Kim F. Rasmussen:

Hvis du selv tager et billede af bogen, er der ingen problemer. De fleste forlag tror jeg heller ikke vil brokke sig hvis du låner billedet til en anmeldelse.

 

Det giver nu nøjagtig de samme problemer ophavsretsmæssigt (på samme måde kan man ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og derefter sælge postkort med det uden at betale ophavsmandens arvinger), men som det siges giver det normalt ingen problemer at bruge billedet i forbindelse med en anmeldelse. Da jeg i tidernes morgen havde med den slags at gøre i trykt form bragte vi bare et billede af forsiden uden at spørge nogen steder, og jeg oplevede aldrig bøvl med det.

Ligesom du må bruge citater fra en bog i en anmeldelse må du selvfølgelig bruge et billede du selv har taget. Men du må selvfølgelig ikke sælge billedet som postkort.

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim F. Rasmussen:

Ligesom du må bruge citater fra en bog i en anmeldelse må du selvfølgelig bruge et billede du selv har taget. Men du må selvfølgelig ikke sælge billedet som postkort.

 

Et billede af forsiden af en bog og forsiden af en bog har samme ophavsretslige beskyttelse, således at den, der har ophavsretten til forsiden af bogen, også har ophavsretten til det billede, du har taget af forsiden.

Der er ingen citatret, der gælder for billeder, og hvis det var, ville det også betyde, at du kun måtte gengive en del af forsiden af en bog i det aktuelle eksempel. Du må jo heller ikke i en anmeldelse af en bog gengive hele bogen.

Som sagt er det i den sidste ende lige meget, da der er skik for, at man gerne må gengive bogforsider i forbindelse med anmeldelser. Selvfølgelig ikke så underligt, da det aldrig kan blive til ulempe for rettighedsindehaveren.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 149
Fra  Web Republic Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville spørge, hvis jeg ville være på den sikre side (og det vil man jo som regel gerne).

Jeg omtaler selv jævnligt bøger på mit website, og har kun oplevet særdeles hurtig responstid (her taler vi ofte om ned til 20-30 minutter, men i hvert fald stort set altid samme dag) fra de forskellige forlag, når jeg har efterspurgt billedmateriale. 

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at det er endnu hurtigere ikke at spørge, men så har du da ro i sjælen Smile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)