Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af både momspligtige- og momsfrie ydelser/varer + det der med hobbyvirksomheder...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 5. Jul 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Den her blev lidt lang og sikkert temmelig rookie, beklager!

Jeg har søgt efter en tråd, der handler om mit spørgsmål, men synes ikke at kunne finde noget. Derfor håber jeg ikke at jeg spørger om noget som allerede har været oppe og vende tidligere :-)

Baggrund:

Jeg overvejer at starte en enkeltmandsvirksomhed og har i den forbindelse prøvet at finde ud af forskellige ting, bl.a. også på SKAT's egen hjemmeside, men har indtil nu kun fundet generelle retningslinjer. Anyways, jeg er musiker og spiller til forskellige private fester som så mange andre. Jeg er helt med på, at musikeraktiviteter er fritaget for salgsmoms og at man ligeledes derfor heller ikke kan få sin købsmoms tilbage på indkøb, der foretages i forbindelse med musikeraktiviteterne. Jeg har indtil nu skrevet spilleindtægterne (honorarer) på selvangivelsen som B-indkomst hvilket jeg regner med at være den korrekte måde at ordne dén sag på.

Bl. a. med udgangspunkt i at jeg er ved at færdiggøre en direkte relevant uddannelse indenfor musik- og mediebranchen, er jeg gået i gang med planerne om at etablere en studievirksomhed. Dette skal i første omgang ikke være et indspilningsstudie, hvor bands kommer og indspiller numre, men i højere grad være præget af det, man kunne kalde for et "medieproduktionsstudie" med primær fokus på lyd. Man kan også sige, at det vil være et "lydstudie" fremfor et "musikstudie". Det er måske i bund og grund underordnet, da der vist ikke er forskel på hvordan momsforholdene ville være.

Problemet:

Spørgsmålet er nu, om det er muligt at både musiker- og studieaktiviteterne kan køres under samme tag? Musikeraktiviteterne er som bekendt fritaget fra moms, mens studieaktiviteterne klart nok ville være momspligtige. Selvom det givetvis vil kræve lidt mere papirarbejde, tænker jeg ikke, at der er noget problem i at en virksomhed sælger både momspligtige og momsfri ydelser/varer - det er vel tilfældet i så mange andre sammenhænge, eks. kioskejeren, der både sælger slikposer (med moms) og frimærker (uden moms)?

Hvorfor ønsker jeg så overhovedet at blande musikeraktiviteterne sammen med studieaktiviteterne? Det gør jeg egentlig heller ikke, men fordi etableringsfasen af et lydstudie/medievirksomhed vil kræve en stor investering i forskelligt produktionsudstyr, må denne investering i mit tilfælde foregå løbende henover et par år. Indtjeningen fra studieaktiviteterne vil givetvis heller ikke være imponerende høj i virksomhedens første par år, så for at undgå at blive kategoriseret som "hobbyvirksomhed", er ideen at bidrage med en nogenlunde stabil omsætning (= aktivitet), ved at køre honorarindtægterne fra musikeraktiviteterne ind over. At undgå at blive kategoriseret som en "hobbyvirksomhed" ville være vigtigt i forhold til at kunne drage fordel af momsreglerne i forbindelse med indkøb af produktionsudstyret - altså, at kunne få købsmomsen tilbage.

Sagen kunne let gå hen og blive speget. Jeg har ikke noget personligt behov for at blande tingene sammen, men som nævnt vil det være en mulighed for at opretholde en vis omsætning i etableringsfasen.

Kan man overhovedet gøre det på den her måde eller er det helt håbløst? På forhånd tak for Jeres gode svar :-)

Venligst,
Jakob 

 

Fra Limassol
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob

Ja, det kan sagtens lade sig gøre som du beskriver. Du skal ikke beklage den lange tråd - det er rart at se, at du har tænkt over tingene inden du spørger.

