Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn til sig selv (enkeltmandsvirksomhed)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino'er

Allerførst vil jeg undskylde, hvis ikke indlægget er placeret korretk!

Min kæreste er pr. 1/1-11 startet med selvstændig enkeltmandsvirksomhed.
Her i starten er det som B-erhverv, med opsupplering fra A-kassen (derfor det er B-erhverv/indkomst) indtil der kommer så meget gang i det, at hun kan leve af det fuld tid.

Jeg har derfor en række spørgsmål der går på følgende:

Hvis jeg/vi har forstået reglerne korrekt, så skal vi ikke registrere en egentlig løn, via et lønsystem med indberetning til SKAT, men derimod "bare" foretage en hævning til hende, er det korrekt forstået?
-Hvordan posteres/konteres dennne hævning, i regnskabsprogrammet?

-Skal denne post have sit eget konto.nr. i kontoplanen?

-Hun fik oprettet en firma-konto, med en kassekredit; Skal hun "bare" overføre pengene (hendes løn) til hendes private forbrugskonto, med et tilhørende bilag i regnskabet (evt et print af overførslen fra netbanken)?

-Er der regler for, om man SKAL trække løn jævnligt, eller kan hun nøjes med at trække efter 'forgodtbefindende'? (dvs. når det økonomisk er en nødvendighed)

-Og sidst, men aboslut ikke mindst, hvordan er beskatningen i forbindelse med hævningen? Er det kun det samlede overskud i firmaet, hun bliver beskattet af, eller bliver hun beskattet af den hævning, som hun foretager + overskuddet?

Jeg håber jeg har gjort mig forståelig og har I behov for yderligere informationer, for at kunne svare fyldestgørende, skal jeg naturligvis forsøge at komme med disse.

På forhånd tak, og fortsat god dag

Mvh Martin

firmaet er: Pernille Solfilm & Bilpleje www.pernillesolfilm.dk

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hos Ageras kan du helt gratis og uforpligtende få 3 tilbud fra revisorer, der kan hjælpe dig med registrering af CVR-nummer, momsregistrering m.m. Klik her!

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Det er helt korrekt forstået.

I forbindelse med en enkeltmandsvirksomhed kan ejer blot hæve penge fra virksomhedens konto, uden nogen form for indberetning til SKAT.

Selve postering er, at du under kapitalkontoen (egenkapitalen) laver en konto der hedder "Privat indskud/hævet", og her sætter du det pågældende beløb i debet, med modpost på bankkontoen hvor pengene hæves fra.

Hun kan sagtens bare overføre pengene til sin private konto, og et godt bilag kunne f.eks. være et udskrift af overførslen, hvor teksten er "privat hævet".

Der er ingen regler for hvor tit man laver disse hævninger - det kan gøres helt efter eget behov.

Mht. beskatningen, så er reglerne i forbindelse med enkeltmandsvirksomheder således, at selve resultatet når året er omme, blot indgår i den personlige indkomst på ejerens selvangivelse - dvs. beskattes som almindelig personlig indkomst.

Hvis man forventer et stort overskud, er det derfor altid en god idé, at indbetale lidt B-skat løbende Smile

Hvis man derimod ender med et underskud, ja så reduceres den personlige indkomst med dette.

Håber det hjalp lidt, ellers er du altid velkommen til at skrive til mig på t.larsen@xellencegroup.com hvis du har yderligere spørgsmål.

Mvh.

Thomas

Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Jeg takker for svarene

Hvis jeg har et spørgsmål eller to mere, så skriver jeg nok lige til dig :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)