Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad betaler i egentlig i renter??

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi bruger ikke det der med at låne penge. Vi vil hellere tjene dem Stick out tongue

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

El-manden:

Trislo:

Jeg havde en "sjov" episode fornyligt med min bank omkring renten på min kassekredit. Jeg spurgte om renten kunne forhandles, hvis jeg halverede min stående gæld på min kassekredit. Jeg tænkte det ville vise min tilbagebetalingsevne og øge min kreditværdighed.

Men nej, sådan spiller klaveret ikke hos Lån & Spar Bank!!

Svaret var, at da mit engagement i banken dermed ville blive mindre var de så nødt til at sætte renten op!!

Tak for kaffe :-) Bankerne har deres egen logik!! 

Ja naturligvis hænger det sådan sammen... Håndteringsomkostningerne for din bank er jo de samme, uanset om dit engagement er 100.000 kr. eller 200.000 kr. Men bidraget / fortjenesten til banken er jo dobbelt så stor. Så der skal jo et lån af en vis størrelse til, før banken begynder at tjene penge på dig som kunde, og et endnu større beløb for, at der er noget at forhandle af.

Dette svarer lidt til de bankkunder der siger at: "De aldrig har haft overtræk på kontoen, og derfor er gode kunder i banken" - Gode kunder er vel snarere dem der ofte benytter deres kassekredit, men som samtidig holder overtrækket på et fornuftigt niveau i forhold til deres økonomi, så deres kredit-rating bevares.

Nu er jeg så "heldig" at jeg ikke har nogen kassekredit, og ikke har haft det, de sidste 2 år.

Jeg vil gerne kommentere på, hvad banken tjener mest på. Om det er dem der låner penge eller dem som har penge stående.

Bankerne får aldrig alle de penge tilbage, som de låner ud. Har hørt procentsatsen, men kan ikke huske den præcist. Men hver gang de låner 100kr ud, får de altså kun ca. 97kr tilbage.

Det er pga. folk som går ned med firmaer og store summer penge, og aldrig kan betale tilbage, og dem som får gældssanæring, og hvor banken taber sine penge.

Så dem banken faktisk tjener flest penge på, er dem der har store summer stående. Banken har store afdelinger rundt i landet, hvor der sidder hundrede vis af folk, og handler aktier, købt for de penge deres kunder sætter ind.

Det er DER banken tjener deres penge og det gebyr du betaler hver gang du skal låne eller handler aktier osv. Et fast gebyr er "sikker penge i banken" men hvis de låner dig 100kr. er de ikke sikker på at få dem tilbage.

De 4-6% du måske betaler i rente pr. år af din kassekredit, kan ham banken har ansat til at handle med aktier, tjene på 2 timer, ved en enkelt aktiehandel.

Håber det gav mening!?

Jeg skal lige nævne at det ikke er pga. min webshop jeg har plus på kontoen! Jeg driver et malerfirma som hovedaktiv ;-D Glæder mig, til den dag, hvor alle de penge, jeg har puttet i webshoppen, begynder at tjene sig tilbage ;-)

Mvh

Michael Haahr
Maler-maling.dk
Billig maling på nettet

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan.:

4,5% må nu siges at være en fin rente.

Ja specielt når det er i Danske Bank. Men første gang ville de give mig 13% fordi det var første gang jeg skulle låne penge, så de ville se om jeg var en god betaler. Som jeg nu var. Da jeg skulle have den forhøjet ville de give mig forhøjelse med 18% pga. finanskrisen. Men fik dem dog ned på 6% og nu 4,5% :)

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

El-manden:

Trislo:

Jeg havde en "sjov" episode fornyligt med min bank omkring renten på min kassekredit. Jeg spurgte om renten kunne forhandles, hvis jeg halverede min stående gæld på min kassekredit. Jeg tænkte det ville vise min tilbagebetalingsevne og øge min kreditværdighed.

Men nej, sådan spiller klaveret ikke hos Lån & Spar Bank!!

Svaret var, at da mit engagement i banken dermed ville blive mindre var de så nødt til at sætte renten op!!

Tak for kaffe :-) Bankerne har deres egen logik!! 

