Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføringslovens § 18...jeg er i klemme..måske..hjææælp?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et spørgsmål..hvad betyder markedsføringslovens §18...hvis man har et almindeligt navn der ligger sig op af et andet navn, men man ikke er konkurrenter..hvad siger retspraksis?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg har fået en mail fra regnskabsprogrammet e-conomic om at mit navn ligger for tæt op af deres :o(

Beklageligt da jeg ikke vil i klinch med dem da jeg selv benytter deres program til de få erhvervskunder jeg har. Jeg mener at economy/economic er et almindeligt engelsk ord, men hvad er retspraksis omkring sådanne tilfælde når man har navne der ligger tæt op af hinanden men ikke er konkurrende? Logo kan vel heller ikke forveksles? Jeg har været kunde hos e-conomic i snart 1 år og det er først nu de skriver...burde de ikke have opdaget en mulig forveksling før og er der nogen forældelsesfrist for hvornår man skal reagere på krænkelser af sit navn/varemærke?

Glæder mig til nogle gode råd...for vil da helst ikke skifte navn og de omkostninger der vil følge med, men mener heller ikke jeg bør rulle rundt på ryggen og acceptere det. Jeg har søgt lidt og der findes blandt andet en virksomhed i Polen der hedder ECONOMIC der er beskyttet i EU og også andre virksomheder med Economic i navnet.

God aften til alle...

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 8. Jan 10
Indlæg ialt: 317
Fra  Projektledelsen Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Economicz,

Øv for en sur sag! Jeg tror, hvis jeg var dig, at jeg ville alliere mig med en advokat med forstand på de dele, så du kan få lidt rådgivning. Det lyder lidt som om der bliver spillet med musklerne, for jeg er enig med dig i, at dit navn mere lægger sig op af en beskrivelse end det efterligner deres navn. Havde din stavemåde været ligesom deres - altså e-comnomicz - så synes jeg, at det ville være mere kritisk. Håber du finder en løsning!

Mange hilsener Lise

Tilmeldt 25. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Paragraffen handler om at man ikke må udnytte konkurrerende virksomheder til at fremme sig selv. Du ville overhovedet ikke have noget problem med at hedde stort set det samme som e-conomic, hvis du solgte burgere eller lavede vatpinde.
Men selvom du måske ikke umiddelbart synes I er konkurrenter, så er I alligevel lidt i samme boldgade. Og det er nok dér e-conomic har et problem. Hvis man fx. googler "økonomi hjælp" eller lign - så hører I formentligt begge derunder. Det samme gælder en lang række andre "område-begreber".

Jeg ville kontakte en advokat og få hjælp. For det er muligt, det kan blive et problem for dig.
Men det håber jeg selvfølgelig ikke!!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

economicz.dk:

råd...for vil da helst ikke skifte navn og de omkostninger der vil følge med, men mener heller ikke jeg bør rulle rundt på ryggen og acceptere det. Jeg har søgt lidt og der findes blandt andet en virksomhed i Polen der hedder ECONOMIC der er beskyttet i EU og også andre virksomheder med Economic i navnet.

Det er tid at rulle.

Jeg vurderer, at de vil vinde sagen:

Du har også registreret e-conomicz.dk

De var der først.

Du kendte til deres tilstedeværelse.

Du havde ikke spurgt om du måtte bruge deres domænanavn og sætte et z i slutningen.

Det hedder typosquatting.

Så mit råd er finde dig et andet navn - jo hurtigere, jo bedre.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

@Christian, jeg kendte netop ikke til deres tilstedeværelse og det var et tilfælde jeg kom i kontakte med dem og talte med en der registrerede mig over telefonen. Burden manden ikke have reageret?

Jeg startede i 2003 op som RAN Economicz men dette firmanavn er dermed ok eller hvordan? Fordi der er optil flere virksomheder i EU der hedder economic forum, Calm economic, etc. hvorfor er det de godt må hedde det, selv de også er i den financielle branche?

Som sagt kan jeg ikke helt forstå hvordan en softwareproducent/udbyder til erhverv og en konsulentvirksomhed (der ikke leverer software) der leverer ydelser til private kan være i konkurrence.

Kunne en sådan "forvirring" som e-conomic international a/s, eventuel klares med, at jeg TYDELIGT skriver på forsiden at jeg IKKE er dem og også henviser til deres side?

Registreringen af e-conomicz.dk kan jeg godt opgive, da denne kun blev oprettet da mit tidligere domæne economicz.dk var suspenderet siden 2005, hvor de i mellemtiden ikke har "gidet" registrere det. Jeg synes helt ærligt at de går efter at tryne mig, jeg kan yderligere se at de ikke ejer economicz.com eller 22 andre domæner jeg kan slå op på one.com...so hvorfor lige mig?

Hmmmm....jeg undres....

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke der er tale om typo-squatting.

Navnet er det samme blot med et z efter, så der prøves der ikke at få folk ind der staver et navn forkert.

Jeg er i tvivl om hvorvidt der i øvrigt er problemer med det.

Umiddelbart kan jeg godt forstå at firmaet er noget utilfreds med det - og dem som kun har hørt navnet og ikke set det stavet kan meget vel komme i tvivl om hvad der er hvad hvis det de to firmaer laver ikke er så langt fra hinanden.

/Anders

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ved godt den er gal ikke? Big Smile

Det kræver ikke så stor uddannelse at se at de vil vinde en sag omkring dette.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Remydk:

Du ved godt den er gal ikke? Big Smile

Det kræver ikke så stor uddannelse at se at de vil vinde en sag omkring dette.

Remydk du skal da vist lige have gang i blodsukkeret her til morgen :-)

Jeg kan godt forstå at e-conomic.dk reagerer, de skal forsvare deres navn ellers kan de udvande rettigheden til deres eget navn.

Nu er economic jo ikke et firmanavn men et begreb og det kan man som bekendt ikke beskytte.

At trådstarter også ejer e-conomicz.dk er nok lidt uheldig, når man skal argumentere for at man ikke viste eller har til hensigt at lukere på e-conomic.dk

Som trådstarter anfører er der en del der indeholder noget med economic og jeg tror ikke sagen er helt så enkel som i her opridser. jeg kunne da finde et par bogholdere som anvender economic i deres navn. (men naturligvis ikke e-conomic)

Så trådstarter bør kontakte en advokat med speciale i IP rettigheder.

/Søren der har et ok blodsukker niveau her til morgen.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er at economic ganske vist er et alm. sprogudtryk, men at det bruges som navn på et firma der henvender sig til danske kunder.

1. Er e-economic et registreret varemærke? Hvis ikke, så kan de hoppe i havet.

2. Er e-economic et varemærke skifter du navn!

Der er intet firmanavn som er besværet værd at forsvare af den simple årsag at man kan få meget lækker grafik og logotegning til et nyt logo for hvad bare én advokattime koster. Det handler om at være lidt praktisk :)

 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)