Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PHP MySQL - Information om bog, bøger mht at lave cms?!?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 35
Fra  enkelt-webdesign.dk Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg er ved at læse mig gråhåret i diverse bøger jeg har fundet med henblik på at lære at lave CMS i PHP og MySQL.

Skulle der være nogen derude der ved om der findes en specifik bog, der udførligt beskriver de første spæde skridt med henblik på at: Vise databasens indhold på websiden, lave simple forms der kan indsætte nye data (sider, red.) på websiden, samt forms der opdaterer og sletter indhold på websiden?

Altså det helt basale, men jeg ville gerne hvis der var en bog, der både havde oprettelse af MySQL databasen, samt samspillet med PHP beskrevet/implementeret i en naturlig rækkefølge :-) All the way around, således at jeg kan få det helt ind under huden, hvad det mest simplet CMS burde indeholde, og måden at bruge forms på.

Jeg håber at høre fra jer!

Med Venlig hilsen

Jan Klemmensen

SEO-venligt CMS.

Se vores juni tilbud her: www.enkelt-webdesign.dk

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag du et kig på PHP6 and MySQL Bible, fra forlaget Wiley. den er godt nok på engelsk, men sådan foretrækker jeg det når vi snakker programmering :)

Deres bøger har altid beskrevet ting både for begynderen men også de mere avancerede funktioner. der finder du rigtig mange informationer.

Du kan også tage et kig på lav dit eget CMS med dreamweaver, så den engang, og den beskriver hvordan man opsætter en server på sin maskine og helt frem til det endelige resultat. Problemet med den bog er dog at man ikke lærer så meget programmering, da den mest bruger funktionerne som er indbygget i dreamweaver.

Så mit eget valg ville være Biblen :)

Jeg ville dog ikke starte ud med at lave et CMS, da det ikke er så simpelt igen. Men derimod ville jeg begynde med et administrationssystem, hvor man i grunden kan 3 ting, oprette, redigerer og slette sider. det er de 3 grundting som du skal lærer for bare at have lidt at bygge videre på.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Jeg vil helt klart anbefale dig at tage udgangspunkt i et af de store open source CMS'er der allerede er etableret på markedet. Du får en masse foræret up front, og skulle der være noget der mangler så er der jo open source, og frit for dig at udvikle nye plugins osv.

Fra København N
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 35
Fra  enkelt-webdesign.dk Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Tak for hintet! jeg vil prøve at finde frem til den bog du nævner først, nemlig PHP6 and MySQL Bible :-) Jeg er lige præcist interesseret i det du nævner, nemlig at lære at lave et administrationssystem, det er det jeg kalder for et simpelt CMS.. :-) Og derfra vil jeg så forsøge at bygge videre og lave et egentlig CMS med tiden.

Jeg benytter Dreamweaver, men da jeg gerne vil have styr på det jeg laver, især i en ny fase med indlæring, ville det være at foretrække selv at skrive så meget kode som muligt, for senere at have mulighed for at rette fejl, opdatere koden osv osv.

Men mit umiddelbare mål er som nævnt at lære at lave et administrationsområde, hvor en ejer af siden, har mulighed for at lave nye sider, opdatere disse, samt slette sider.

Alt sammen med et fastlagt stylesheet der ligger som "fast" design på siderne.

Den bog du nævner har så beskrevet integrationen mellem PHP og MySQL (Forms)?

Mange tak for svaret,

Jan

SEO-venligt CMS.

Se vores juni tilbud her: www.enkelt-webdesign.dk

Fra København N
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 35
Fra  enkelt-webdesign.dk Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Mange tak for dit svar!

Det vil jeg se lidt nærmere på, men det er som udgangspunkt målet at få så meget kode ind under huden selv lige pt, da jeg gerne vil forstå det og lære det hele fra bunden.

Jeg læser til multimediedesigner, så på længere sigt er målet ikke selv at have en hjemmeside (CMS, red.) men at lave et CMS der kan benyttes til evt. kunder :-) Derfor denne nysgerrighed omkring emnet..

Mvh,

Jan

SEO-venligt CMS.

Se vores juni tilbud her: www.enkelt-webdesign.dk

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Klemmensen:
Den bog du nævner har så beskrevet integrationen mellem PHP og MySQL (Forms)?
Ja det har stort set alle bøger om PHP og MySQL.

hurtigt fortalt er det jo i grunden bygget op af 3 ting.

formen hvor man indskriver informationer
et PHP script som tager fat i de informationer formen sender
og indsættelse af disse i databasen.

Men ja bogen kommer ind på rigtig mange ting, også det at kommunikere med databasen. Det er en god bog både for begynder men også øvede.

http://www.amazon.com/PHP6-MySQL-Bible-Steve-Suehring/dp/0470384506

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Klemmensen:

Jeg læser til multimediedesigner, så på længere sigt er målet ikke selv at have en hjemmeside (CMS, red.) men at lave et CMS der kan benyttes til evt. kunder :-) Derfor denne nysgerrighed omkring emnet..

Helt sikkert, den nemmeste måde at lære det på er klart at prøve det selv - men jeg vil stadig anbefale dig at tage udgangspunkt i en open source løsning. Også til dine kunder!

Du kan så selv kode diverse udvidelser hvis standard systemet (og de mange brugerudviklede plugins) ikke kan klare opgaven alene.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med at lære php/mysql igennem video tutorials?

Lynda.com har nogle udmærkede tutorials, hvor man kan lære det helt basale og hvordan man laver et simpelt CMS. Det koster ca 125kr om måneden..

YouTube kan du også finde nogle tutorials, f.eks PHPAcademy..

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Elmar Sørensen:

Hvad med at lære php/mysql igennem video tutorials?

Lynda.com har nogle udmærkede tutorials, hvor man kan lære det helt basale og hvordan man laver et simpelt CMS. Det koster ca 125kr om måneden..

På YouTube kan du også finde nogle tutorials, f.eks PHPAcademy..

Ja lynda.com er også meget god. især hvis man er til det mere visuelle frem for at sidde med en bog.

Jeg ville ikke selv tage fat i et open source som det aller første, da problematikken der er at de alle har hver deres tankegang og terminologier. Selvfølgelig kan det have sin fordel hvis du alligevel gerne vil tilbyde dine kunder et færdigt system (med de fejl de nu har) men samtidig lærer lidt om selve systemet og den måde de tænker på. PHP er jo i grunden PHP.

MVH Kim

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 312
Fra  cSupport Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bliver der spurgt efter bøger, men der findes jo massevis af tutorials på nettet omkring at starte i PHP MySQL bare søg på google "tutorial php mysql" eller "tutorial php mysql cms", der skal nok være nogle guides i meget simple CMS.

 

Den første jeg lige fandt: http://css-tricks.com/php-for-beginners-building-your-first-simple-cms/

 

Nu er jeg dog også typen der oftere læser fra skærmen end fra bogen af, det er ikke altid det er det mest behagelige.

 

NB: Til jer andre så er CMS ret enkelt hvis man holder sig meget basalt. Jeg er enig i at de store open source systemer er en god vej at gå, men i første omgang synes jeg OP bør kunne forstå programmering og DB transaktionerne ved at bygge sit eget for derefter at hoppe over på de her store, advancerede systemer.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)