Så vidt jeg husker fra min HHX tid, så kan kreditorer kun gøre krav på et evt. udestående, så frem "kravet" ikke er ældre end ét år, dvs. at der skal have været et krav senest ét år efter arbejdet blev udført. Her efter skal kreditor blot sende én rykker hver 360. dag for at gøre kravet gældende uendeligt.
Men det er så også 6 år siden jeg havde det sidst, så jeg kan huske forkert, så tag kontakt til en advokat der forstår aftale loven. (Den er skrevet uendeligt dårlig, så man skal tjekke afgørelserne, da selve loven er umulig at tolke på)
sikke mange kloge indlæg.. Men de fleste mener jeg er rigtige. Men fristen er 3 år.
Ny lov om forældelse 1. januar 2008 træder en ny lov om forældelse i kraft.
Loven får stor betydning fordi den korte forældelsesfrist nedsættes fra 5 år til 3 år. Den korte forældelsesfrist omfatter blandt andet ubetalte regninger og tilgodehavender i øvrigt, som ikke er sikret ved en underskrift eller en dom.
Det er derfor vigtigt at være opmærksom på at krav på betaling forsvinder efter 3 år, så vær forsigtig med ikke at være for god ved debitor og få givet for lang kredit.
Når et krav er sikret med en underskrift eller gennem en inkassosag, som har skaffet en dom over debitor er forældelsesfristen 10 år. Det er også en ændring fra tidligere, hvor en dom eller en underskrift sikrede kravet i 20 år.
Den nye lov omfatter både nye og gamle krav, så selvom der er overgangsregler, er det alligevel vigtigt at gennemgå eventuelle gamle og afskrevne tilgodehavender for at se om kravet skal sikres mod forældelse i forventning om senere betaling.
sikke mange kloge indlæg.. Men de fleste mener jeg er rigtige. Men fristen er 3 år.
Ny lov om forældelse 1. januar 2008 træder en ny lov om forældelse i kraft.
Loven får stor betydning fordi den korte forældelsesfrist nedsættes fra 5 år til 3 år. Den korte forældelsesfrist omfatter blandt andet ubetalte regninger og tilgodehavender i øvrigt, som ikke er sikret ved en underskrift eller en dom.
Det er derfor vigtigt at være opmærksom på at krav på betaling forsvinder efter 3 år, så vær forsigtig med ikke at være for god ved debitor og få givet for lang kredit.
Når et krav er sikret med en underskrift eller gennem en inkassosag, som har skaffet en dom over debitor er forældelsesfristen 10 år. Det er også en ændring fra tidligere, hvor en dom eller en underskrift sikrede kravet i 20 år.
Den nye lov omfatter både nye og gamle krav, så selvom der er overgangsregler, er det alligevel vigtigt at gennemgå eventuelle gamle og afskrevne tilgodehavender for at se om kravet skal sikres mod forældelse i forventning om senere betaling.
Jeg havde slet ikke regnet med at få en regning da han ville hjælpe mig ved at kunne "købe" varer gennem mit nye arbejde.
Hvordan skal dette forstås?
mvh Michael
Jamen han har nogle lejligheder og jeg arbejder i en hvidevarer forretning. Så jeg kunne betale med hvidevarer, når han skulle bruge nogen. Øhh det her lød suspekt, men det er det ikke. Jeg kan købe hvidevarerne til ham billigere end han kan købe dem i butikken. På den måde kan vi hjælpe hinanden.
Hvordan kan der være tale om dårlig forretningsmoral? Hvis revisoren har glemt sagen, eller forlagt nogle papire, og finder dem her 2 år senere, så er det vel helt fair, at de opkræver betaling for en ydelse, som du har modtaget... Ville du ik selv gøre det samme, hvis du evt havde glemt at sende en regning til en kunde?