Det, du vil lave, er en virksomhed med både momspligtige og momsfritagne aktiviteter. Du har så fradrag for indkøbsmomsen på denne måde:

  1. Generalomkostninger (dvs. omkostninger, der ikke kan fordeles til enten den momspligtige del af virksomheden eller den momsfrie - det kunnne f.eks. være revisorudgifter): Du har fradrag for momsen efter omsætningens fordeling. Hvis f.eks. halvdelen af din omsætning er momspligtig og halvdelen momsfri, har du fradragsret for halvdelen af momsen af denne type omkostninger.
  2. Specifikke omkostninger til den ene eller den anden del af virksomheden - hvis det er til udelukkende brug for den momspligtige del, så er der fuldt fradrag for momsen af denne udgift. Modsat hvis det er omkostninger til den momsfrie del.

Jeg har skrevet et indlæg om lige netop dette på min hjemmeside: http://www.regnskabsmail.dk/Moms/Momsdokumenter/Momsfradrag.asp

Der kan du læse en smule mere om det. Det kræver, at du opretter dig som bruger, men det er gratis, og du forpligter dig ikke til noget.

Og så lige en bemærkning om indberetning af dine musikindtægter hidtil: Ja, indtægterne skal indberettes - men du har vel også udgifter - i det mindste til transport og måske ophold. Dette kan du trække fra i indtægterne. På min hjemmeside kan du også finde et regneark til beregning af skattefri befordringsgodtgørelse (hvis du kører i egn bil) og skattefri rejsegodtgørelse (hvis du er væk hjemmefra i mere end 24 timer). Eller du kan fratrække de dokumenterede udgifter til offentlig transport. I dit tilfælde gælder der en særlig regel om, at det kun er transportudgifter til arrangementer, hvor du får honorar, du kan fratrække. Ikke hvis du f.eks. rejser til et arrangement, hvor du optræder gratis for venner eller for velgørenhed (selv om det giver dig en reklameværdi).

Dette kan du også læse mere om (og se regnearket) her:

http://www.regnskabsmail.dk/Skat/Skattedokumenter/Rejsegodtgørelse.asp

Held og lykke med virksomheden.

Lars

Lars Greve Hansen

www.regnskabsmail.dk

Fra Århus
Tilmeldt 5. Jul 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for svaret.

Lars Greve Hansen:
Du har fradrag for momsen efter omsætningens fordeling. Hvis f.eks. halvdelen af din omsætning er momspligtig og halvdelen momsfri, har du fradragsret for halvdelen af momsen af denne type omkostninger.

Jeg var faktisk ikke opmærksom på at det forholder sig sådan, når det kommer til generalomkostninger. Men det giver jo vældig god mening, at det kan lade sig gøre. Godt at blive gjort opmærksom på det!

Lars Greve Hansen:
Og så lige en bemærkning om indberetning af dine musikindtægter hidtil: Ja, indtægterne skal indberettes - men du har vel også udgifter - i det mindste til transport og måske ophold. Dette kan du trække fra i indtægterne.

Ja, det har du ret i - der er masser af udgifter, både til transport og anskaffelse af udstyr. Jeg har desværre aldrig rigtig fået sørget for at der var helt styr på det - indtil nu!

Tak for henvisningerne - jeg tager et kig på det.

Et tillægsspørgsmål: er det korrekt forstået, at en hobbyvirksomhed ikke har mulighed for at fradrage momsen, som ellers ville være tilfælde hvis der er tale om en ikke-hobbyvirksomhed?

Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvad mener du med hobbyvirksomhed.

Hvis det er mht. omsætning 50k pr. løbende 12 måneder, og denne er< 50 k...så yes.

 

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 5. Jul 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for svar.

Peter - Revisor:

Hvad mener du med hobbyvirksomhed.

Hvis det er mht. omsætning 50k pr. løbende 12 måneder, og denne er< 50 k...så yes.

Nej, det er ikke 50.000 kr's grænsen jeg mener. Det er det, som SKAT omtaler som "hobbyvirksomhed" (ikke-erhvervsmæssig virksomhed) kontra "erhvervsvirksomheder":

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757915

- hvis jeg så bare selv havde læst den side, som mit eget link refererer til grundigt, ville jeg finde svaret! Nederst står der:

"Bliver din virksomhed anset for at være hobby, kan du ikke blive momsregistreret".

Der er vist ikke meget at være i tvivl om. :-)

Men ... jeg har opdaget et nyt problem.

