Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anfordringslån til et Aps

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

En meget god ven, har tilbudt mig et rentefrit lån til køb af bil til firmaet, han vil gerne have lavet en kontrakt eller et anfordringslån som siger at pengene skal betales tilbage straks ved salg af firmabil.

Kan det lade sig gøre rent skattemæssigt og hvis ja hvordan skal man udforme dokumentet?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja.......!

Lav et gældsbrev, hvor betingelser bliver anført.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

 

Du er dælme hurtig.....:)

Tak - har du muligvis et forslag til hvordan dokumentet udformes?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt: Han lyder helt oprigtigt som en god ven. For venskabets skyld bør I derfor også overveje risikoen for, at du ikke kan betale tilbage. Han skal helst kunne bære tabet, og du skal helst kunne bære taknemmelighedsgælden.

Økonomisk: I forlængelse af spørgsmålet om risikoen skal I for øvrigt være opmærksomme på, at din ven ikke får pant i bilen, blot fordi lånet er knyttet sammen med købet og salget af bilen. Din ven har derfor ikke fortrinsret til pengene fra bilen frem for dine andre kreditorer. Pant i biler kræver tinglysning og er derfor noget bøvl. Hvis lånet er så stort, at det rækker til mere end en bil, der har set sine bedste dage, bør I dog overveje konsekvenserne.

Juridisk: Den almindelige opfattelse er, at anfordring betyder indfrielse efter kreditors forlangende. Jeres situation virker nærmere omvendt, idet indfrielse skal ske, når du som debitor vælger at sælge bilen, hvis jeg altså har forstået indlægget rigtigt. Hvis I bruger ordet "anfordring" risikerer du derfor, at din ven ifølge aftalen kan kræve lånet indfriet straks.

Skattemæssigt (ikke mit speciale!): Mens det i forhold til din ven er risikabelt for dig at benytte ordet "anfordring", når det ikke er realiteten, kan der muligvis være en fordel rent skattemæssigt, men skattespørgsmålet vil jeg overlade til revisorerne.

Således mit første - og nu reviderede - indlægAmino...

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@EHPK

Jeg tror at anfordringn kommer af skattereglerne omkring lån mellem den nære familie hvor den netop skal være på anfordring for ikke at der skal ske beskatning.

@Peter

Du er opmærksom på at trådstarter skiver at det er mellem en ven og hendes APS - så skal rentefordelen vel beskattes også selvom det til hende personligt? Nu er der ikke nævnt noget om lånes størrelse eller varighed men man kan da nemt komme over bagatelgrænsen i dette tilfælde?

Hej fra Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren.

Yes...rentefordelen skal beskattes.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar:)

Giver stof til eftertanke og ingen nogle spørgsmål.

Hvis jeg opretter det som et Gældsbrev hvordan er min ven så sikret hvis Aps`et af en eller anden grund går konkurs?

Jeg er klar over at panthaver går forud , men hvad med andre kreditorer der ikke har pant i bilen?

Jeg vil jo nødig stå i den situation at han mister sine penge, selv om han siger at det skal jeg ikke tænke på, han er sgu en darling.

 

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bekoste en tinglysning i bilbogen, således at skulle der på noget tidspunkt være nogen der gør udlæg i bilen står din ven først i rækken til at få dækket sin fordring, såfremt bilen skulle blive tvangssolgt.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Uden iøvrigt at være ekspert på området vil jeg hævde:

Det har været praksis siden 1988 at anfordringslån har en skattemæssig værdi på kurs pari (100). Også selvom lånet ydes udenfor den såkaldte "gaveafgiftskreds".

Jeg tror i forveksler et lavtforrentet lån / rentefrit lån med et anfordringslån. Det vigtige at anføre når man strikker et anfordringslån sammen er, at lånet kan kræves tilbagebetalt til enhver tid af kreditor.

HUSK:

IKKE at anføre noget med at det er en gave eller andre forhold som ikke er lånet vedkommende - der har været flere tilfælde hvor långiver er blevet beskattet af en fiktiv rente (rentefordel) fordi der er anført sådan nogle yderligere forhold på lånedokumentet.

Konklusion:

Ja - lånet kan gives uden rente selvom det er til et selskab

Med venlig hilsen

Emil Linde

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)