Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man få patent på noget som allerede er patenteret i USA men ikke i Europa.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 02:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er et produkt som er patenteret i USA men ikke i Danmark/Europa. Jeg kunne godt tænk mig at erhverv ene brugsret på produktet i Danmark. Er der nogen som kan give et kvalificeret svar på følgende:

1) Kan jeg få patent på produktet i Danmark eller hele Europa. Hvis nej så 2) Kan jeg frit brug produktet. Kan patenthaveren så stop mig med at brug produktet på et senere tidspunkt ved at søge en patent i Danmark eller Europa. Eller 3) er det den eneste vej, at jeg køber rettigheder fra patenthaveren i USA til at brug produktet i Danmark selv om de ikke har fået patent i Danmark.

Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 04:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1-Nej

Patentlov § 1. Den, der har gjort en opfindelse, som kan udnyttes industrielt, eller den, til hvem opfinderens ret er overgået, har i overensstemmelse med denne lov ret til efter ansøgning at få patent på opfindelsen og derved opnå eneret til at udnytte den erhvervsmæssigt.

§ 3. Den ved patent opnåede eneret indebærer, at andre end patenthaveren ikke uhjemlet må udnytte opfindelsen ved

1) at fremstille, udbyde, bringe i omsætning eller anvende et produkt, der er genstand for patent, eller importere eller besidde produktet med sådant formål eller
2) at anvende en fremgangsmåde, der er genstand for patent, eller udbyde den til anvendelse her i landet, såfremt den, der udbyder fremgangsmåden, ved, eller omstændighederne gør det åbenbart, at fremgangsmåden ikke må anvendes uden patenthaverens samtykke, eller
3) at udbyde, bringe i omsætning eller anvende et produkt, som er fremstillet ved en fremgangsmåde, der er genstand for patent, eller importere eller besidde produktet med sådant formål.


    Stk. 2. Eneretten indebærer ligeledes, at andre end patenthaveren ikke uhjemlet må udnytte opfindelsen ved at levere eller tilbyde nogen, som ikke er berettiget til at udnytte opfindelsen, midler til at udøve denne her i landet, såfremt disse midler vedrører et væsentligt element i opfindelsen og leverandøren eller tilbudsgiveren ved, eller det efter omstændighederne er åbenbart, at de er egnede og bestemt til sådan anvendelse. Er midlet en i handelen almindeligt forekommende vare, gælder dette dog kun, såfremt den, der leverer eller tilbyder at levere midlet, tilskynder modtageren til at begå handlinger som nævnt i stk. 1. Ved anvendelsen af bestemmelserne i 1. og 2. punktum anses personer, der udfører handlinger som nævnt i stk. 3, nr. 1, 3 eller 4, ikke for berettigede til at udnytte opfindelsen.
    Stk. 3. Eneretten omfatter ikke

1) handlinger, der udføres i ikke-erhvervsmæssigt øjemed,
2) handlinger angående produkter, som af patenthaveren eller med dennes samtykke er bragt i omsætning her i landet,
3) handlinger, som udføres i forsøgsøjemed i forbindelse med genstanden for den patenterede opfindelse, eller
4) tilberedning i et apotek af et lægemiddel efter lægerecept i individuelle tilfælde eller handlinger, der vedrører det således fremstillede lægemiddel.

 

2-nej

§ 57. Gør nogen indgreb i den eneret, som patent medfører (patentindgreb), og sker dette forsætligt, straffes han med bøde eller under skærpende omstændigheder med hæfte i indtil 3 måneder. 
    Stk. 2. Er overtrædelse begået af et aktieselskab, andelsselskab eller lignende, kan der pålægges virksomheden som sådan bødeansvar. 
    Stk. 3. Påtale sker ved den forurettede.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du får overdraget retten til patentet og

1) der kun er gået max et år siden patent ansøgningens indlevering, da kan du

2) søge patent i Europa med påberåbelse af pariserkonventiones 1 år prioritets ret.

Læs mere om patenter og brugsmodellerwww.eneret.dk

Så det er principielt muligt; du skal nok enten købe en licens eller have lov til ovenstående.

Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Men nu hvis jeg skulle opgive enerets ønske, har jeg sikkert brugsret på noget som kun er patenteret i USA men ikke her i landet. Spørgsmål er så, kan patenthaveren i USA få udvide patent på sin produkt også i Dk/Europa selvom hans opridelig patent i USA er 2 år gammel og har været offentliggjort på youtube siden marts 2009. Produktet er en emballage koncept og det jeg søger hjælp om er, at hvad jeg skal gør for at jeg frit kan brug emballagen og ikke senere bliver stoppet af nogen. Bør jeg aligevel ingå en brugsaftale med opfinderen selv om han ikke har rettigheder i Danmark.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

"kan patenthaveren i USA få udvide patent på sin produkt også i Dk/Europa selvom hans opridelig patent i USA er 2 år gammel og har været offentliggjort på youtube siden marts 2009."

Nej det kan ikke på nuværende tidspunkt, da hans egen offentliggørelse (af sin egen patentansøgning fra USPTO) og Youtube videoen hver vil nyhedsskade hans evt senere indleverede patentansøgning i Europa

Meen hvis han også søgte om patent i Europa, mens han dengang søgte om det i USA kunne der være et potentielt patentproblem i Europa. Hvis han har gjort det - altså søgt patent i europa dengang - så ville en sådan patentansøgning være offentliggjort i Europa, da det sker senest 18 mdr. efter indleveringsdagen. Så den kan i så fald godt findes frem, hvis du vil vide det - og man kan se om den kan føre til patent i Europa nu eller senere.

Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Mogens,

Hvad vil du så gør i min situation:

(1) undersøge om der er offentliggjort en patent ansøgning fra ham. Hvis der ikke er, så frit brug den da der ingen risiko er derefter.

Eller

(2) Skrive til ham en mail, fortale om mine ønsker om brug af konceptet og spørge om evt. dokumentation af hans rettigheder i Denmark. Det gør du måske for undgå enhver risiko for evt. en retsage på nakken. 

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville vælge:

(1) undersøge om der er offentliggjort en patent ansøgning fra ham. Hvis der ikke er, så frit brug den da der ingen risiko er derefter.

Ja det er korrelt, i så fald har han ingen patentrettighder, og han ved ikke  - tidligt - hvad u påtænker ifht. (2) som han ikke er forpligtiget til at svare på.

Jeg udtaler mig ikke om design eller varemærkerettigheder i DK, som principielt set kunne/burde undersøges også.

LudvigsenPatent kan relativt prisgunstigt afgøre situationen i (1)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)