Ifølge http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530&newwindow=true er der en skarp opdeling mellem at være honorarmodtager og drive selvstændig virksomhed - det er som om, at de to ting ikke kan forenes udfra det overordnede spørgsmål, der går på om man "risikerer at tabe penge" - ifølge citat fra ovenstående link:

"Vi anser din virksomhed for at være erhvervsmæssig, når du driver den for at tjene penge og samtidigt har risiko for at få flere udgifter end indtægter"

Det er da rigtigt, at man udfra et meget snævertsynet perspektiv ikke risikerer at tabe penge ved at udføre en opgave som belønnes med et honorar - det vil jo næsten være umuligt at tabe penge ved disse aktiviteter jf. de eksempler, som listes i ovenstående link.

Men forud for at "musikeren, der spiller ved forskellige arrangementer" kan udføre sit arbejde, ligger der ofte store investeringer i f.eks. instrumenter, udstyr, undervisning osv. Disse udgifter er selvfølgelig ikke direkte relateret til den enkelte specifikke opgave, men det burde da være rimeligt at antage, at der alligevel er en forbindelse mellem honorarindtægten og udgifter til instrumenter, udstyr, undervisning osv. Bemærk, jeg taler ikke om man kan fradrage udgifterne i skat, men om disse udgifter er en del af regnestykket, når det handler om hvorvidt der er tale om en virksomhed eller ej.

Iøvrigt finder jeg, at det er et bemærkelsesværdigt argument, at man kun kan anses for at drive selvstændig virksomhed, hvis man risikerer at tabe penge. Det er jo netop et krav, at man skal drive virksomhed med det formål at tjene penge - men at det er åbenbart også et krav, at man skal kunne være i stand til at tabe penge på virksomheden går udover min forstand. Det er jo det samme som at sige, at hvis jeg får en rigtig god ide, der ikke er forbundet med særlige store økonomiske risici, ja, så kan jeg ikke udfolde den ide som en selvstændig virksomhed. Det virker da ikke specielt motiverende efter min mening. Til gengæld skal jeg pr. definition komme op med en idé, der indebærer risici for (relativt store) økonomiske tab, før jeg kan glæde mig over de skatte- og momsfordele, der er ved at drive selvstændig virksomhed. Jeg håber på, at jeg tager fejl i min udlægning.

Ikke-tilsigtet surt opstød til side ... Forvirringen - hos mig! - er total, når man i samme vejledning kan læse, hvad SKAT siger om "honoraret":

"Honoraret er typisk aftalt på forhånd, med et fast beløb for hver opgave eller time, og det dækker alle dine udgifter i forbindelse med arbejdet. Det er uden betydning, om du udskriver fakturaer og er momsregistreret"

Jeg er med på definitonen af hvad et honorar er. Men ifølge ovenstående kan man godt være en momsregistreret virksomhed og modtage honorarer så længe tingene ikke blandes sammen, da de to ting ikke kan have noget med hinanden at gøre - så man kan IKKE modtage honorar som indtægt i en selvstændig virksomhed? Er det rigtig forstået? Hvis ja, så er det endnu engang ikke speciel motiverende. Det ville være rart, hvis SKAT bare skrev, at hvis man pr. definition modtager et honorar, er dette en indtægt, der enten kan eller ikke kan relateres til virksomhedsdrift (momsregistreret eller ej).

Modsat kender jeg flere musikere, som har registreret en hobbyvirksomhed og dermed en selvstændig, men ikke-erhvervsmæssig virksomhed (ifølge SKAT's egen definition). Her indgår honorarindtægten som (hobby)virksomhedens indtægt. Men tilsyneladende er dette faktisk i strid med reglerne, hvis jeg har forstået det korrekt.

Grunden til at jeg hæfter mig så voldsomt ved dette forhold angående honorar og hobby- kontra erhvervsvirksomhed er, at hvis det er umuligt, at en honorarindtægt kan indgå som en indtægt i en selvstændig virksomhed (jf. definitionen af hvad en selvstændig virksomhed er - i ovenstående link), så står jeg i den situation, at min oprindelige idé, som udlagt i mit første indlæg, ikke holder vand.

Hvad mener I om dette?

Venligst,
Jakob 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)