Ja naturligvis hænger det sådan sammen... Håndteringsomkostningerne for din bank er jo de samme, uanset om dit engagement er 100.000 kr. eller 200.000 kr. Men bidraget / fortjenesten til banken er jo dobbelt så stor. Så der skal jo et lån af en vis størrelse til, før banken begynder at tjene penge på dig som kunde, og et endnu større beløb for, at der er noget at forhandle af.

Dette svarer lidt til de bankkunder der siger at: "De aldrig har haft overtræk på kontoen, og derfor er gode kunder i banken" - Gode kunder er vel snarere dem der ofte benytter deres kassekredit, men som samtidig holder overtrækket på et fornuftigt niveau i forhold til deres økonomi, så deres kredit-rating bevares.

Nu er jeg så "heldig" at jeg ikke har nogen kassekredit, og ikke har haft det, de sidste 2 år.

Jeg vil gerne kommentere på, hvad banken tjener mest på. Om det er dem der låner penge eller dem som har penge stående.

Bankerne får aldrig alle de penge tilbage, som de låner ud. Har hørt procentsatsen, men kan ikke huske den præcist. Men hver gang de låner 100kr ud, får de altså kun ca. 97kr tilbage.

Det er pga. folk som går ned med firmaer og store summer penge, og aldrig kan betale tilbage, og dem som får gældssanæring, og hvor banken taber sine penge.

Så dem banken faktisk tjener flest penge på, er dem der har store summer stående. Banken har store afdelinger rundt i landet, hvor der sidder hundrede vis af folk, og handler aktier, købt for de penge deres kunder sætter ind.

Det er DER banken tjener deres penge og det gebyr du betaler hver gang du skal låne eller handler aktier osv. Et fast gebyr er "sikker penge i banken" men hvis de låner dig 100kr. er de ikke sikker på at få dem tilbage.

De 4-6% du måske betaler i rente pr. år af din kassekredit, kan ham banken har ansat til at handle med aktier, tjene på 2 timer, ved en enkelt aktiehandel.

Håber det gav mening!?

Jeg skal lige nævne at det ikke er pga. min webshop jeg har plus på kontoen! Jeg driver et malerfirma som hovedaktiv ;-D Glæder mig, til den dag, hvor alle de penge, jeg har puttet i webshoppen, begynder at tjene sig tilbage ;-)

Mvh

Michael Haahr
Maler-maling.dk
Billig maling på nettet

Det er korrekt, at enkelte banker tjener markante beløb på investeringer. Eksempelvis bidrager Danske Markets med en væsentlig del af Danske Bank-koncernens resultat. Men det er altså ikke dette, der er de danske bankers primære indtjeningskilde. Den primære indtjeningskilde er derimod renteindtægter samt gebyrer og provisionsindtægter. Prøv eventuelt at hiv et par regnskaber ned på danske børsnoterede banker.

Nu er der også relativt usandsynligt at den renten på kassekreditten på sigt (kassekredit uden sikkerhed / pant i noget) ligger så lavt som 4-6%. Prøv dog blot at se på, hvad renten er på et 10 årigt boliglån med afdrag? - Hvor der er sikkerhed for lånet.
Markedsrenten beregnes normalt som 5%, og hvis du ser på en statistik over F1-renten, kan du hurtigt se, at 4-6% ikke kan passe på sigt.

Naturligvis får banken ikke alle de penge tilbage, som de har lånt ud. Dette er jo også grunden til, at vi har forskellige rentesatser på vores kassekreditter. Banken fastsætter blandt andet denne rente udfra risikoen for tab på den enkelte kunde.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Fra Amager
Tilmeldt 19. Aug 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg skal tale med udgangspunkt i min egen virksomhed.

Så er der kun en rigtig finansiering - konvertible realkreditlån og en strategi for dem.
Nu ved jeg også at det er utopia, at alle kan opnå dette.

Det vigtigste er at vide, at det kan betale sig at arbejde med sin gæld. Konverteringsstrategier kan give op til 4 % om året af gældens værdi.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lån og en kassekredit i Nordea til 8 pct. Havde jeg stillet sikkerhed for hele beløbet, havde jeg dog fået renten ned på 6 pct. Der er tale om et virksomhedslån som jeg kautionerer privat for.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)